Vintest - Faustino I - Tinto Gran Reserva 1996 (Rioja)

Startat av Urban, 2007-08-14 15:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Till kräftorna i lördags drack vi ett lite dyrare vin som hette Faustino I - Gran reserva från 1996.
Priset på detta vin är 160:- vilket trycker upp förväntningarna litegrann.
Vinet är gjort på druvan Rioja vilket jag inte har så mycket erfarenhet av egentligen.
Hur som helst så skulle detta vin enligt systembolagets antekningar ha en utvecklad, något syrlig, kryddig smak, inslag av fat, torkade frukter, lingon och vanilj.
Och jag kan till viss del hålla med det dom säger, men jag upplevde detta vin en aningens för blaskigt för min smak.
Jag tyckte att det var lite väl surt fastän det var rumstempererat + att man inte fick någon smakexplotion över huvud taget.
Kanske är jag helt fel ute, men jag tycker att om man pröjsar 160:- för ett vin så borde man få lite mera Wow lixom på köpet.
Det kan ju vara min egen förtjusning i fylligare viner som ställer till det här, eller så är Rioja druvan inget för mig helt enkelt.

Andreas

Det verkar vara en riktig kritikerfavorit i alla fall. Jag sökte lite på nätet om detta vin och hittade den här intressanta länken med en samling recensioner
http://www.bibendum.se/recensioner/visa_val.asp?db_artikelnr=267801 Där de nästan slåss att övertrumfa varandra:

¤ "Ett ENASTÅENDE vin!"
¤ "Mycket bra vin!"
¤ "Ett av systemets bästa röda vin för den finare middagen!"
¤ "Mer än prisvärd"
¤ "Enastående  Fynd"
Den som inte frågar får inga svar.

Reuterdahl

Så som jag minns det är en ganska traditionell Rioja dvs, relativt mycket syra, mycket ekfat och en hel del vanilj i avslutet. Själv tycker jag att dessa lätt blir lite intetsägande även om det inte är ett helt oävet vin men smaken är ju delad. Själv föredra jag de mer moderna Riojorna från t ex Bodegas Rod eller Bodegas Ysiosa och av de mer traditionella som La Rioja Alta.

Köper man viner som är lagrade likt detta bör man lufta dem ordentligt, minst 1 timma gärna mer, för att få fram smakerna. Tumregeln för rumstemeratur ligger på ca 16-18 grader för enkelare rödviner och ca 18-20 grader för lite bättre rödviner, dvs i många fall något svalare än många har i hemmet. Lägg gärna in flaskan en liten stund i kylen innan den skall öppnas.

Mvh

Magnus Reuterdahl

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal