Tror ni att denna paj går att frysa in? Snälla snabbt svar...

Startat av Sofis, 2007-08-02 14:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Sofis

Det är då främst tomaterna jag funderar på...


Basilikapaj med fetaost och oliver
Ingredienser
Portioner: 8

PAJDEG:
4 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
½ kruka basilika
1 dl färsk, riven parmesanost
½ dl vatten

FYLLNING:
5 tomater
½ kruka basilika
150 g fetaost (grekisk)
1 burk 227 g svarta oliver utan spad
4 ägg
4 dl mjölk
½ tsk salt
2 krm svartpeppar
1-2 vitlöksklyftor


Gör så här
Blanda mjöl, matfett, basilikablad och parmesanost i en matberedare. Tillsätt vattnet och kör snabbt ihop till en deg. Låt degen vila kallt ca 30 min. Tryck ut degen i en låg vid pajform, ca 28 cm i diameter. Förgrädda pajskalet i 225°C, ca 10 min.

Skölj och skiva tomaterna. Hacka basilikan. Lägg tomatskivorna i pajskalet. Strö över basilikan och smula över fetaosten. Fördela oliverna över. Vispa ihop ägg, mjölk, salt, peppar och pressad vitlök. Häll äggstanningen över fyllningen. Grädda i 200°C, ca 35 min

Tracey

Tror jag inte är några som helst problem! (Har själv frusit in paj med tomater i många gånger.)

Andreas

Välkommen till forumet Sofis!

Instämmer med Tracey, det ska inte vara nåt problem att frysa en sån paj. Men godast är den färsk.

Vad man får se upp lite med är när man värmer upp den - det är lätt att pajskalet blir lite vattnigt och trist i botten om man har "blöta" ingredienser som tomater. Tycker själv det blir bäst om man värmer i vanlig ugn och inte i mikron.

Kul med basilika och parmesanost i själva skalet, det måste bli jättegott!
Den som inte frågar får inga svar.

Sofis

Tack så mycket för era svar! Då chansar jag och fryser in dom... hade ändå tänkt värma upp dom i ugnen sen, så det passar ju perfekt :-)

Andreas

Fryser in i plural? Det är alltså inte rester du tänkt frysa utan du har tänkt förbereda pajen och servera sen?  I så fall hade jag nog bara fryst de förgräddade pajskalen. Att ordna fyllningen tar inte lång tid den dag det skall bjudas på paj och tillagningstiden blir ändå inte längre än vad uppvärmningstiden för en färdiglagad paj i ugnen skulle bli.
Den som inte frågar får inga svar.

Sofis

Nu är det gjort, så jag får väl se sen om dom blir bra. Kommer värma dom långsamt i ugnen. Jag ska ha en fest med buffé med ca 30 olika rätter, så det finns tyvärr ingen tid för att stå och göra pajerna samma dag...

agnetasch

Hej,här är jag o lägger näsan i blöt.
När man fryser pajer tycker jag det brukar vara äggstanningen som är problemet o som vattnar sig.Därför tillverkade jag ett pajrecept utan ägg.Den pajen är, förutom att den går väldigt bra att frysa ,mycket god (sa 47 personer)Grönsakerna kan man ju variera,men det är redningen som gör den så bra i frysen.Nästa gång du ska ha buffé kanske?

Paprikapaj 6-8 bufféport (Går mycket bra att frysa)

Pajdeg:
100 g smör
2,5 dl vetemjöl
2 msk vatten

Fyllning:
2 stora lökar
2 stora paprikor
75 g riven stark ost
2 dl creme fraiche
1 msk Maizenaredning
Salt,v.p.

Gör en pajbotten.C:a 25 cm diam.Ställ i kylen.
Skär lök o paprika i korta klyftor.
Ugnsstek grönsakerna 40 min 200°
Strö över 1 tsk socker o grilla högst upp 4 min
Förgrädda pajskalet 15-20 min i 200°
Sjud creme fraiche o Maizenaredning några min.
Blanda ner grönsaker,ost,salt o v.p.
Häll blandningen i pajskalet.
Grädda pajen 15 min i 200°


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal