Vad använder ni för grilltändare?

Startat av Andreas, 2007-05-05 11:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Sa han som just skrev:
Citat från: crlhrv skrivet 2007-05-16 11:20
Jag har köpt Konsums/Coop ett antal gånger det här året, de har hyfsat för lite sistaminutenbalkonggrillning.

;)

Jag tycker det är intressant om man kan smacka igång en kolgrill på nedåt 10 minuter, då faller ett av argumenten gasolgrillsförespråkarna har i det att gasolgrillen är så snabb att få igång.

Någon direkt charm i att sitta och vänta på att en grill ska bli varm kan då inte jag se, däremot är själva grillningenen charmig och det blir oftare att grilla med snabb tändning - det är närmare till hands att spontangrilla om man vet att det snarare tar 10 istället för 35 minuter att få igång grillen.

Dessutom är det mer miljövänligt med snabb tändning.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Citat från: Andreas skrivet 2007-05-16 21:10
Dessutom är det mer miljövänligt med snabb tändning.


Hur menar du egentligen?

Andreas

Om du ska ha ren förbränning så måste du ha hög temperatur. Ju längre du ligger och kör låg temperatur desto mer utsläpp alltså.

Igår fick jag igång grillen på 14 minuter, teorin om att lägga ett lager kol närmast pappret under briketterna stämde bra.
Den som inte frågar får inga svar.

Stellan

Jag körde med eltändare tills den exploderade (!) nyligen. Kanske dags att testa röret? Fast mest gillar jag att göra en riktig brasa i en gammal zinkbalja och gå där och peta några timmar. Det blir kanonbra glöd, och om man tycker den dör snabbt kan man stötta med lite briketter.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Andreas

Välkommen till forumet Stellan!

Eltändare som exploderade, det lät nästan dramatiskt. Berätta, hur gick det till? Smällde det rentutav? Var eltändaren väldigt gammal och välanvänd?

Vad tänder du brasan i zinkbaljan med?
Den som inte frågar får inga svar.

Stellan

Att det small, ja! Poff, sa det. Lät som en kinapuff. Jag förstod inte vad det var först, men sen såg jag att tändaren hade spruckit och att trådar hängde ut ur själva värmeslingan. Så det var bara att plocka fram tändvätskan.  :D
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Urban

Måste ju ha blivit en kortslutning på något vis.. kanske sladden blivit uttjänt av värmestrålningen?

Stellan

Den var gammal, färdig för pension. Men det var läskigt ändå. I helgen testade jag braständare, men det var ju värdelöst! Det blåste lite, så de slocknade direkt. Det fick bli tändvätska igen :-(
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Andreas

Tändvätska... :( Stellan nu får du allt ge dig ut och köpa en skorstenständare!

Snart borde jag få royalites som jag propagerar för dessa, men de är otroligt effektiva på att få fyr på kolet helt utan petroleumprodukter. Två hopknycklade tidningspapper som tänds genom en av springorna nederst (se bilden på föregående sida) tänder alltid ofelbart kolet på första försöket.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Instämmer med Andreas!. Skorstenständaren är riktigt bra.
Hoppas bara att du ger mig 50% (minst) av din royalty eftersom det var jag som fick dig å köpa din tändare  ;)

Stellan

Jo, jag har allt tänkt på det. Men faktum är att jag blivit alltmer såld på elgrillen som hustrun vann på ett lotteri. Och sedan undrar jag en sak: Vad finns i skorstenständaren som inte finns i ett vanligt plåtrör, exempelvis en bit gammalt stuprör? Sånt har jag nämligen gott om, eftersom jag bytte hela rasket nu i våras.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Andreas

En gör-det-självlösning är nog inte så dumt om man vill pyssla lite. Men ett normalt stuprör tror jag håller alldeles för liten diameter för detta ändamål - blir det för smalt rör kommer kolet att tändas saktare och dessutom blir ett klent rör svårt att få att stå stadigt.

Webers skorstenständare är 19 cm i diameter och 30,5 cm hög. Några cm upp från botten sitter ett galler på vilket man lägger kolet. Under gallret lägger man tidningspapper. På sidorna av röret under gallret är det ganska tätt med slitsar för att ta in luft och ovanför gallret ett antal mindre hål för samma sak. På utsidan av röret sitter ett handtag för att kunna lyfta hela härligheten samt ett nerfällbart metallstöd som gör att den står stadigare i grillen. (Se bild i första inlägget på första sidan i denna tråd.) Misstänker att du får ganska dålig timlön jämfört med 199:- i inköpskostnad.  ;)

(Ställde följdfrågor om elgrillen i ny tråd.
http://matforum.nu/index.php?topic=234.0)
Den som inte frågar får inga svar.

Stellan

Är det så avancerat? Det orkar jag inte stå och mecka med.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

crlhrv

På Designtorget hittade jag i dag en grilltändare, Looft Lighter, som verkar fungera som någon slags varmluftpistol. Jag har lyckats förtränga priset. Är det någon som provat en sån här?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

2007-06-19 16:42 #34 Last Edit: 2007-06-19 16:45 by Urban
Stellan: Det är inte ett dugg avancerat att tända kol med grilltändaren.
Allt man behöver är lite papper, en tändsticka, och det kol man ska använda. Fyll röret med kol, och tänd på pappret som du har stoppat in under kolet.
Det bästa är att man inte i behov av elektrisitet eller tändvätskor av något slag. Åsså är den lätt att ta med om man vill tex. ha grillpicnic vid sjön. Postar en bild där jag använder grilltändaren.

Sweber

Jag tycker att det blir för mycket askflagor från tidningspapper, så jag använder tändkuber eller tändpåsar. Men jag har sånna hemma till braskaminen, så dom finns alltid till hands.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Jo du har allt rätt i att det blir kvar flagor från tidningspappret. Har inte irriterats av det förut men sist jag grillade höll glöden på att ta slut precis när det var ytterst lite kvar att grilla. För att slippa lägga på mer bränsle blåste jag lite sista liv i det och då blev det klart irriterande mycket flagor som la sig på maten. Ett tag funderade jag på att hämta asksugen men jag orkade inte.

Vad är en tändpåse?
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Andreas, en tändpåse är en liten påse ca 4*4cm med lite parafinliknande ämne i. Förmodligen samma som Webers/T-Guls tändkuber. Fördelen framför tändkuber är lägre styckpris samt en mer kladd och smulfri hantering. Jag köper mina på Bauhaus i ett papprör med 100st fö ca 80kr. Vill minnas att Webers tändkuber kostar lite mer. Problemet med tändkuberna är att det smular så frbnt när man trycer ur dom ut förpackningen. deta är ju inget problem vid grillning, men jag vill inte ha dom smulorna på golvet framför kaminen. Jag har dom ju i första hand när jag tänder braskaminen. Då räcker det med en påse. Till skorstentändaren brukar jag ta två påsar.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Ingen som tycker att smaken-lukten-röken blir annolunda i en skorstenständare och el-tändare? Eftersom kolen inte får tokbrinna som med tändvätska?
Tändtiden är ungefär lika länge tycker jag oavsett dessa tre tändmetoder.

En annan parameter är tidningspappret i fråga, Aftonbladet brinner sämst även om tidningen är gammal och torr. Inget April skoj!!


Andreas

Calle: Den där borde ju faktiskt få fart på brasan snabbare än en vanlig eltändare eftersom den där blåser luft. Klart intressant.

Sweber: Tack för info!

Elka: Tycker inte tändmetoden borde spela nån roll när kolen väl glöder.

Menar du alltså att det är märkbar skillnad på papperkskvaliteten när man tänder? Det har jag aldrig tänkt på.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal