Äter vi för lyxig vardagsmat? Hur gör vi den mindre lyxig?

Startat av Andreas, 2008-01-18 08:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

På insidan i DN 29/12 2007 fanns en artikel om boken "Tio tankar om mat" av Håkan Jönsson och Bodil Jönsson. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=729527 I artiklen står mycket svammel men en sak var vettig tycker jag:

"Problemet är att gårdagens festmat har blivit vår vardagsmat: fläskkotletter, kyckling, godis och glass.

- Det är därför vi måste ta i så förbaskat för att markera skillnad mellan vardag och fest. Frosseriet till jul är ett exempel. Vi glömmer att det går att uppnå samma effekt genom att tillämpa lite subtraktion i vardagen, inte bara addera till fest, säger Håkan Jönsson."

Någon som tycker sig ha gått i lyxig-vardagsmatsfällan?

Vad gör man för att bryta mönstret?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Oj vad jag inte håller med alls. Jag tycker tvärtom att det är viktigt med lite roligare mat ALLA dagar. Jag gör ingen större skillnad på vardag och helg, definitivt inte i "lyxighet".
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Hmm men hur gör du då för att få till det där lilla extra när det ska vara festligt om det så att säga alltid är fest?
Den som inte frågar får inga svar.

johannao

Jag har resonerat precis som du Anne men börjar tänka om...Jag kan visst tänka mig att man kan äta gott varje dag och ändå få till en festmåltid av ännu högre rang men av ekologiska och ekonomiska skäl kanske man ska äta lite tråkigare i veckan...och just det, av hälsoskäl också kanske? Så är det iaf. för min del. Genom att äta tråkigare mat konsumerar jag mindre och framförallt mindre gottiga onyttigheter...

jag skriver på att jag har suttiti i lyxig-vardagsmats"fällan" och vill ta mig ur...Men jag kan inte påstå att jag bekymras av att andra äter lyxig mat till vardags. De får gärna göra det och bjuda hem mig istället... ;D

roffekock

Det roliga och spännade i maten behöver egentligen inte ligga just i att äta så ovanliga och kostbara råvaror så möjligt. Se måltiden som en helhet och vad det innebär, utveckla dej på alla plan tex arrangemang,utveckla ditt smaksinne laborera med olika färger och synintryck,hur du attraherar ditt öga och hur du bygger upp måltiden. Se det som en tavla som ska målas, däri ligger utvecklingen som gastronom. Vad du sen har för korg med råvara spelar egentligen ingen roll,konsten ligger i att kunna bygga något av den, som inte bara du är nöjd med utan även dom som är dina gäster.
Som ett musikstycke med harmoni och välklang.
Sen spelar det inte någon som helst roll om du lagar aldrig så god och vällagad mat om inte dina gäster trivs. Gör dom det?  Har du gjort vad du kan för att dom ska det. Vilka faktorer spelar in nu, iskalla frågor. ;)

OT men jag tycker om att spåna på detta så kvasten får flytta om det behövs.
Matforum är bäst

annamaria

Om mängden fett= grädde i maten räknas som lyxmat så lagar jag för mycket lyxmat till vardags (tyvärr). Annars så tycker jag att jag skiljer på vardags och helgmat. Även om nu en fläskfilé kostar lika mycket som mager fläskfärs numera så känns fläskfilé mer som helgmat - vilket också serveras på helg, inte till vardags. Serverar inte gärna korv som helgmat (även om både barn och make skulle kunna äta det varje dag). Korv känns vardag. Jag antar att det är mina inlärda vanor (från egna barndomen) som styr min matlagning som vanligt. Visst kyckling var helgmat förr - men det var dyrt då - det är det inte nu. Däremot kan jag tycka att riktigt långkok - rotmos, det är kan vara helgmat för mig. Då hinner jag laga rotmos och njuta! Förr var det vardagsmat eller? Intressant detta!!! Får nog fundera lite till hur det är egentligen.... ;D

agnetasch

Sparris, färsk spenat, sockerärter, kräftstjärtar, pilgrimsmusslor, laxfilé, kycklingfilé, fläsk- o oxfilé, färsk tonfisk. Det är väl mat som betraktas som vardagsmat för många idag o det är ju inte så konstigt eftersom det är lättillgängliga varor.
Hetsad av matmedia ska man laga "lätt o snabbt" o man ska unna sig "vardagslyx" Varför då? Jag vill äta gott inte lyxigt. Vad är en torr kycklingfilé mot stekt strömming o potatismos? Eller kålpudding? Eller köttsoppa? Mat som kostar mindre o som inte tar speciellt mycket mer tid att laga. Om man kan vill säga o vem ska lära en det? Mamma? Skolan? Kan dom?
Jag höll på att glida in i lyxfällan, lycklig över all "söndagsmat" som plötsligt var tillgänglig, men upptäckte att dels kostar det för mycket o dels glömde jag bort hur man lagar vår svenska vardagsmat. Så nu är veckan hemma hos oss uppdelad i vardagmat må-to o helgmat fre-sö.

weezer

Pilmusslor, färsk tonfisk och oxfilé är tyvärr inte vardagsmat hos oss, även om det övriga kan ramla ner på tallriken ibland.. :)

Andreas

Citat från: johannao skrivet 2008-01-18 15:33
Genom att äta tråkigare mat konsumerar jag mindre och framförallt mindre gottiga onyttigheter...


Hur gör du rent konkret för att äta tråkigare?

Citat från: roffekock skrivet 2008-01-18 16:14
Det roliga och spännade i maten behöver egentligen inte ligga just i att äta så ovanliga och kostbara råvaror så möjligt. Se måltiden som en helhet och vad det innebär, utveckla dej på alla plan tex arrangemang,utveckla ditt smaksinne laborera med olika färger och synintryck,hur du attraherar ditt öga och hur du bygger upp måltiden. ...


Menar du då att man kan ge en kycklingfilé på en tisdag och samma kycklingfilé på en lördag så olika inramning att man inte ens märker att man äter samma kycklingfilé?

Citat från: annamaria skrivet 2008-01-18 18:53
Om mängden fett= grädde i maten räknas som lyxmat så lagar jag för mycket lyxmat till vardags (tyvärr).


Jo jag har ju din "Tisdags Fiskgryta" med cocktailtomater, matlagningsgrädde och vitt vin lite i bakhuvudet... dessa tre ingredienser känns inte speciellt vardag (därmed inte sagt att jag aldrig använder dem till vardags ;)) Just grädde och creme fraiche tror jag väldigt många använder till vardags numera, nästan allt smakar ju godare med lite sådant.

Har du några planer på att sluta med vardagsgrädden nu då och i så fall har du nån strategi för hur du ska kunna genomföra det?

Citat från: agnetasch skrivet 2008-01-19 11:13Sparris, färsk spenat, sockerärter, kräftstjärtar, pilgrimsmusslor, laxfilé, kycklingfilé, fläsk- o oxfilé, färsk tonfisk. Det är väl mat som betraktas som vardagsmat för många idag o det är ju inte så konstigt eftersom det är lättillgängliga varor.
....
Vad är en torr kycklingfilé mot stekt strömming o potatismos? Eller kålpudding? Eller köttsoppa? Mat som kostar mindre o som inte tar speciellt mycket mer tid att laga.
...
Så nu är veckan hemma hos oss uppdelad i vardagmat må-to o helgmat fre-sö.


Nja kanske en liten överdrift där över vad som är vardag men vad gäller lax-, kyckling- & fläskfilé misstänker jag det kan stämma för många.

Men du äter alltså torr kycklingfilé som du egentligen inte gillar på helgerna. ??? ;)
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Andreas: jag startade tråden om nyttig mat - just för att få tips och minska ner på grädden. Usch jag vet inte hur - jag vet inte ens om jag är tillräckligt motiverad. Jag börjar dansa på tisdag istället, det känns mycket enklare än att inte laga mat med en skvätt grädde. Förrsten vinet - överblivet vitt vin från istärningspåsen i frysen...eller från helgens flaska i kylen....Mormor har alltid sagt att man inte ska slänga något.  ;D Hade det varit lördag så hade det stått vin till kocken också. ;)

Du då? Använder du mycket grädde?

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-01-20 11:27
Men du äter alltså torr kycklingfilé som du egentligen inte gillar på helgerna. ??? ;)

Haha, det låter faktiskt konstigt ;D Men så är det, för på helgen får jag "blöta upp" kycklingfiléen i grädde o såna godsaker som inte förekommer på vardagen.

johannao

Hur äter jag tråkigare...haha, vilken rolig fråga!
Men genom att typ äta linsgryta och ärtsoppa och genom att inte ha ner dyra och goda råvaror i mat som klarar sig utan.
En burk krossade tomater + 1 burk kikärtor med lite lök räcker, jag behöver inte nödvändigtvis också ha färska örtkryddor, speciella grönsaker, lyxiga oliver eller dyr ost. Typ så...

Andreas

Annamaria: Jo fast det där med hushållning med rester och vin från fryspåsen var väl ingen ursäkt för att inte bara använda vin till helgen - inte blir väl vinet dåligt av att ligga i frysen fram tilll helgen? ;)

Använder jag mycket grädde? Nej inte nu men en period blev det feta mejeriprodukter lite väl ofta, brukade plocka hem sådana där små receptbroschyrer från mejeriet på affärerna och laga från och då blir maten därefter...

Agneta: Det är jättekonstigt egentligen med just kycklingfilé... egentligen borde denna hemska produkt bojkottas helt och hållet och så ser man till att äta kycklinglår på helgerna.

Tack Johanna - nyckelorden är alltså "färska kryddor", "speciella", "lyxiga" och "dyr" - fast "inte nödvändigtvis" lät inte helt övertygande. ;)

Jag kom precis på ett bra ord "helgmarkör" (det ger noll träffar i Google så det är i alla fall inte tidigare frekvent använt). Helgmarkörer = filé av alla sorter, färsk eller "lyxig" fisk, vin, grädde, ost (ja alla mjölkprodukter med fetthalt över 3% såvida man inte äter vegetriskt), färska örter, lyxgrönsaker som sparris, cocktailtomater och allt annat som är dyrare än snittet. Låter det rimligt?

Nån här som ärligt talat klarar en vecka (må-to) utan dessa ingredienser?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Andreas: Jag gör det inte. Jag känner väl egentligen inget enormt behov att göra det heller. På så vis så har Anne helt rätt!! Det är viktigt att vardagsmaten också blir en härlig upplevelse.

Så till kycklingfilén: den är hemsk! Som skumgummi oftast. Det urbenade kycklinglåret är super! Även det hela låret för den delen - dessutom väldigt prisvärd!

agnetasch

Jag klarar en vardagsvecka bra utan de uppräknade "lyxiga" ingredienserna. Jag tycker det finns så oerhört mycket enkla, goda o billiga vardagsvaror som kan göra vardagen till en fest utan att gå in o nalla på de (av mig) bestämda helgvarorna. Tycker jag ;)

Dessa omöjliga kycklingfiléer! Gång på gång försöker jag göra något smakligt av dem , men nej, sällan att det lyckas. Vårt ultimata lördagsgodis är o förblir kycklingvingar!

roffekock

Matforum är bäst

kryddburken

Vilken härlig diskussion det här ämnet blev! Jag bidrar lite med mina tankar...

Eftersom mina veckodagar ibland blir rena "helgdagar" för mig pga. mitt jobb med ob-tider så kan min helg ofta infalla en onsdag-torsdag, då är jag ledig, barnen går inte på dagis och vi har tid till allt möjligt och kvällen innan min "helg" infaller ligger jag i sängen och planerar för fullt mitt lilla gastronomiska uppdrag i köket de kommande dagarna! Det är helt underbart! :-)

Det är TANKEN som styr... att helg / vila / ledighet / tid med familjen / tid att koppla / och njuta som ger mig ren inspiration till lite lyxigare, välplanerade och genomtänka måltider! Att det är lördag, söndag har ingen påverkan på mig helt klart på grund av mina arbetstider!

Jag tänker såhär rent konkret :
När jag har min egen helg mitt i veckan ger jag min familj lite extra "piff" i vardagen med nybakat frukostbröd, lite mer "kärlek" över måltiderna tillsammans vid middagsbordet, lite mer tända ljus, lite mer av allt egentligen för att på nåt sätt få en bekräftelse på att nu har jag tid, nu är jag ledig, kan göra som jag vill, och jag hinner, har lust och är pigg! *S*

Till vardags när vi alla jobbar, det är hämtning på dagis och man är hemma sent på eftermiddan, alla är hungriga, hunden ska ut, veden ska hämtas, tvätten hängas och en massa förberedelser inför morgondagen då tänker jag inte lika inspirerat till vad vi ska äta till middag! Det faller sig väl ganska naturligt, och det är nog helt klart precis vad man behöver för att se skillnad/uppskatta leidg tid lite mer! Men för den skull lagar jag inte "tråkig" mat, jag snålar inte med råvaror eller grönt, men stuket på maten blir mindre "festlig" helt klart! Det blir ofta grytor, gratänger osv som fixar sig själv i ugnen eller på spisen samtidigt som man fixar eldning och tvätt, plock och fix osv...

Ingredienserna skiljer sig nog aningen för jag "kostar" på mig mer tillbehör och "lyxigare" råvaror under helgen!

Mimmi

Hemma till vardags klarar vi oss fint utan sk helgmarkörer. Färska örter har jag förståss men det är inte köpta iaf. Tycker att bra råvaror med god smak är viktigare än helgmarkörer som inte smakar och är tarvligt framtagna.  :)
På dagarna, med mina elever, arbetar vi naturligtvis med många av dessa ingredienser.

Rolfs förslag på hel kyckling är toppen. Tyvärr, visade det sig att det var svårt att få tag på hel kyckling när vi skulle arbeta med det i skolan. Finns det ingen efterfrågan längre? Har vi konsumenter glömt bort hur man tillreder hela fåglar?

annamaria

Båda mina stora barn svarar så här: Vilken är din favoritmat? kyckling i ugn (hel eller klubbor), ska serveras med kokt ris och en brun gräddsås. Kokta morötter och broccoli till.
När jag var på City Gross och Willys sist så fanns det både hela kycklingar och kokhöns! Det däremot har jag aldrig gjort. Är det gott?

agnetasch

Kokhöns! Har du hittat det! Här har varit en tråd om hur man hittar kokhöns. Utan resultat.
Koka hönan (länge) gör en currysås till o servera med ris o kokta morötter. Svingott! ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal