Vilken rök har Du? Jag har Julas! (En säsong senare bilder)

Startat av Kari, 2007-06-14 11:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Min far har rökt kött och fisk nu i mer är 10år skulle jag tro, lite som hobby med riktigt gott resultat för dom misslyckade gångerna håller han väl tyst om..?  ;) Han har en riktig rök made in Finland, ska fråga om märket på den.

Nu i våras blev jag biten av rökandet då det ramlade upp små men vårfeta sikar ur havet! Efter ett tafatt försök med något som liknar ABU-röken som kusinen svetsat så hitta jag ett rökskåp på Jula till ett kanon pris, finns i katalogen och på nätet för 895:-

Så på ett par månader har jag hunnit med 20-30 experiment, böckling, sik, abborre, najadlax, fläskfilé, kottlettrad och massa annat med resultat som varit över förväntan!  ;D

Har även grillat i röken, utan rökinsats, med bättre resultat än på klotgrillen som numera står i vedboden.

Jag har gjort en investering på en digital termometer som jag monterat i röken, då temperaturen är A och O och jag har höjt upp eldstaden med tegelstenar mot rökinsatsen då jag vill ha mer rök med mindre ved och värme.

Hur och med vad röker Du? Berätta!

Andreas

Jag har ingen rök alls men är mycket intresserad och gillar rökt. Den enda rökning jag gjort är med webers spån på klotgrillen men det är ju något som mer hör till grillavdelningen.

Vad är det för digital termometer du använder? Någon som klarar hög temperatur?

Kan du ordna bilder på rökskåpet där man ser hur termometern är monterad och hur det ser ut med tegelstenarna? Och gärna nån "actionbild" också, det tror jag vore enormt inspirerande.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

2007-06-14 19:59 #2 Last Edit: 2007-06-17 22:18 by elka
Här kommer några bilder på helgens rökeri..


Kari


Kari

Orginal termometer..

Kari

Digital termometer för mer koll..

Andreas

Stort tack för de toppenfina bilderna elka!!

Vad har parasollet för uppgift? Fungerar röken dåligt om det regnar på den?

Har du helt sonika borrat hål i sidan av grillen där du stoppade i givaren till termometern?

Hur länge räcker veden? Räcker det med ett vedinlägg när du gör din 90-minuters-Najadlax?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Jo, parasollet skyddar lite mot regn, omgivande temperatur på verkar röktiden, likaså luftfuktigheten och lufttrycket har jag läst. Jag rökte böckling igår i riktigt busväder med regn och 7-10m/s i byarna och fick nog röka på i en halvtimme extra.

Jo, parasollet... Primära uppgiften är spärren som låser det teleskopiska skaftet, där hänger jag en Yoggihink med locket på där termometern ligger, hål i sidan för sladden till givaren, ifall det regnar. Sen har jag mottagaren i fickan så jag har koll på tempen!
Min far har byggt in sitt rökskåp med en fraktpall på marken och pallkragar hela vägen upp och ett plåttak med gångjärn som fälls upp vid rökning. Ska ta en bild i helgen som kommer!

Borrat hål i sidan på röken? Jepp! Men givaren bara på plats vid rökning, inte vid uppvärming eftersom värmen då förstör givaren. Har gjort den erfarenhetern..

Den veden som man ser på bilden är en start och uppvärmnings laddning, jag eldar ordentligt så att det bildas en bra glödbädd och för att få bort tex fisklukt om jag ska röka kött.
När temperaturen går under 80 grader så fyller jag på med alved som jag huggit till stickor tjocka som kvastskaft. Man får jobba lite med yxan mellan rökningarna så man har ett lager. Alveden jag använder är riktigt torr och utan bark.

Vedinlägg var 20 till 30 minut men hellre för sällan än att tempen går över ca 120 grader. Bättre långsamt och länge, resutatet därefter.

Termometern finns att köpa på Jula och Coop för 150-200:-

Kari

Som jag berättat tidigare om min pappa likaså "rökmentor", här kommer hans lösning som är 10-15åroch används till fisk, rådjur mm

Rätt klurigt tycker jag!

Kom gärna med frågor hälsar han!  ;D

Hoppas bildkvaliteten duger, har fått jpgkomprimera till 20% för att få plats.

Andreas

Fina bilder och smart klistra ihop dem på höjden!

Tas pallkragarna bort vid rökning eller räcker det med att öppna taket?

Vad är det för märke? Pris?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Man öppnar dörren fram och tackluckan sen kör man, Harvi eller Narvi är märket och priset för röken för 10-15 år sedan ca 2000:-
Pall och pallkragar ca 2-300kr plus en del handag, beslag, takskruv och plåttaket gick väl på någon hundring. Termometer 100:-, vanlig för ugn
Ca en timmes jobb med skruvdragare och vinkelslip.
Eftersom värme gör sitt med asklådor etc så har sånt ibland behövts svetsas till med nya plåtar, grannen duktig på sånt, pris, lite böckling eller rådjurssadel, rökt förståss..


Andreas

Citat från: elka skrivet 2007-06-14 11:31
Har även grillat i röken, utan rökinsats, med bättre resultat än på klotgrillen som numera står i vedboden.


Hur stor är grillytan?

Jag antar att röken står inomhus när du inte använder den? Är den jobbig att kånka in?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

En sak till förresten: är det möjligt att packa in den i skuffen och ta med på fisketur?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

2007-07-03 12:34 #13 Last Edit: 2007-07-03 12:38 by elka
Jularöken är rätt stor, rök/grillyta tre st, knappt 40X40cm, en meter hög, väger säkert uppåt 20kg. Står ute med ett enkelt regnskydd.

Inga fisketurer med den... Inte jag iaf.. *ler*

Jag hänger lätt in 50 strömmingar, 75-100 om man hänger omlott i två våningar. Lilla "Abu"röken tar 5-8st, en sån ska Du ha i bilen.

Kari

2007-12-06 12:44 #14 Last Edit: 2007-12-06 12:47 by elka
Då har rökskåpet stått ut i ur, skur och sol sedan i mars och den har varit i gång mycket, i snitt 2ggr i veckan?

Grillen fick åka in i vedboden redan i våras eftersom det gick utmärkt att grilla i rökskåpet!

Här kommer bilder på hur rökskåpet ser ut nu, färgen har tyvärr flagnat på vissa ställen och troligen beror det på att jag har haft för varmt i starten..  :(

Skulle jag köpa ett rökskåp från Jula idag med den kunskap jag har? Ja. Även om den ser f*n ut nu.. Men vad gör det? Det gör ju jag också.  ;)

ttt

Andreas

Tack Elka, det var intressant att se det stackars skåpet åldras såpass fort. Du har inte funderat på att blästra och lacka om det med nån lämplig värmetålig färg?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Det skulle ju vara ett bra projekt men jag hoppas att den går några år till utan underhåll. Så dom knappa 400 kronorna denna kosta har redan gett mycket nöje och gott. Lite av en hobby..  ;D

Det ser faktiskt värre ut på bilderna än vad det är - kameran lägger ju på ett par kilo även på människor..  ;)

---

Men Andreas, värmetålig färg, har Du koll på hur mycket det tål? Räcker det med att blästra som grundjobb eller ska det mer till? Giftigt?

Andreas

Jag är tyvärr ingen färgexpert men sån där färg man målar motorblock och grenrör med tål värme bra i alla fall. Hur giftigt det är vet jag inte men du ska väl inte måla insidan? Sen ska man väl väga in att det inte är miljövänligt att låta grejer förfalla heller, det leder som bekant till konsumtion och det du konsumerar skall tillverkas och fraktas. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag tillverkade en egen rök för många år sedan vilken jag målade med en färg som skulle tåla 1200 grader, men icket höll färgen för värmen.
Det bästa är nog att bara fortsätta röka tills den blir obrukbar och köpa en ny därefter.

roffekock

Jag har en rök som jag använder tillsammans med min BBQ smoker som kanske någon känner till. Men på vintern blir det inte lika ofta som man kör den, så nu till jul när vi ska göra rökt älgkorv( finns det någon som har recept) så måste jag göra en snabbt. Jag har en gammal rostfri restkyl. som ska eldas med gas och flis. Är mycket nyfiken på hur det ska gå. Imorgon ska jag ta mina första bilder så ni kan se vad jag gör.Den måste vara klar till Lucia. :D Men klart är att det finns ju många fördelar med ett bra skåp och färdiga hyllplan.

För övrigt är det någon som har erfarenhet av gaseldade rökar. Som man förstår så går det ju bara att varmröka. Alflis ska jag ha som rökved.

En sak som jag läst om är att när man tex röker skinka så skulle man kunna pensla den med rökolja ett par dagar innan den ska in i röken. Någon som testat.

Finns det någon som har kunskap om injektering, alltså sprutning av produkter.

Tydligen en djungel av ideér inom detta område.

/rolf

Här kommer nu några bilder från mitt nya rökskåp. Nu e det brottom det måste vara klart denna vecka nu kommer jag att gör ett stort hål uppe skruva dit en stos och koppla rörkrör. i botten kommer att finnas en gasolbrännare som ska stå under en gammal järngryta ös på. mer bilder och resultat kommer ;D
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal