Koshersalt

Startat av Sweber, 2007-06-18 16:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Sweber

Var kan man köpa koschersalt i sverige?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

crlhrv

Är koshersalt välsignat salt? Judiskt vin är ju t ex välsignat och det ska vara enda skillnaden mot icke-judiskt vin (enligt frugans judiska styvpappa)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anne

Koshersalt har jag inte hittat i Sverige. Det är grovt salt - men inte så grovt som vårt grova salt.
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

2007-06-19 09:47 #3 Last Edit: 2007-06-20 16:14 by crlhrv
Jag fick en adress till ett ställe i Göteborg i går, men nu hittat jag den inte. Är du intresserad kan jag ta reda på det igen. Annars finns det ett antal kosheraffärer i Köpenhamn.

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

Update: Efter att ha engagerat halva svärsläkten i letandet efter koshersalt är resultatet att ingen ens har hört talas om det - inte ens de peroner som verkligen är kosher.

Judiska Föreningen i Stockholm har givit ut en kosherguide för matlagningsprodukter, den hittar du här: http://www.jf-stockholm.org/dokument/kashrutguide_aug_2006sept.pdf. Där skrivs: I vissa salter kan icke-kosher ingredienser förekomma. Så något korn av sanning finns kanske i diskussionen gällande koshersalt, men som begrepp verkar det inte existera.

I Göteborg finns Kosherbutiken, kanske vet de mer om koshersalt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Sweber

I det stora landet i väst verkar man använda koshersalt i stor utsträckning. I alla fall i matlagningsprogram. Som jag har fattat det handlar det i första hand om grovleken. På Weber Nations grillkurser på video används detta salt. Jag kan tänka mej att det är som Anne säger, att det är ett mellanting mellan vårat grovsalt och finsalt. Jamie, som grillmästaren på Weber Nation heter, låter en hel kyckling ligga ingniden med detta salt(massor av det) under en tid innan han grillar fågeln. Han sköljer av saltet och kryddar sedan som vanligt. Han påstår att något händer med skinnet under saltets inverkan och skinnet blir knaprigare och mindre gummiartad med denna metod. Den här typen av tips väcker min nyfikenhet och jag blir sugen på att testa själv.

/Joacim
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

crlhrv

2007-06-21 15:24 #6 Last Edit: 2007-06-21 15:30 by crlhrv
Jag har sett liknande tillagningsmetoder med t ex fisk men då går det lika bra med vanligt grovsalt. Verkar som den enda skillnaden mellan "vanligt" salt och koshersalt är att koshersalt är grovkornigare samt att det inte innehåller jod.

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

I dag pratade jag med en kvinna uppväxt i ett kosher-hem, hon menade att det inte finns något speciellt med koshersalt som gör det kosher utan att det är just de stora saltkristallerna samt att det inte håller jod som gör det lämpligt till koshermatlagning, därmed blir det också koshersalt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Oftast innehåller koshersalt inte heller antiklumpmedel. Poängen som jag förstår det är att det skall vara "rent", dvs inga tillsatser. Men rent principiellt - för det som koshersalt egentligen används till - att göra magen kosher genom att dra ut den sista gnuttan blod - borde ju precis vilket salt som helst fungera.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Jod ger saltet en något metallisk smak och kanske vill man undvika metallsmak om man ska använda saltet att dra ut blodet med då blod också smakar metalliskt. Bara en tanke..

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal