Allt om fritering - hur gör man? Vad kan man fritera?

Startat av TriKri, 2007-11-03 00:31

Föregående ämne - Nästa ämne

TriKri

Har bestämt mig för att fritera i stekpanna nu i alla fall. Någon som vet hur man ser till att temperaturen ligger mellan 165 och 185 grader? Och vilken olja ska man använda?

Andreas

Man ska välja en olja som är värmetålig, solrosolja är bra.

Citat från: TriKri skrivet 2007-11-03 00:08
jag har för mig att man ska ha öl i frityrsmet. Bästa sätt att fritera på om man bor i koridor, i kastrull eller köpa en fritös? ;D


Var har du hört att man ska ha öl i frityrsmet?

Tror inte det spelar nån större roll om du använder kastrull eller fritös, det osar väl lika mycket från bägge?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Dom gånger jag har gjort frityssmet enligt recept så har det alltid ingått öl (istället för vatten).
Förmodligen fungerar väl ölet som en smaksättare.

Jonas

Med fritös så har du kontroll på tempen och en del har kolfilter. Om man ska fritera mycket och ofta på samma olja så köp frityrolja annars spelar det inte så stor roll.

Kari

Från när jag var mindre och labba mycket med att fritera minns jag att egna chips på potatis och morot var smask! Persilja, friterad förstås, som man smular över potatis och morotschipsen var pricken över!
Glöm inte salta medans grejerna är varma och låt rinna av på tidningspapper.

Små pajer/piroger och fisk är gott också.

Majsolja på dunk är billigt och ger fin ytan och smak. Sila oljan i kaffefilter och kör med den 2-3gånger, inte mer.

Kolla om Du inte kan hitta en fritös på en loppis, borde krylla av sånt..

Lycka till och tänk Dig för!

Leif

Jag har en fritös, när jag lägger ner korgen så kommer den i kontakt med värmelementen i botten på fritösen är det farligt?

Skogis

Nä, det är inte farlig. Det enda som inte är bra är att det är ett aber att rengöra om du friterar med egen frityrsmet. Det sjunker och kan fastna på elementet.
Men ska du använda den till pommes eller andra färdigprodukter funkar det fint.

Har en med öppet element själv och friterar både det ena och det andra.

Friterad baconstavar låter gott, något som ska provas framöver :)

webguide

Jordnötsolja är bra, tål mycket hög temperatur och smakar ingenting. Svårt att få tag på i stora volymer. De enda jag har hittat är uppblandade med Palmolja och det går fetbort.

lmannheimer

Ett bra tips är att fritera i en wokpanna (om man har en). Formen gör att man inte behöver använda lika mycket olja.

Helge

Bra tips om man har ett lock som passar. I nödfall!
/Helge

lmannheimer

Haha, just precis! Ett lock är verkligen bra att ha tillgängligt.

Skogis

Fritössäsongen har börjat!
Har fritösen stående utomhus för att slippa lukten, och nu är den diskad och invigd för säsongen.

Har nu lärt mig hur jag ska lyckas med pommes. För min del är knepet att koka potatisen dagen och ha den i kylen över natten tills jag ska fritera. Vad det är som händer vet jag inte men dagsgamla potatis är ju inte samma sak som nykokta. Pommesen på mjölig potatis blir knaprigare och luftigare i ytan. Fast potatis blir mer som köpepommes. Föredrar den knapriga varianten själv men den är också svårare att hantera, kräver mer koll för att potatisen inte ska bli sönderkokt.

Baconstavarna är testade, dom smakade ..... bacon. Kan kanske skära tunnare stavar och fritera tillsammans med pommes, som en krydda.

agnetasch

Det var en bra lektion i hur man lyckas med att fritera potatis! Jag har aldrig haft en fritös, men nu blev jag riktigt sugen på att skaffa en.

Skogis

Har väl mest tänkt att det ska väl inte vara så svårt att fritera egen pommes. Så de flesta gångerna jag hittat tips på hur man ska göra, har jag provat. Sällan med lika bra resultat som detta.
Har nu friterat på detta sätt sen i somras, och därför också kunnat testa med olika potatis.
Det är latheten som gjort att det blivit olika potatis ;) Har ju friterat dom som funnits hemma.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal