Olja till kammarvackare

Startat av webguide, 2012-08-15 09:37

Föregående ämne - Nästa ämne

webguide

Nån som vet var man köper olja till en kammarvackare?

Skogis

Funderar att köpa en ny vakuummaskin själv, tycker att det är dags att uppgradera till kammarvarianten. På sajten där jag hittat maskinen i mitt liv finns också olja, då i 0.5L förpackning för € 6:90.
Men det är kanske lättare att handla i Sverige.
http://www.lowener.se/vakuumoljor.htm

webguide

Suveränt, tack så mycket. Hmm hur vet man vilken typ man har (tvåstegs etc)?

Andreas

Skulle gissa att tvåstegs innebär högre undertryck. Vad ger din maskin för undertryck?

Det enda som står om sammansättning i produktbladen för två- respektive enstegsvakuumolja är "Polyalfaolefin>90%" för SVS Elite och "Polyalfaolefin >50%" för SVS 200. Undrar just vad de övriga procenten består av?
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Ring och snacka med dom, det är nog bara mängden olja som skiljer :)
Däremot skiljer det nog på vilken olja som används till pumpar för livsmedelshantering och den som är inom industripumpar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2012-08-16 08:32
Skulle gissa att tvåstegs innebär högre undertryck. Vad ger din maskin för undertryck?


Ingen aning :)
Detta säger kanske något: High-performance vacuum pump BUSCH (99.8%); 4 m3/H

Skogis

Jag fick? min kammarmaskin idag och oljan som följde med är vanlig mineralolja av typ hydralolja. Den ska väl bara smörja pumpen och vara någon form av backventil i pumpen så jag gissar att det inte behöver vara bättre olja för funktionens skull.
Att det förmodligen behövs livmedelsgodkänd olja av hygienskäl beror inte på att pumpen kräver det.

Andreas

Det finns ingen som helst risk att pumpen börjar läcka olja till maten? Om det inte gör det så...
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2012-08-30 10:55
Det finns ingen som helst risk att pumpen börjar läcka olja till maten? Om det inte gör det så...


Nej nej, dessutom så ligger ju maten i en vackpåse. Vakuumkammaren har ingen kontakt med eventuell olja.

Skogis

Citat från: Andreas skrivet 2012-08-16 08:32
Skulle gissa att tvåstegs innebär högre undertryck. Vad ger din maskin för undertryck?
Citera

En tvåstegspump är nog "bara" snabbare att bygga upp undertrycket med. En mindre pump får stånka på längre för att bygga upp vakuumet. Min maskin har tidsinställning som variabel och mäter inte undertrycket. Att tömma kammaren helt enligt vakuummätaren tar ca 20sek, vilket är helt okej för mig.

Andreas

Jag tycker det låter ologiskt att en enstegspump skulle kunna komma upp i samma undertryck som en tvåstegspump. (Inte för att jag tror det spelar någon roll för livsmedelsbruk att kunna nå högre undertryck utan mer att det kan vara intressant att rent principiellt förstå hur en vakuumpump fungerar.)
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: webguide skrivet 2012-08-30 11:43
Vakuumkammaren har ingen kontakt med eventuell olja.


Du menar att det är helt teoretiskt omöjligt att utrustningen på något sätt skulle kunna gå sönder så att det faktiskt kommer olja på påsarna? Det är ju bra. Fast där finns väl ändå en viss risk att någon klant råkar drälla med olja i köket vid påfyllning eller läckage och att oljan då råkar komma i kontakt med livsmedel. Så att rekommendera livsmedelsklassad olja är nog inte så dumt ändå. Eller tjänar man mycket på att inte köpa livsmedelsklassad olja?
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Citat från: Andreas skrivet 2012-08-31 11:32
Jag tycker det låter ologiskt att en enstegspump skulle kunna komma upp i samma undertryck som en tvåstegspump. (Inte för att jag tror det spelar någon roll för livsmedelsbruk att kunna nå högre undertryck utan mer att det kan vara intressant att rent principiellt förstå hur en vakuumpump fungerar.)


Att skapa ett vakuum är mest en tidsfråga. Att ha en enstegspump till större volymer går men den tar en faslig tid innan undertrycket har uppstått, och att använda en enkel pump kräver också att behållaren är relativt tät från början.

Min nya maskin är så pass effektiv att det räcker att stänga locket för att vakuum ska börja byggas upp. (14 kbm/h) Medan min gamla som var av typ foodsaver krävde att det nästan var absolut tät vid påsen för att kunna skapa vakuum.

mln

Har en MiniVac från Vac-Star och i den sitter en Busch vakuumpump som jag tror är ett av de absolut vanligaste märkena så jag mailade svenska Busch på info@busch.se och fick beställa 1 liter Hydraway HMA 32 som de rekommenderade för 59 kr exkl moms och frakt.

/Markus

webguide

Citat från: mln skrivet 2012-10-08 10:15
Har en MiniVac från Vac-Star och i den sitter en Busch vakuumpump som jag tror är ett av de absolut vanligaste märkena så jag mailade svenska Busch på info@busch.se och fick beställa 1 liter Hydraway HMA 32 som de rekommenderade för 59 kr exkl moms och frakt.

/Markus


Oj, tack för tipset!!

1 liter måste ju räcka i typ 10 år! :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal