Kniven mot strupen TV3 21:00 torsdagar

Startat av Andreas, 2009-11-26 20:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Nån fler som sett Kniven mot strupen med Alexander Nilsson på TV3?

Det är, precis som Melkers krogakut med Melker Andersson som gick på tv4, en kopia av Kitchen Nightmares med Gordon Ramsay. Jag halvsåg Kniven mot strupen förra torsdagen men jag vet inte jag, kan inte sätta fingret på vad det är, men tycker både Gordon och Melker var bättre i sina roller, fast jag kanske ger Alexander en till chans ikväll.
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

2009-11-26 21:51 #1 Last Edit: 2009-11-26 21:54 by chepplin
Personligen tyckte jag Melker var urlöjlig i rollen. Trivs inte riktigt med denna Alexander heller..men ändå bättre än Melker! Problemet med hela programmet är att man oundvikligen jämför med Gordon Ramsay och det blir det lätt lite patetiskt med den svenska versionen. Massa överdrivna och missplacerande "negativa superlativ". Som när Alexander står och skriker: "Vi är i helvetet!!!" Kom igen Alexander..inte riktigt kanske...
Allt känns så överspelat och falskt. Nä tacka vet jag Gordon...han känns förbannad på riktigt och så svidande elakt ärlig att man vrider sig i soffan!

Måste hem å kolla det sista avsnittet på web-tv...var ju från Halmstad..nästan min hemstad! :)

Tobias

Oj. Jag tycker Melkers variant var obehagligt pinsam att se på och säger du att denna är värre så vet jag inte om jag vågar se det.

chepplin

2009-11-27 00:40 #3 Last Edit: 2009-11-27 00:46 by chepplin
Har ändrat mig..tycker Alexander är rätt bra ändå..hans känns liksom ärlig!

Dock är det sjukt frustrerande vilka j-vla stolpskott som ger sig in i branschen. Jag är helt övertygad om att jag hade kunnat driva en krog bättre än den glasgögon-stekaren som seriöst siktade på en senare krog med i Stockholm med en stjärna i Guide Michelin. Helt otroligt vilken dålig självinsikt man kan ha alltså...killen har en krog som serverade färdig potatisgratäng å pulvermos....en bit kvar att vandra! Snyggt å servera pilgrimsmussla på isbergssallad, majs, snajsigt skurna gurkbitar å tomater..snott från Operakällaren kanske?

Känns som vi lever i en tid där vem som helst tror att dom kan driva en krog...att det är som att öppna ett Sibylla-kök typ. Finns ingen som helst grundkunskap och eller respekt å kärlek för maten....allt det där är sekundärt. Det låter så snyggt på menyn med färska råvaror..ja vad f-n skulle alternativet vara??? Många rätter ska det vara också...gärna 20-30. Skriv gärna om ingredienserna så det låter finare än vad det är osv. Framförallt avsaknad av ärlig, geniun och äkta mat är så ofta talande. Krogfolket är lite som människorna som får nobben i Idol...vägrar inse hur dåliga dom är

Tvi...jag blir typ förbannad över dåliga krogar det finns

Men som sagt..det finns goda undantag. T ex det nyöppnade Le Garage i Umeå t ex....få och enkla men väl genomförda rätter!
(nu gick jag lite off topic)

Andreas

Ojdå, tycker ni Melker var så pinsam? Jag kan inte minnas att jag tyckte det, men det var ju i och för sig ganska länge sen det gick.

Jag såg gårdagens avsnitt av Kniven mot strupen, och nu vet jag vad jag har svårt för med Alexander, han är gapig och ser arg ut i stort sett hela programmet igenom. Många tycker att Gordon Ramsay är gapig och oförskämd, och visst är han det ibland, men i jämförelse med Alexander uppfattar jag Gordon som väldigt nyanserad i röstläge och ansiktsuttryck. Alexander skulle behöver lugna ner sig några snäpp ibland och kanske kosta på sig ett eller annat leende ibland.

Mest tragiskt igår var väl annars den stackars nyutexaminerade 19-åringa kocken som förväntades laga toppmat.

Citat från: chepplin skrivet 2009-11-26 21:51
Måste hem å kolla det sista avsnittet på web-tv...var ju från Halmstad..nästan min hemstad! :)


Just det, programmet går att se på http://www.tv3.se/play för den som är intresserad.
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

Citat från: Andreas skrivet 2009-11-27 08:37
....och nu vet jag vad jag har svårt för med Alexander, han är gapig och ser arg ut i stort sett hela programmet igenom. Många tycker att Gordon Ramsay är gapig och oförskämd, och visst är han det ibland, men i jämförelse med Alexander uppfattar jag Gordon som väldigt nyanserad i röstläge och ansiktsuttryck. Alexander skulle behöver lugna ner sig några snäpp ibland och kanske kosta på sig ett eller annat leende ibland.


Du har helt klart en poäng där! Trots att Gordon blir skogstokig ibland så finns det nyanser i hans humör! Skulle vara intressant å veta hur denna Alexander ses inom krogbranschen..han har ju jobbat inom diverse mer elle rmindre kända krogar...och "vet hur man skapar succe" eller vad han nu säger

Ia

Nä usch vilken jobbig människa, byter kanal så fort jag hör hans gapiga röst. Inget för mig, han och matTina kan gapa ihop ;)
Ia´s Matblogg

Mickan

Jag vill klaga men klarar det inte utan att låta som mormor 87 år:

- Vad alla gapar i TV nu för tiden.
- Mmm.
- Finns det ingen som kan ta det lite lugnt och låta gästerna tala till punkt?
- Hm, nä.
- Varför ska dom filma så konstigt och skaka sådär med kameran?
- Ingen aning.
- Förr var det folk i TV som var experter på något och det var det dom fick visa upp.
- Ja.
- Nu verkar det vara lättare att få vara med i TV om det är nåt man inte kan.
- Jäpp.
Video meliora proboque deteriora sequor

CII

Citat från: Mickan skrivet 2009-11-30 20:42- Förr var det folk i TV som var experter på något och det var det dom fick visa upp.
- Ja.
- Nu verkar det vara lättare att få vara med i TV om det är nåt man inte kan.
- Jäpp.

LOL! Mitt i prick!

Mickan

Nu har jag sett ett avsnitt. Jag var bara tvungen då programmet sändes från WestGöte utanför Habo. Jag kommer därifrån och minns när stället öppnade. Då var det ett kanonställe och vi åkte dit och åt nästan varje vecka. Fantastisk mat som berodde på att man hade en mycket duktig kock. Sedan dess har stället gått ner sig. Jag har ju nu följt resultatet genom lokalt skvaller och är väl inte allt för hoppfull. Bättre? ja! Bra? Nej!

Programledaren är inte i min smak för att uttrycka mig diplomatiskt...
Video meliora proboque deteriora sequor

ena

ska se nästa avsnitt hade jag tänkt mig... har jobbat på det stället även om det är 18 år sedan *s*

det jag sett glimtvis från trailers är att programledaren inte är i min smak heller...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Mickan

Citat från: ena skrivet 2009-12-14 20:55
ska se nästa avsnitt hade jag tänkt mig... har jobbat på det stället även om det är 18 år sedan *s*


Med andra ord jobbade du där på den tiden som jag bodde i Habo. Hur tyckte du att det var då? Minns inte exakt när nedgången började. Kanske när du slutade ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

ena

nästa avsnitt är på torsdag o är inspelat i Lindome ;) Bykrogen heter stället numera, det såldes under min mammaledighet o de behöll ingen personal alls, det väl där deras nergång började... när Satellit blev Bykrogen...

Min mamma såg avsnittet från Habo o det är lite skrämmande när folk som inte har nån aning alls om vad en restaurang innebär köper en... ägaren var visst bilmek??
man kan prova allt -minst en gång!!;)

chepplin

Citat från: ena skrivet 2009-12-15 22:13
....det är lite skrämmande när folk som inte har nån aning alls om vad en restaurang innebär köper en... ägaren var visst bilmek??


Som sagt...minst sagt skrämmande

Andreas

Underbar replik från kocken igår: "-Det är min dröm att jobba med färskt kött".

För övrigt är jag mindre irriterad på Alexander nu när jag så att säga lärt känna honom, han verkar ju, trots gapande och grimaser, i grunden konstruktiv och snäll.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Oslipad diamant?

Nej, men visst är det nog så att man vill sticka ut i medi. Mängden program och programledare är enormt och hur ska just lilla jag synas? Gapar jag lite, härmar någon stjärna eller liknande så kanske jag blir ihågkommen.

Video meliora proboque deteriora sequor

Johan_

Har inte sett Kniven mot strupen men från trailers jag sett verkar det vara som med många andra Svenska produktioner. De tar en programide och sedan kör de konceptet rätt av, jag skulle vilja se att man använder grundideen men att sedan programmledaren kör sin egen grej med det. Nu ser programmledarna ofta ut som dåliga skådespelare då de försöker häma någon kändis, vilket gör att programmen inte känns äkta för fem öre.

Andreas

Ibland undrar jag om inte Kniven mot strupen innehåller fejkade/riggade inslag: på Trapper bar i Avesta hittar Alexander en kock som inte kan laga omlett, i kylen finns färdigbakad potatis "minutpotatis" man kör i mikron 2-3 minuter som kocken "personligen inte riktigt tycker om" och i frysen finns möglig halloncheesecake.

http://www.tv3.se/play/225383
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Var får TV tag på krogarna? Är det ett nödrop från ägarna eller stryker TV-teamet runt o letar efter nerdekade krogar?
Hade jag varit kock o inte kunnat laga en omelett hade jag hellre dött än blivit sedd i TV-rutan :-[

CII

Citat från: agnetasch skrivet 2010-01-23 10:55
Var får TV tag på krogarna? Är det ett nödrop från ägarna eller stryker TV-teamet runt o letar efter nerdekade krogar?
Hade jag varit kock o inte kunnat laga en omelett hade jag hellre dött än blivit sedd i TV-rutan :-[
Jag tror att jag såg en spot på TV för ungefär ett år sedan då de sökte krogar som ville vara med.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal