Bradley Smoker

Startat av agnetasch, 2008-11-22 18:12

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

För några år sedan kom mannen hem från Elmia med en broschyr på den kanadensiska röken Bradley Smoker. Vi dräglade över den digitala modellen ett tag; "Temperatur, tid och rök kan styras fullt ut. Det går att ställa in exakt rökmängd, exakt rökningstid och exakt temperatur" Drägel, drägel; man kan alltså kallröka med den också.
Det som stoppade oss från att köpa den var att i stället för att använda spån matar man in "spån-puckar" som naturligtvis bara kan köpas från Bradleys. Runt 500:- för 120 st. Varje puck brinner 20 min. Det verkade dyrt o bökigt.
Men nu har mannen tröttnat på Harald Nyborgs rök o det eviga passandet. Han är mogen att köpa en Bradley´s, en Digital smoker 4 rack o nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av en sån? Eller hört något?

http://www.norlyx.se/se/bradleyrokskap.htm

Gilius

Hej,

Har själv funderat på en Bradley, såg någonstans att den digitala hade någon begränsing med tider, de rekommenderade den vanliga och ett bra tidur i kombination. Har även sett externa PID-styrningar då den interna termostaten inte var helt perfekt, det finns alltid något att klaga på men jag tror att denna är till 90 % en riktigt bra produkt.

/gilius

agnetasch

Du kommer inte ihåg var det var du såg detta om svagheterna med tid o termostat?Jag läser gärna allt jag kan komma över.Man vill ju inte köpa grisen i säcken ;D

Gilius

Jag hittade PID-controllern, tror att det andra var på EGullet, men orkar inte skumma igenom alla inlägg. Det handalde om att den digitala modellen hade en begränsning i längden på tillagning, som du redan vet har jag en förkärlek för extremt långa tillagningar därav att jag lade det på minnet. Detta är nog inget problem för dig, i övrigt har jag bara hört positiva saker om denna rök förutom att temperaturstyrningen kan uppgraderas för större exakthet.

http://auberins.com/index.php?main_page=index&cPath=14

/gilius

Gilius


Kolla här, finns mycket för och nackdelar med de olika modellerna

http://forum.bradleysmoker.com/

/gilius

agnetasch

Oj, tusen tack! Nu har jag att läsa en stund ;D

Nilsson

Jag var nära själv att köpa en Bradley smoker i våras, men blev hembjuden till en bekant som hade en och smakade lite olika saker.
Då bestämde jag mig för att inte köpa en helt enkelt för att jag tyckte att det smakade konstgjort. Ingen annan i sällskapet höll med mig men jag står fast vid att det smakade lite Mamma Scans fabriks-dusch-rökta kötthaveri och den bismaken tål jag inte. Däremot höll en del med mig om att det gamla rökta vi hade smakade rökt på det spån som användes, och att bradley smakade rökt på smaksatt spånskiva...
Bradley vann dock på att den är enkel, och de flesta i det sällskapet skulle nog köpa en om de skulle börja röka...
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

agnetasch

Du gör mig lycklig! Kommer våra rökta varor att smaka som Scans är jag jättenöjd; jag är trött på alla halv- eller överrökta alster som nu lämnar vår rök (lika trött är jag på den sura gubben som är bunden till röken hela dagen)
Inga problem med spånsmaker eftersom vi gillar o alltid använder neutral al.
Vad tycker din bekant annars om röken, är den så lätt att handskas med som reklamen säger eller finns det några fallgropar?
Vad har du för rök? Är det någon som man skulle välja istället för Bradleyn?

Nilsson

Hehe jag använder ett antal olika rökar för mitt rökande, jag bor i lägenhet tyvärr så jag lånar in mig... De jag använder är de gamla hederliga, plåtlåda på grillen, rostfritt skåp med elaggregat i spånet och så använder jag farfars röklåda ovanpå en gjutjärnskamin.
Min kompis som köpte bradleys har en vanlig rök och rökte förr mycket frekvent i den, men nu har han alldeles för mycket på jobbet så han har inte tid att röka något alls. Där kom Bradleys rök in. Den är enligt min kamrat enklare att använda än att laga något i ugnen.

Jag tror att om du vill ha enklare, mer alldagliga rökprodukter, samt ha in gubben (som jag dock måste påpeka sker på egen risk, han kanske surnat när han stått ute så länge), är bradley smoker ett mycket bra val. Min vän har helt plötsligt tid att röka igen och jag tror om jag ska vara ärlig att han röker mer än någonsin.
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

agnetasch

Tur att du är positiv; jag beställde en Bradley Smoker Digital 4 rack för ett par timmar sedan ;D

Vi beslöt att skaffa oss en egen uppfattning om Bradleyn o det gör man ju bäst genom att köpa en. Lite hjälpte det att brorsonen/jägaren plötsligt också var på väg att köpa en o han hade många rekommendationer från jaktkamrater. Nu enades vi om att vi köper en o han får vara med i röken o betalar med puckar o smakprover av sina grejer (inget nerköp för oss, grabben far runt o jagar allt möjligt i hela landet)

Vi köpte röken från Smart Fritid, visserligen ett par hundralappar dyrare än hos ett par andra försäljare men det kändes bra att köpa från generalagenten om det skulle uppstå några problem. Smart Fritid hade också en rolig låda med blandade puckar; äpple, hickory m.m Kan vara lagom att testa. Vi ska prova att göra egna puckar också, som vanligt är det ju någon bekant till en bekant på något forum som gjort det o lyckats.

Vi köpte inte kokboken som hör till, tydligen väldigt "amerikanska" recept med långa röktider o mycket sött. Istället köpte jag "Rökning av fisk och kött" av Bengt-Arne Schatz, den är utgången men jag hittade den på ett antikvariat.

Nu är det bara att luta sig tillbaka o vänta. Undrar vad vi ska röka först ::)

Hasse

2008-11-28 21:00 #10 Last Edit: 2008-11-28 21:06 by Hasse
Grattis till köpet!

Men glöm att du ska luta dig tillbaka och vänta! Nu ska du nämligen noggrant planera hur du ska dokumentera och sprida dina kommande erfarenheter till dina kompisar på Matforum! Jag vet åtminstone en som kommer att lusläsa dina blivande, oerhört intressanta artiklar om rökning med en Bradley.   :-*

agnetasch

Den spännande berättelsen om Bradley:
Kap 1 Bradley kommer hem
Kap 2 Bradley röker på
Kap 3 Bränt barn luktar Bradley
Kap 4 Bradleys resa till soptippen ;D

agnetasch

Får jag bjuda på lite Bradley-ekonomi?

1 st Bradley Smoker Digital 4 galler  5595:-
120-pack al-puckar  540:-
60-pack Fem smaker-puckar  260:-
Frakt  450:-

En puck kostar c.a 4,50 o den förbrukas på 20 min. Om man röker i 6-7 timmar blir puck-kostnaden omkring 100:-
Tydligen kan man proppa in 10 kg kött åt gången i Bradleyn, då blir puck-kostnaden 10:-/kg
Det är bra att veta; plötsligt är en stor bekantskapskrets väldigt intresserade av att få rökt saker o det enklaste är ju att ta betalt i puckar.
Elkostnaden har jag inte koll på än.
Ska man göra jämförelser med den gamla röken är det väl först elkostnad mot vedkostnad man tänker på. Veden är gratis men drar mycket arbetstid. Puckarna ska man kanske jämföra med rökspån; puckpriset blev nästan en hundralapp per rökning men rökspån är inte heller gratis; kan kosta 75:-/rökning.
Här är en bild på hur puckarna väntar på sin tur i en stapel, hur de skjuts in i röken o slutligen puttas ner i en vattenskål efter förbränning:
http://www.smartfritid.se/press/Bradley%20Digital%204%20open.jpg

Nilsson

Citat från: agnetasch skrivet 2008-11-29 09:02
Den spännande berättelsen om Bradley:
Kap 1 Bradley kommer hem
Kap 2 Bradley röker på
Kap 3 Bränt barn luktar Bradley
Kap 4 Bradleys resa till soptippen ;D



Jasså, kan man få en utförligare beskrivning av hur kapitel 3 går till? Kan vara intressant i kapitlet "How not to..."
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

agnetasch

Efter en släktmiddag fullkomligt dominerad av två ungdomar typ odrägliga fjortisar funderar jag alvarligt på att skriva kokboken: "Tonåringar ska inte röka, de ska rökas" ;D

helfgren

Har sett att dem har en rökgenerator som dem säljer löst . Funderar på om man skulle införskaffa en sådan och installera i min rök .
Värmen i mitt skåp är redan elektrisk och styrd med termostat , vore ju skönt att slippa fylla på rökspån .

agnetasch : hur gjorde dem när dem gjorde egna rök puckar ?

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

Den lösa rökgeneratorn är nog inte dum, skulle nog funka på din rök. Den går ju att koppla till vilket gammalt kylskåp som helst.
Egna puckar har vi inte gjort än. Jag läste på ett forum om det:
http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=12518
Vi har ingen lust att sitta o svarva puckar men hittar man en gren med rätta dimensionerna kan man ju såga upp den o testa. (Det blir nog min uppgift, mannen sa att han köpte den här röken för att ha det BEKVÄMT)

helfgren

Smart , ska prova att kapa till puckar till min vanliga rök och se om det funkar i den.
Då behöver man ingen kompost kvarn och det borde räcka längre med sådana puckar än vanligt spån.
Nu ska jag ut i garaget och kapa puckar  ;D .
Tackar för tipset och återkommer med rapport hur det gick .

MVH// Henrik
Carpe diem

Tomas J

Citat från: agnetasch skrivet 2008-12-03 11:15
Den lösa rökgeneratorn är nog inte dum, skulle nog funka på din rök. Den går ju att koppla till vilket gammalt kylskåp som helst.
Egna puckar har vi inte gjort än. Jag läste på ett forum om det:
http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=12518
Vi har ingen lust att sitta o svarva puckar men hittar man en gren med rätta dimensionerna kan man ju såga upp den o testa. (Det blir nog min uppgift, mannen sa att han köpte den här röken för att ha det BEKVÄMT)


Hej agnetsch!
Kul att du slog till på en Bradley-rök! Angående briketter så får jag ibland frågan om man inte kan använda spån - det kan man inte. Det är just den fasta formen som gör att automatiken fungerar på ett bra sätt. Men att tillverka briketter själv om man är "storrökare" kan säkert vara en bra idé. Dock har jag ännu inte fått rapport från någon som säger sig ha lyckats. Originalreceptet är dock inte avancerat. Spån i lagom storlek och lagom fukthalt och tillsätt 0,02% gelatin och pressa samman och låt torka. Så är Bradleys briketter tillverkade. Att såga och svarva ut homogent trä tror jag inte blir lika bra. Det kommer säkert att bli rök, men inte lika mycket och risken att det bara kolar på ytan tror jag är stor. Briketterna är ju ganska porösa och glöder på ett annat sätt än en homogen träbit. Men det går ju alltid att prova.

Rökiga hälsningar Tomas

agnetasch

Citat från: Tomas J skrivet 2008-12-08 20:48
Spån i lagom storlek och lagom fukthalt och tillsätt 0,02% gelatin och pressa samman och låt torka. Så är Bradleys briketter tillverkade
Snacka om pyssel i stugan! Men ok, istället för att baka kakor då ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal