Sommarmat

Startat av bryggens, 2009-06-28 14:22

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Så här nu i denna värmes tid så vill vi inte ha så tung och kraftig mat.
Eftersom vi här hemma lagar lunchmaten till jobbet på kvällen före så vore det bra för lite tips.
Skaldjur och svamp går bort, inget för sambon. Likaså sill.
Det finns ju olika pastasallader, kall sylta, smörgåsar av alla slag.
Har ni några ideér?

Hasse

Currystuvade makaroner är gott och ett mättande tillbehör. Principen är väldigt enkel. En kall stuvning smaksatt med curry och kokta, kalla makaroner blandas ihop.

Jag fräser hackad lök och curry en liten stund. Tillsätter sedan kycklingbuljong och reder av med vetemjöl. Det får koka en stund och sedan svalna. När stuvningen är kall rör jag ned kokta, kalla makaroner och smakar av med ytterligare kryddor om det skulle behövas.

Det går säkert bra att göra stuvningen på mjölk, eller att koka makaronerna direkt i mjölk. Men personligen är jag inte förtjust i mjölkstuvningar, så jag baserar stuvningen på buljong istället.

agnetasch

Currystuvade makaroner? En oväntad innovation, måste jag testa.

Kalla fiskkonserver tycker jag är godis när det är varmt; tonfisk, stekt kall lök o hackade ägg, inrullat, på mackor eller till grönsallad. Makrill i tomat blandad med lite sweet chilisås på en bädd av kall, skivad färskpotatis. Rökta musslor i pastasallad. Fiskbullar i dillsås som man smaksätter med lite sommarsyrliga smaker som citron eller ättika.
Nej, jag jobbar inte på Abba ;D

Per-Erik

Lite standard tips men i brist på annat:
-"grekisk sallad" brukar vi ha som middag vid sån här sommar värme.
- Gazpacho gillar jag men inte resten av familjen...
     (- Flippa ett par burgare på grillen.) edit läste inte att det gällde lunch..
- kallskuret med fransk potatissallad

Hasse

Citat från: agnetasch skrivet 2009-06-28 16:49
Currystuvade makaroner? En oväntad innovation, måste jag testa.


Det fanns på salladsbuffén på en lunchkrog jag brukade besöka för sisådär trettio år sedan, så det är inte min egen innovation. Men jag har aldrig sett det serveras någon annanstans.

En tallrik med blandade charkuterier, sallad och bröd är också gott på sommaren.

Mickan

Köp rökt fisk, varmrökt lax, sik eller makrill och servera med t ex potatissallad. Annars gör jag ofta en oblandad sallad där man lägger alla ingredienser i egna små högar. Det är fint att se de olika grönsakerna och annat gott man har.

Sillsmörgås äter vi gärna. Rågbröd, kall potatis, sill, gräddfil och hackad lök av valfri sort.
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Jag rekommenderar agnetasch "Kungasill":
http://matforum.nu/index.php?topic=279.msg2838#msg2838

Kall rätt som är perfekt till sommarlunch. Skönt när det går att förbereda också.

Kall marinerad fläskfilé är somrigt och gott. Nu är det köttet det billigaste som går att köpa snart.....

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/05/helggott-helt-enkelt.html

bryggens

Inte sill, sen köper vi inte "osvenskt" kött, oavsett pris, åtminstone inte hitintills.
Men mer förslag.
Tänk bara att det är mat att lagas dagen innan  man äter.

agnetasch

Kyckling då? Det finns ju svensk.
Ta ett par stycken o stycka. Koka filéerna o stek vingar, klubbor o skrov i ugnen. Koka på samma gång ris/vete o potatis.
Servera dom kokta filéerna varma ihop med curryris eller kalla med en matig rissallad med curryyoghurt. Dom stekta klubborna o vingarna smakar bra med potatissallad, klar eller krämig (potatis + någon av Arlas såser) Skrovet rensas o småbitarna blir en god sallad med bl.a romansallad o stekta brödtärningar. 

sparwen

En sallad blir alltid god med smakrik ost och en bra skinka och som pricken över i:et en hemmagjord rhode island-dressing.

Vispa en majonnäs genom att ta en äggula och en skvätt vitvinsvinäger samt en lite udd dijonsenap. Häll sedan i ca 2 dl rapsolja under kraftig vispning (använd gärna mixerstav).
Ta sedan i 1 dl chilisås och gärna en liten skvätt sherry. Smaka av med lite salt och peppar.

Otroligt enkelt och det lyfter alla sallader.

Sen är ju inte lite hemmagjorts vitlöksbröd dumt till heller :)


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal