Kryddkräm/kryddost till grillat

Startat av Skogis, 2016-12-29 20:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Allt började med att jag innan jul fick i uppdrag att köpa ostfyllda paprikor i olja som skulle ges bort i julklapp. Dom såg rätt tråkiga ut så glad i hågen inhandlades det istället snackspaprikor och bulgarisk ost. På originalförpackningen stod det att paprikorna var fyllda med ost av fetaostkaraktär :)

Det jag hittade var just bulgarisk ost av fetaostkaraktär. Paprikorna kärnades ur och grillades i stekpannan och fylldes sen med mosad ost( synd att kalla det ost egentligen) som var uppkryddad med diverse örter. Oljan blev sen kryddad med chiliflake och grillad vitlök. Betydligt godare än det som var i burken som jag också köpte för att ha som referens.

Nu har jag fastnat lite i den där ostkrämen och vill använda den till annat, borde det inte bli gott med kryddad sådan till grillat kött, lite som kryddsmör fast med ostmassa istället? Vitlök, chiliflake, örter eller dijon skulle väl kunna funka?

Hur beter sig ostmassan när den blir varm? Har letat lite på nätet men det verkar lite skralt med recept, eller så söker jag kanske bara på fel ord.

agnetasch

Jag har upptäckt, inte bulgarisk ost, utan Lidls salladsost. Tidigare inköp av salladsost har varit katastrof; smetig, tät "Raketost" Men Lidls salladsost är precis som fetaost. Mosar man halva paketet ihop med ett paket Lidls färskost (inte lättvarianten) får man ett underbart smörgåspålägg som man toppar med skivad tomat o hackad rödlök. Finhackar man även toppingen kan man ju ha gojan till grillat (grekiska grillspett kanske?)
Rökt feta är väldigt gott, det går säkert att göra med salladsosten eller den bulgariska osten också. Eftersom den kallröks (över 40-50° smälter osten) har jag tyvärr ingen erfarenhet av hur osten reagerar när den blir varm.

Skogis

Det blev gott :)
Godast blev den mosade osten som späddes med grädde till lagom konsistens och kryddades med gräslök eller persilja. Är ingen vän av olivolja, vilket kanske är anledningen till att varianterna med olivolja istället för grädde inte föll mig på läppen.

Osten med hackad vitlök blev mildare än vad jag trodde den skulle bli, kombinationen med ostens sälta och syrlighet påverkade tydligen resultatet.

Påsen med franska örter hade kanske legat lite väl länge och tappat smak för den blev inte heller lika god som förväntat.

Det här kommer att göras fler gånger.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal