Tillbehör Electrolux assistent

Startat av Kari, 2009-07-20 00:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Nu blir det.... En fråga utan svar! :o Hoppas Ni sitter inne med facit denna gång :)

De mystiska tre delarna kom med en Electrolux Assistent N4 från dagens loppisrunda. Nu kan jag kan inte förstå till vad eller hur dessa kommer till nytta. Kanske det inte har med assistenten alls att göra?

Ställ gärna följdfrågor eller be om fler bilder/vinklar/mått etc.

Vad är detta?

Hasse

Spiralfjädern och metallhylsan hör till passertillsatsen. Men tyvärr är det långt ifrån komplett. På bilden syns de delar som behövs få att få ihop en komplett passertillsats.

Vad plastgrunkan är, vet jag inte.

Kari

Pedagogiskt Hasse! Tack!

Jodå, nu kommer jag kunna lägga pussel, har alla delar! ;D
Vilken modell har du? Min heter N4.

--

Plastgrunkan är en dubbelsugkopp - kan det vara en ledtråd?

Hasse

2009-07-20 14:27 #3 Last Edit: 2009-07-20 14:31 by Hasse
Så kul att du har alla delar! Jag har bara använt degbunken och köttkvarnen till min assistent som jag också köpte begagnad. Den heter Assistent Variomat och har steglös hastighetsreglering. Det du!   ;)
Färgen är skrikigt orange, så jag skulle tippa på att den är från sjuttiotalet. Bruksanvisningen följde med och utan den hade det varit marigt att lista ut vad alla delar ska användas till.

Tänk på att om du använder köttkvarnen så ska det ligga en liten plastbricka längst in. Den smörjer man med ett par droppar matolja och fungerar då som ett glidlager.

Har ingen aning om vad dubbelsugkoppen kan vara, tyvärr.

Kari

2009-07-20 15:34 #4 Last Edit: 2009-07-20 22:52 by Kari
Sugkoppen.. Jaja, det kanske visar sig tid nog. Plastbrickan till köttkvarnen verkar saknas. Skicka en bild vid tillfälle så får jag se hur den är skapt.

Degkroken fick jag inte med... *muttrar* Fast den finns ju att köpa löst så jag. Om inte någon på forumet har en över ;)

--

Edit:

Någon som har en brux över? ;) Det mesta har jag hittat på Youtube, lägger in länkarna:

http://www.youtube.com/watch?v=GnIzrQlApKQ&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=eSiZtAiBPKI&feature=channel

--

Edit igen ;)

Bild på alla grejer jag fick med, förutan sugkoppen som inte verkar höra hemma i assistenten. 800px bred med flit.

--

Edit igen, igen :D

Bilden ändrad till 500px - fick bassning av magistern med kvasten ;)
Bild i lite större format och något högre upplösning finns på min blogg http://bit.ly/RECEPToMATEN

Hasse

Här ser du brickan på sin plats, nämligen längst in på kvarnvalsen. Den ska alltså minska friktionen mellan vals och kvarnhus.

helfgren

Gillar varningsskylten på kvarnen :) . Korvstoppare såg det ut att vara med oxå , får göra lite korv från salsus hem sida då.

MVH// Henrik
Carpe diem

Kari

http://salsus.se var ett riktigt höjdar ställe! Tack för tipset Helfgren!

--

Hasse: Hur tjock är plastringen/bussningen/brickan? Måste gå att göra en själv?! Tack för bilden!

Hasse

Jag mätte med skjutmått och det visade 0,5 mm. Materialet är halvstyv plast, eller vad man ska säga. Inte hårt men inte heller sladdrigt.

Kari

Då ska jag uppfinna en egen! Tack Hasse för supporten!

Kari

Har kollat Clas O, Kjell & C/O och till sist Elfa och nu är jag här med min fråga.

Vad heter kontaktdonet på bilden, var får jag tag på en kontakt tro? Får ta och tejpa lite på min som ännu verkar hyfsat säker  ;)

Kontakten skall sitta i en Electrolux Assistent N4.

helfgren

Kolla på erikshjälpen eller nån loppis , ser ut att vara en sådan där gammal kontakt som det var på våffeljärn för i tiden .

MVH// Henrik
Carpe diem

Hasse

Kari, har du gjort några framsteg i letandet efter kontakt? Min håller nämligen också på att ge upp, och kontakten är ju gjuten så det går inte att bara byta sladd.

Helfgren, kontakten påminner om den till gamla våffeljärn och brödrostar, men det är inte samma. Kontakten till assistenten har flata, snedställda stift. De gamla våffeljärnskontakter jag har sett, har runda stift.

Kari

Det enda jag fått fram är att verkstäderna inte har denna kontakt som reservdel och att lösningen då är att montera en fast kabel direkt in i maskinen. Pris ännu okänd.
Frågan om man kan göra en snygg lösning själv?

Lustigt att din kabel Hasse har exakt samma "fel"! Jag tänker nog steloperera min sladd med krympslang i ökande diameter vid tillfälle.

Helst av allt önskar jag naturligtvis en ny(!) originalsladd... Loppisögonen är aktiverade ;)

Hasse

Anledningen att vi har samma fel tror jag är att de som använt maskinen dragit i sladden för att få loss kontakten.

Så, lyss nu till magistern, kära ungdomar! När ni ska lossa en kontakt ska ni aldrig dra i sladden, utan ta tag om själva kontakten istället. Det kommer på provet, så det är bäst att ni lär er detta!

Nog med pekpinnar. Jag har semester.     8)

Jag har visserligen inte tittat inuti maskinen, men en egen lösning borde inte vara så svår. Frågan är hur snyggt det blir?

Kari

Hasse: Snyggfaktor noll.

Jag vill ha maskinen sladdlös när den inte arbetar. Original vore att sträva efter då detta är klassiker i sammanhanget. K-märkt ;)

Inuti ser min maskin ut så här: (gjorde översyn och rengöring direkt efter köp)

Bild två, kontaktdonet går att byta ut som det verkar. Vad passar istället är frågan?

helfgren

Hittade den här på Kjell och company för 22:- , borde funka bra kanske passar den direkt .

MVH// Henrik
Carpe diem

bryggens

Den där kontakten är en jordad, du får inte använda jordade kontakter på ojordade apparater.
Prova en sån här istället, samma sladd som till bärbara CD--app, vissa Tv-app. mm.

helfgren

Det är mycket man inte får om man ska fråga :) , tänkte bara att den passar i befintligt hål den jag rekommenderade . Tror inte det är någon fara att använda den kontakten bara för att det finns ett stift till , annars kan man sätta en kabel mellan jorden och aluminium skallet på maskinen så är den jordad :) .

MVH// Henrik
Carpe diem

Helge

Kari!
Har inte sett den här tråden förut. Om du fortfarande är intresserad har jag en bruksanvisning för en Assistent Mod. N10. Den innehåller en sprängskisser på en del tillbehör. Skicka i så fall din adress till mig så skall jag försöka kopiera de intressanta sidorna och skicka till dig.
/Helge

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal