Är en pizzasten något att ha?

Startat av Andreas, 2007-04-10 18:41

Föregående ämne - Nästa ämne

PatrikPotatis

Är det ingen här som har prövat att baka på nån slags klinker eller trädgårdssten eller något? Dvs en riktig lågbudgetlösning?

Jag var just och kikade i en klinkerbutik och killen som arbetade där tittade på mig som om jag var galen när jag berättade att jag var ute efter en sten att ha i ugnen och baka bröd på. Jag kunde nästan se hur han tänkte att "Bröd det köper man väl i butiken?".

Hur som helst, plattorna han hade var lite tunna tyckte jag (5 mm) och kostade jävligt mycket, men han nämnde att det fanns något ställe som heter Stenmagasinet i en grannkommun här hos mig, där de lär sälja sten av olika typer, storlekar och tjocklekar.

Men vilken sten bör man satsa på? Svensk granit? Skiffer? Kalksten? Sandsten? Glaserade stenar bör man tydligen undvika då denna glasering kan innehålla bly om jag fattat det rätt.

Per-Erik

Jag köpte 30*30*3cm granit sten på bauhaus för 25kr.
Funkis, brais för bröd ;)

helfgren

Ska åka på Media Markt och köpa Obh nordicas pizza sten, dem hade en drive på den nu för 59:- . Jag hoppas att den funkar bra .

MVH// Henrik
Carpe diem

jelvis

Jag fick en i julklapp och mina bröd har blivit bättre eftersom de expanderar mer i ugnen. Snyggare och lite godare.

Lindström

Citat från: Tobias skrivet 2008-06-09 19:46
Tegelsten borde väl kunna fungera också, som budgetalternativ.


Tittar man på BBQ Pit Boys instruktionsvideo verkar tegelsten fungera som pizza sten.
http://www.youtube.com/watch?v=UVeQBHludGs


hoff

Bakade pizza med några vänner igår kväll och stenen sprack så nu är jag ute efter en ny sten. Den jag hade var en "billig" variant köpt på cervera eller duka. Tror det är samma stuk som OBH Nordicas sten. Ska man satsa på en lite dyrare variant som man kan hitta på bagaren&kocken http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=bakstenugnssten eller går det lika bra att köpa något på bauhaus/k-rauta? Använder det mest till brödbak men pizza blir det ju då och då=)

Fröken Dill

Fick en gratis på stensågeriet i Burgsvik i somras. Har inte testat ännu, men snart börjar pizzasäsongen.
Hälsar fröken Dill

bearman

Jag har en Weber pizzasten.. funkar klockrent.. anv den ett par ggr / månad..
samt har även bakat bröd på den..finns på bauhaus..

Funkar både på gasol och kolgrillen..

Kolla min lilla instruktion här
http://matforum.nu/index.php?topic=162.msg35234#new


Morsan

Citat från: Fröken Dill skrivet 2009-09-07 10:57
Fick en gratis på stensågeriet i Burgsvik i somras. Har inte testat ännu, men snart börjar pizzasäsongen.
Hälsar fröken Dill


Vilken lyx! Vi betalde ver 500 för vår.
Men hur som helst, de är toppen till brödbak också. Och glöm inte Heston Blumenthals trick när ni ska baka pizza.

CII

Citat från: Morsan skrivet 2009-09-07 14:27Och glöm inte Heston Blumenthals trick när ni ska baka pizza.
Vad är Hestons trick?

Morsan

Jag skrev förut om mina pizza-experiment på bloggen och jag har hyperlänkat där också till Hestons lilla film om en pizza som tar typ ett dygn att göra.:)
Men jag tog mest till mig gräddningen.
http://desbonsvins.wordpress.com/2009/04/06/de-bon-pizza/

Sedan dess har jag faktiskt få gå en liten pizzakurs hos Stockholms bästa pizzabagare, Corrado på 19 glas. Han kokar inte sin pizzasås. Det tycker han är helt ondigt då såsen kokas under gräddningen.

Fröken Dill

Pizzastenen var underbar. Den gick precis in i min ugn sån tur var och pizzan fick en härligt knaprig botten.
Hälsar fröken Dill

hoff

Hej, Fick en Weber Pizzasten i julklapp. Har haft en innan av lite billigare typ men tänkte nu införskaffa mig en lite tjockare i granit eller liknande material. Fast nu visar det sig att Weber har bytt ut sina 1½cm tjocka pizzastenar tillverkade av granit till något de säger är bättre och mer värmetåligt. Iolit kallas materialet den är tillverkad av nu. Bara 1cm tjock. Jag är lite osäker på om jag ska behålla denna eller ge mig ut efter en riktig baksten som är 2-3cm tjock. Känns dumt ifall denna med spricker, tycker den ser ut att vara i samma material som min tidigare nämligen.

Någon som testat Weber nya stenar?, Räcker det med 1cm tjock sten för brödbak i ugn tro?

Är en sådan här jag fick i julklapp: http://www.grillbutiken.se/product/274-weber-pizzasten-rektangular-storlek-300-x-400-mm.aspx

Andreas

Hmm, så här står det på sidan du länkar till "Iolit skall enligt Weber tåla stora värmeskiftningar och vara ett material som är lättare och starkare än granit." - men den viktigaste egenskapen hos en sten är väl att den skall lagra rejält med värme, så frågan är hur värmelagringsförmågan hos iolit är i förhållande till granit?
Den som inte frågar får inga svar.

Per

Köpte en baksten av granit till ugnen hos det lokala gravstensföretaget. 3cm tjock och med en yta som täcker nästan hela ugnen. Tung som rackarn. Suveränt hjälpmedel.

Tror man ska vara försiktig med kakel/klincker och sånt. Finns annat än sten i de. Leror kan redan från början innehålla saker som vi inte bör stoppa i oss och sådant kan också ha tillsatts i tillverkningsprocessen.

hobbykocken

Jag måste slå ett slag för täljstenen. Det finns ett par olika sorters stenar man kan använda som bakplatta, men att man kan "använda vilken som helst bara den är slät" är ju inte riktigt sant. Klart man kan, men täljsten är absolut överlägset om man vill ha en hygenisk bakplatta länge. Den är ju nästan helt resistent mot basiska och sura ämnen... det räcker inte med en "hyfsat slät sten" för där samlas massa rester hela tiden. Visst bränner man det mesta men i alla fall. Sen så innehåller täljstenen massvis med talk vilket gör att saker inte bränns fast lika lätt.

Nått annat är ju täljstenens förmåga att hålla värme länge länge.

Så jag föredrar täljsten och då har jag provat en massa andra plattor.

ps min platta är 3,5 cm tjock och 40x40cm

Danne


Jag testade att köra på en klinkerplatta jag hade hemma från renoveringen av badrummet:) En Höganäs, grå;)

I vilket fall funkade det finfint! Nu brukar jag iofs alltid göra väldigt tunna pizzabottnar, så det blev inte någon djurisk skillnad mot att lägga den på galler (som jag brukar göra). Men visst blev det bättre iallafall.

Gilius

I Modernist Cuisine rekommenderas att ha en aluminuimplatta på ca. 3-5 cm att baka pizza på, skall tydligen bli mycket bra resultat. Någon som har en känsla av var man hitta aluminium i grova dimensioner till rimliga priser ?

/gilius

Christina

Självklart ska man ha en pizza/baksten. Köpte en på Cordon Bleu i kalksten för flera år sen som jag använder till pizza och matbröd. Fungerar mkt bra. Se till att värma upp den ordentligt först, det tar en stund innan den når 250-300 grader som behövs för att få en riktigt knaprig yta.

Andreas

Citat från: Gilius skrivet 2011-05-17 17:17
I Modernist Cuisine rekommenderas att ha en aluminuimplatta på ca. 3-5 cm att baka pizza på, skall tydligen bli mycket bra resultat.


Påstår de alltså att aluminum är överlägset sten, hur förklaras det i så fall rent teoretiskt? Jag har fått för mig att själva vitsen med Modernist Cuisine är just att allt förklaras och reds ut på ett bra sätt, så det vore spännande om du kunde citera ett litet stycke av förklaringen.

Citat från: Gilius skrivet 2011-05-17 17:17
Någon som har en känsla av var man hitta aluminium i grova dimensioner till rimliga priser ?


Vad är rimligt pris?

Sist jag köpte järnvaror (grova L-järn) vill jag minnas de kom från Tibnor. Aluminium verkar de också ha. http://www.tibnor.se/web/Aluminium_plat_och_band.aspx Men man verkar tyvärr inte se sortiment i detalja och priser på nätet.

BE group har i alla fall priser på aluminiumplåt. http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Aluminium/Sortiment/Aluminium_Plat/Plat/ En skiva på 30 x 1020 x 2020 (dryga 2 m2) kostar 8 734,10:- 30x40 cm (0,12 m2) skulle då kosta 1048:- + moms.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal