Kalkon

Startat av Sweber, 2007-07-12 14:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Sweber

Jag blev så nöjd med resultatet av karren i lösdags att jag funderar på att laga till en kalkon i helgen på samma sätt. Om det blir av, återkommer jag med lite bilder.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Ja det vore roligt. Tänkte du dig en klassiskt amerikanskt hel fylld kalkon då?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2007-07-12 14:11
Ja det vore roligt. Tänkte du dig en klassiskt amerikanskt hel fylld kalkon då?


Vad är "klassisk amerikansk" för fyllning?

Rob

Vilken briljant ide, det blir kalkon i helgen, har inte lagat det på år...

Andreas

Elka: när jag säger amerikansk så menar jag att man gör en matig fyllning "stuffing" som man sedan äter upp.
Här är några exempel:
http://www.mrscubbisons.com/recipes/dresreci.htm
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Sweber: Att tillaga kalkon med bbq teknik kan nog inte bli annat än bra..
Kommer du att förkrydda den dagen innan, så att salt och kryddor hinner tränga in ordentligt?

Sweber

Oj hjälp hm vet inte... Öh, jag glömde att köpa en igår, så det får bli i eftermiddag. Den lär inte tina tills imorgon så tillagningen får flytta till söndag. Mej det gör ingen, jag sitter just nu av dom sista timmarna på jobbet innan 4v semester, så jag har gott om tid. Jag tänkte skölja den väl och krydda kraftigt på utsidan med någon lämplig rub, svepa in i plast över natten men fyllning hade jag inte ens tänkt på. Jag är nybörjare på kalkon, grillade en stor halva för 4-5 år sedan. Men efter det lyckade resultaten förra helgen, känner jag mej redo att göra ett försök. Hoppas att den blir klar före midnatt.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

För att förkorta tillagningstiden,gör som i Koka soppa på fysik; snitta skinnet lite.Längsgående över bröstet o i ljumsken.Det är fettets värme som avgör när kalkonen är klar o det går fortare med snitt i skinnet än när värmen ska gå igenom bukhålan o köttet för att nå till fettet.
Enklaste fyllningen;en prickad citron.

Igk

Du kan ju alltid fylla den med en back öl eller två.. typ beer can turkey  ;D ;D
Skall bli spännande att höra hur detta fortlöper, är lite sugen på att prova själv  ;)

Sweber

Citat från: agnetasch skrivet 2007-07-13 11:09
För att förkorta tillagningstiden,gör som i Koka soppa på fysik; snitta skinnet lite.Längsgående över bröstet o i ljumsken.Det är fettets värme som avgör när kalkonen är klar o det går fortare med snitt i skinnet än när värmen ska gå igenom bukhålan o köttet för att nå till fettet.
Enklaste fyllningen;en prickad citron.


Fast en anledning till att laga till den på grillen på det sätt jag tänkt, är ju att det ska ta lång tid. Low and slow, är ju bbq-mottot.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Hähä,ursäkta,jag glömde att ni grillnissar VILL att det ska ta lång tid att laga mat.Det sitter i ryggmärgen på mig att mat ska tillagas på kortast möjliga tid  ;D

Urban

Sweber: Hur går det med kalkonen?.

Sweber

Det går bra med kalkonen, den är klar nu. ;D

Allvarligt talat så blev kalkonen riktigt bra, den låg på i ca 6h och var saftig och god. Vi fick lite oväntat besök så det blev inget av med fotograferandet. Jag ska dock modifiera grillen lite framöver och planerar att fota jobbet. Så håll utkik.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal