Ska man skaffa induktionshäll?

Startat av Andreas, 2007-08-29 08:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Induktionshällar verkar vara på modet, men är det något att ha - vilka är de största fördelarna jämfört med en gammal vanlig platta respektive en glaskeramikhäll? Finns det några nackdelar?

(Tråden "Är Induktionshällen ofarlig?" finns redan här: http://matforum.nu/index.php?topic=481.0)
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Om det inte var för att jag har en ganska ny spis - som jag råkade vinna förra året - så skulle jag gärna köpt en induktionshäll faktiskt. För mig är det framför allt två fördelar: snabbare temperaturreglering, och att det inte blir några varma plattor som man kan bränna sig på, och därmed bränner inget fast. *gillar*
Anne's Food - min matblogg

Rob

Följande får väl ses som en mindre recension av en induktionshäll...

I samband med köksrenoveringen skulle givetvis en häll in...

Vi valde denna:
http://www.gaggenau.se/SE_sv/Cooktops/Cooktops-Overview/Product-Detail.do?protocol=*~CI+482&contentId=6831570

Den är använd under ca 1.5 år och våra erfarenheter är mycket bra.
Vi har en liten kille på 18 månader som gillar att vara med då vi lagar mat och han står då på en pall framför hällen. Inte sällan lägger han händerna på fel ställe (jag är en elak far, att bränna sig LITE gör att han lär sig...).

Nåväl. Koka upp vatten på plattan slå av, tag bort pannan och lägg handen på. Varmt, men ingen allvarlig bränning!! Precis som Anne säger, fettet bränner inte fast. Dock bör man vänta med att torka av tills hällen är helt kall, annars blir det vattenmärken. Håller även med om snabbhet i temperaturreglering.

Fartmässigt är den nästan jämförbar med vår gamla gasspis. 1 liter kallt vatten kokar upp på 2 minuter och 15 sekunder på en mellanstor platta.

Ljudmässigt så tickar vår häll lite svagt då den slår på och av, mest vid låga temperaturer. På boosterläget brummar den lite granna. Inget som stör mig. Enligt endel uppgifter har jag hört att induktionshällar skall pipa, men det är inte något vi uppfattar.

Totalt är jag mycket nöjd och skulle inte tveka att köpa induktion igen. 

Andreas

Anne: hur lyckades du med konststycket att vinna en spis?

Rob, tack, det var intressant.

"Dock bör man vänta med att torka av tills hällen är helt kall, annars blir det vattenmärken. " - är det alltså märken som inte går att få bort? Det lät väldigt känsligt...

Vet du förresten något om energiförbrukningen - sparar man energi jämfört med andra alternativ?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - recepttävling faktiskt. Jag vann första pris.. :)
Anne's Food - min matblogg

Rob

Märkena försvinner givetvis, det blir bara "droppmärken" som på glas fast lite mer utpräglade om hällen är varm.

Vi har inte mätt energiförbrukningen så egentligen vet jag inte. Dock bör det ju vara effektivare än järnplattor eftersom själva spisen inte värms upp till ingen nytta. Vill minnas att jag läst att de ligger bra till effektivitetsmässigt, men jag kan inte svära på det.

Andreas

Test visar att induktionshällar är energieffektivast. "Induktionshällar drar 40 procent mindre energi än gjutjärnshällar vid uppkok och de är snabbare än både gjutjärn och glaskeramikhällar. ...  Skillnaden är inte lika stor vid längre kokningar. Om du till exempel kokar fyra portioner spagetti är skillnaden i energiförbrukning 17 procent jämfört med gjutjärnshällen och bara 5 procent jämfört med glaskeramikhällen." http://www.energimyndigheten.se/sv/Press/Pressmeddelanden/Test-visar-att-induktionshallar-ar-energieffektivast-/

Nu fattast bara att nån räknar ut hur många liter vatten man behöver koka upp för att tjäna in en ny spis vid byte från gjutjärnplattespis respektive glaskeramikhäll.  ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

I ett tidigare inlägg[1] mätte jag energiåtgången 0,33 kWh för att koka upp två liter vatten på glaskeramikhäll. Energimyndigheten skriver att induktionshällen är 20 % effektivare än glaskeramikhällen vid uppkok av en liter vatten. Men vi kan ju vara generösa och låta det gälla för två liter också.

Det betyder att du sparar 0,066 kWh per tvåliters uppkok. I runda slängar motsvarar detta en besparing på 6,6 öre. För varje tusenlapp du vill spara måste du alltså koka upp två liter vatten över 15000 gånger, alltså 30000 liter vatten. Kokar du upp två liter vatten per dag, måste du hålla på i mer än 40 år för att spara din tusenlapp.

Hmm... Det blir mycket spagetti!

[1] http://matforum.nu/index.php?topic=648.msg7550#msg7550

Andreas

40 år för att spara en tusenlapp, ajdå på de premisserna kan man inte motivera en spisuppgradering.  :(  (De 0,33 du mätte upp förut stämmer bra med energimyndighetens siffror, klickar man sig vidare hos energimyndigheten finns hela testet och de har uppmätt en genomsnittslig keramikhäll till 0,29 kWh för att koka upp 2 liter vatten. http://www.swedishenergyagency.se/WEB/STEMFe01e.nsf/V_Media00/C12570D10037720FC12574250023617C/$file/Alla_modeller.pdf)

Med så lite energibesparing är nog tidsskillnaderna mer intressanta.

Koka upp 1 liter vatten
Snabbaste induktionshällen - Husqvarna QHC 7505: 4:00 - 0,12 kWh
Långsammaste induktionshällen - bl a Electrolux EHD60140P: 4:50 - 0,12 kWh
En genomsnittslig kermamikhäll: 7:20 - 0,15 kWh
En genomsnittslig gjutjärnshäll: 8:30 - 0,19 kWh

Koka upp 2 liter vatten
Snabbaste induktionshällen - Husqvarna QHC 7505: 6:00 - 0,24 kWh
Långsammaste induktionshällen bl a Electrolux EHD60140P: 6:00 - 0,23 kWh
En genomsnittslig kermamikhäll: 9:20 - 0,29 kWh
En genomsnittslig gjutjärnshäll: 10:50 - 0,35 kWh

Nästan 5 minuters skillnad på att koka upp 2 liter vatten mot gjutjärn och dryga 3 mot glaskeramik, det är klart märkbart.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Nä, energibesparingen är nog inget hållbart argument.

Men det finns ju andra argument. Känslan t.ex! Jag är mycket förtjust i att laga mat på gasspis, och om det stämmer att induktionshällarna är lika snabba och exakta i regleringen som gas är, så skulle jag välja induktion om det vore dags att byta spis. (Nu bor jag i hyreslägenhet, så för min del lär det inte bli induktion under den närmsta tiden.)    :(

Andreas

Tror du man måste köpa en hel spis då, du tror inte att det finns fristående induktionskokplattor att köpa för en rimlig summa någonstans?
Den som inte frågar får inga svar.

Filippa

Inte måste du köpa en hel spis men det är nog inte många affärer som har två-plattors induktionshällen :-) Pappa har precis fått induktionshäll och jag är faktiskt imponerad av snabbheten på uppkoket och möjligheten till att reglera värmen som jag uppfattar som enklare än på en vanlig spis. Tyvärr så "pulserar" induktionshällen - i alla fall den Gorenje som pappa har. Dvs värmen kommer i vågor och det blir liksom inte jämt  varmt. Å andra sidan kan man reglera upp å ner och fram och tillbaka.  Så jo det tycker jag !

Hasse

Andreas: Det finns säkert fristående induktionsplattor att köpa. Frågan är hur mycket du är beredd att betala.    ;)
Det finns proffsmodeller som kostar många tusen. Men jag är absolut ingen expert på detta. Det lilla jag vet har jag läst på Internet.

Filippa: Aj då! Om värmen kommer i pulser så missar man poängen att exakt kunna reglera värmeeffekten som man kan på en gasspis. Av samma anledning är jag lite skeptisk mot glaskeramikhällar, men i praktiken spelar det kanske inte någon roll?

Vad säger ni som har induktionshäll? Sweber?

Hasse

Kjell & Company säljer nu en fristående induktionsplatta för 599 kr! Artikelnummer 48250.

http://www.kjell.com/

Sweber

Citat från: Hasse skrivet 2008-04-16 20:56
Filippa: Aj då! Om värmen kommer i pulser så missar man poängen att exakt kunna reglera värmeeffekten som man kan på en gasspis. Av samma anledning är jag lite skeptisk mot glaskeramikhällar, men i praktiken spelar det kanske inte någon roll?

Vad säger ni som har induktionshäll? Sweber?


Om vad? Att det pulserar? Jag störs inte av det alls. Däremot njuter jag av att kulla lägga blockchoklad i en kastrull och sätta plattan på 1:an och sedan sköter det sig självt. Om jag går ifrån och kommer tillbaka efter 20 minuter så är chokladen fortfarande lagom rinnig och inte överhettad. Vattenbad har jag slutat med.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Hasse

Det låter riktigt häftigt!

Jag ska köpa en platta och prova själv.

Andreas

Vad spännande Hasse, tyvärr kommer jag inte in på deras hemsida så jag kan se den men för 599 kronor måste det ju vara en ganska hyfsad historia, ska bli jätteintressant sen om du köper en och vill berätta lite om hur den fungerar!
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vilka kastruller/grytor kan man ha på induktionshällen? Sina gamla i aluminium, rostfritt o gjutjärn?

Hasse

Om kokkärlet inte är märkt att det är lämpligt för induktion, kan man använda en magnet. T.ex. en vanlig kylskåpsmagnet. Om magneten fastnar på kärlets botten är det OK att använda på induktionshällen.

Gjutjärn går utmärkt och sådant rostfritt som är magnetiskt. Aluminium, glas och icke magnetiskt stål fungerar inte.

mums

Det finns mellanlägg av järn att använda till kärl som inte fungerar med induktion. Om man köper en sån där på kjell & co kan man ju prova. Man brukar ju få lämna tillbaka om man inte är nöjd. Hajjar ni?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal