Vitpeppar eller svartpeppar?

Startat av agnetasch, 2007-08-01 18:15

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag läste för en tid sedan om någon matmänniska som sade sig vara en vitpepparmänniska,men hennes make var en svartpepparmänniska. Här hemma är det likadant.OK det är inte så att vi inte äter varandras mat men först till kvarn får först mala ;D Är detta vanligt månntro att man håller sig till en pepparsort eller kan man vara flerpepprad?Är det könsbundet;damer gillar vitpeppar o herrar svartpeppar? Vad gillar ni för slags peppar (o vilket kön tillhör ni,det ser man inte alltid på nicken)

justrom

Måste väl säga svartpeppar då, men står det uttryckligen vitpeppar i recepten så använder jag det. Kollade upp skillnaden och vitpeppar är skalad och torkad peppar. Idag hade man kanske kallat svartpeppar för fullkornspeppar. :)

Men sen finns det grönpeppar också som är frystorkad. Den har jag bara använt någon gång tror jag.

Jag är man eftersom du undrar. Har fixat i profilen också.

crlhrv

Också man och föredrar svartpeppar men tycker inte att man kan jämföra då smakerna är helt olika
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anso

Jag är kvinna och gillar svartpeppar, mannen min är vitpepparfantast... Vi gör som agnetasch ;)

Urban

Jag är nog unisex när det gäller vit o svartpeppar. Jag använder för det mesta vitpeppar när jag kryddar fläskkött typ. färskt sidfläsk och karré, men även nötkött också ibland.
Svartpeppar använder jag friskt utav till stekar, sallader, pasta mm..
Det är svårt för mig att välja någon utav dom som favorit.

Hasse

Jag håller med vad som antytts tidigare, att man inte riktigt kan välja det ena eller det andra. Det beror på vilken rätt man ska krydda.

Själv använder jag oftast svartpeppar som allroundpeppar, men i t.ex. dillkött är det vitpeppar som gäller.

Arne

Min något förenklade levnadsregel, som oftast tjänat mig bra, lyder: Svensk husmanskost - alltid vitpeppar, övrig europeisk mat - alltid svartpeppar. Med svartpeppar så funkar det i stort sett oavsett kvalitet, men man får se till att mala den själv och ha förvarat den tort och mörkt. Vitpepparn är känsligare vad gäller kvalitet. Helst ska den vattenfermentrats, vilket gör att den del läskiga dofter som annars kan förekomma minimeras.

JanneG

För mig är det oftast en fråga om utseende... Gör jag t.ex potatismos eller något annat som är ljust så vill jag inte ha en massa svarta prickar i, så då blir det vitpeppar. Men när inte utseendet spelar någon roll så tar jag hellre svartpeppar som jag tycker är mycket fylligare i smaken.

Iskandar

Svartpeppar gör mer för smaken, men vitpeppar använder jag mest när jag inte vill att pepparn ska synas.
Vissa använder vitpeppar för att få en mildare pepparsmak, men jag skulle då hellre krydda lite mindre med svartpeppar istället om de inte är pepparfantaster.

Sen så tycker jag om att se det jag äter och de svarta pepparkornen skapar oftast en mer aptitlig bild i mina ögon. Jag skulle t.ex. aldrig göra en vinägrett med vitpeppar eller att krydda en fin stek med den vita sorten.

Är en man, förresten.
"Saften står och kokar, kakan den blir fin, Troll och Toker, ni kan komma in"

Sara W

Jag (kvinna) föredrar svartpeppar till nästan allt. Nymalen och rätt så grovt malen. Vitpeppar använder jag när pepparn inte ska färga rätten och i vissa såsbaser. Min man använder nog svartpepparn ännu mer, även där den färgar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal