Rullpizza & kebabkudde - finns fler lustiga snabbmatsvarianter?

Startat av Andreas, 2008-09-26 09:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Pizza, hamburgare, kebab, tacos och falafel känner ju alla till. Och sen kom Kebabpizza Slivovitza. Och sen kom rullkebaben. Och sen kom kebabkudden. Men vad kommer sen?

Kebabkudde? Jo det blev lite ont om tid med mat innan the Kransky sisters igår så det fick bli att snabbt svänga förbi Chaplin i närheten av aula Norica, där kan man köpa kebabkudde eller om det stod "kudde kebab" - en gräddad kudde av tortillabröd fylld med kebabkött, grönsaker, halvstark tomatsås osv., se bild nedan.

Nån som stött på andra såna här mer udda snabbmatsrätter?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Här finns något förfärligt som heter Tefat - en hel pizzadeg under och en över och sen massor av fyllning i. Vem får i sig en sån? Sen finns det pizza med pommes ovanpå - också lite skumt tycker jag nog.

Andreas

Jomen ett sånt där tefat har jag nog ätit nån gång, så svårt är det inte att få i sig, fast det gäller förstås att ligga i lite.

Och på tal om pommes så, jag överhörde en konversation om pizza där en person påståd att i Skellefteå där finns det en pizza som innehåller ett inbakat skrovmål, dvs. en pizza med både komplett burgare och bröd samt pommes i, kan det verkligen finnas en sån pizza?
Den som inte frågar får inga svar.

Kvasthilda

I Hammerdal kan man äta Hammerdalsmål. Det är hamburgare (storlek okänd) med både potatismos och pommes frites.......
Det gör inget om det är enkelt.

helfgren

Andreas: Det är trekronor i Skellefteå som har en pizza som heter "Calskroven" , det är helt sonika en komplett calzone som dem har lagt in ett hamburger skrov med strips och allt. Passerar jag där ska jag defenetivt prova ett sådant .
Bifogar en länk där ni kan se när den görs  ;D
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=638844&lid=puff_638846&lpos=bild

MVH// Henrik
Carpe diem

Kvasthilda

Baka in bröd i bröd? Ja jösses...  ;D

Jag blev INTE sugen kan jag ju säga!
Det gör inget om det är enkelt.

Mickan

I Söderköping finns ett halvtaskigt snabbmatshak som serverar laxburgare. Inget knepigt i sig kanske men hela upplevelsen av lax med halvmjuka pommes och lagom osig lokal ger det en icke angenäm dimension. Snabbmat med omega  i o f s!
Video meliora proboque deteriora sequor

Afram Haffo

Är det någon som har provat glass på pizza eller har ni provat något annat tokigt på en pizza?

Här kommer en länk
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article943472.ab

Själv så tycker jag om pizza med socker på fast utan tomatsås , alltså en marguerita med socker på och in i ugnen ....

annamaria

Jag beställde fel o fick pommes på min kebabpizza - vågar knappt säga det men det var inte helt fel.

ivanl

Citat från: annamaria skrivet 2009-02-08 21:06
Jag beställde fel o fick pommes på min kebabpizza - vågar knappt säga det men det var inte helt fel.


Detta är en klassisk Pizza Vulcano även kallad Batman ;-) Har åtminstone på två ställen i södra Sverige funnits på menyn.

ena

finns på många ställen -pommes på pizzan alltså... helt ok när ungarna delar på en pizza :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Afram Haffo

Skönt att jag inte är den enda som är skruvad, själv beställde jag en plankpizza när vi va på väg till knutby för att "a ni vet",
alltså en pizza men en plankstek.

annamaria

Det var nog värst ändå - menar du en plankstek med mos o allt på en pizza? Sen är jag nog trög - vad gör man i Knutby?

Afram Haffo

Citat från: annamaria skrivet 2009-02-09 08:56
Det var nog värst ändå - menar du en plankstek med mos o allt på en pizza? Sen är jag nog trög - vad gör man i Knutby?


Precis en halv inbakad pizza med mos bea och kött.
Vi va tvugna att ta ett foto av oss vid skylten till knutby ;)

annamaria

Jag vågade inte ta för givet att jag förstod.....men det var ju precis så.... ;) ;D

Mickan

Läste på annat ställe om korvbröd fyllt med kebabkött och sedan räksallad på. Fyller inte som ovan nämnda men lite läskig känsla trots allt.
Video meliora proboque deteriora sequor

roffekock

Jag såg döm till min förvåning en pizza som var inbakad i en glasflaska, vektygen som man skulle äta det med var ett sugrör. Kan det va nåt? Och jag undrar om man kan få räksallad till.

Jag höll på att garva halsen av mej när jag såg det. ;D ;D

Ja alla dessa pizzamodeller lever sitt eget liv eller?

Jag undrar just hur det tricket gick till.

/roffe
Matforum är bäst

ivanl

Det är inte så konstigt att dessa kombo-måltider med "extra allt" kommer från landets pizzerior.
De flesta drivs av personer från Mellanöstern eller Balkan där man har en tradition av att servera dignande meze-bord med "extra allt" som blandas valfritt på tallriken.
Kom precis hem från Jerusalem, där jag avnjöt den lokala kebabtallriken - shwarma - med äkta lammkött i rullen.
Normalversionen var en läcker tallrik med "extra allt" dvs kebabkött, falafel, ris, bön-röra, sallad, tomat, lök, persilja, syrade grönsaker, inlagd gurka, hummus, stark sås, vitlökssås, till detta ett nybakat pitabröd. Om man inte är nöjd kan man verkligen säga till om "extra allt" och då finns det ytterligare tiotalet tillbehör som man kan mätta sig med.
Fick tyvärr inte med någon bild men gott var det.




Andreas

Hjärtformad pizza är också lite udda men förstås passande idag.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Idag vid lunchtid har jag varit på Tre kronor i Skellefteå http://www.3kronor.nu och ätit calzskrove á 95 kronor inklusive dricka. Först tillagas alltså ett helt vanligt skrovmål med 2x45 grams hamburgare, sallad, dressing och strips. Detta stoppas sen inuti en något-större-än-normalt calzone med tomatsås, skinka och ost. Titta under skylten "Nyheter!" så  skymtar min burgare bredvid den utkavlade pizzadegen.

Pizzan är imponerande stor och uppblåst vid servering men när jag skär i den sjunker den ihop. Inuti ligger burgaren utspridd huller om buller, vet inte om de lägger den så med flit eller om den åkt omkring när de hanterat pizzan i ugnen. Ingen vacker syn, fast vad gör det om det är jättegott?

Calzskroven inbjuder verkligen till många spännande kombinationer. Jag börjar med att smaka på burgaren, dvs. burgerbiffen tillsammans med hamburgerbröd, sallad och dressing. Det smakar som en fullt ätbar hamburgare, enda skillnaden är väl att brödet är varmare och mjukare än normalt. Burgerbiff tillsammans med pizzabröd är inte heller så illa. Går vi sen vidare till stripsen så nej det är inte alls gott med mjuka och sladdriga pommes indränkta i ost, pizzasås och hamburgerdressing. Kletig hamburgerdressing på pizzabröd är inte heller gott. Pizzafyllning med burgare är inte heller gott. Provar även att äta bara pizzakomponenterna för sig men nej själva pizzan i sig är inte lyckad, dels gillar jag inte för grovt skuren skinka och dels är brödet alldeles för mjukt i konsistensen. Fick jag i mig allt? Nej. Lämnade en hel del strips och skinka och pizzadeg och började faktiskt småhurvas på slutet. Men hade jag ätit den vid middagstid hade jag kanske klarat äta allt utan att må illa.

Calzskrove är nog det vidrigaste jag någonsin ätit i snabbmatsväg men även det är ju en upplevelse. Restaurangen ligger bara 300 meter från E4 så för den som har vägarna förbi Skellefteå är det definitivt ett måste.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal