Pecorino

Startat av jelvis, 2007-10-29 22:19

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

Jag fick en rejäl bit Pecorino när jag bjöd några vänner på middag i fredags. Jag älskar Pecorino men är rädd att den här biten kommer att räcka i ett halvår. Hur använder ni Pecorino?

Jag brukar använda Pecorino i pesto, på omeletter, i kraftiga flagor i pastasallader och naturell när jag är på det humöret. Men jag känner att jag behöver lite fler tips. Pizzatopping?

roffekock

Pecorino är otroligt  god att marinera och då har du genast lång hållbarhet. Använd mild olivolja krydda med tex myntaoch timjan. Eller så kan du vacumpacka den om du har tillgång till det. Men det bästa förslaget är att trycka utav bara .................
Det finns egentligen inga rätter som man inte kan använda den till,det skulle möjligtvis vara havregrynsgröt :D
Matforum är bäst

Andreas

Är det då ingen risk för botulism http://matforum.nu/index.php?topic=630.msg8790 vid marinering och vacumpackning av pecorino?

Jag har använt pecorino nån enstaka gång men minns tyvärr inte sammanhanget och tycker inte det rent allmänt verkar finnas så hemskt många konkreta ideer på just pecorino, i alla fall att döma av Ica:s och Coops receptsök:
¤ http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=sok_recept_ava&event=sok&visa=kategorisering&freetext=pecorino
Bara 6 recept.
¤ http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Receptlistning&intSideNr=1&SearchValue=pecorino
Bara ett recept...
Den som inte frågar får inga svar.

johannao

Tycker att du hade en hel del användsningsområden för pecorino där. Jag antar att du menar pecorino romano som är typ "fårostparmesan". Det finns typ en miljard pecorino men denna är den mest sålda i vanliga butiker tror jag.

Den är ju utbytbar mot parmesan i de flesta rätter och jag antar att parmesan genererar fler träffar. Ibland kan man ju också byta ut den mot fetaost. Speciellt då i varma rätter. En variant på carbonara tycker jag är smaskigt. En fin pasta med lite olivolja och sås på söta gröna ärtor blir super. Jag älskar den som gratängost, bl.a i Anna Skippers vegogratäng:

1-2 zucchini, hyvlad på längden
1 pkt. bladspenat
½kg tomater, 1-2 rödlök, 1-2 morötter: Hackade/rivna, sammanblandade till "färs". Kan kokas lite men behövs ej
1 pkt sojagrädde, smaksatt och kryddat
pecorino efter smak

varva zuccini, spenat och färd i gratängform tillsammans med grädde och ost. Grädda i 200 grader tills det fått färg. Känns ubernyttigt att äta.

som pizzatopping är den naturligtvis riktigt god.

Jag försöker komma på mer saker men kan inte, trots att en bit pecorino inte räcker länge hemma hos mig. Jag använder den som krydda tror jag, typ örtsalt!  ;) Jag har nån slags standardlunch som brukar bestå av:

lite pasta eller potatis
eventuellt bönor eller linser. Ibland qourn, ibland ägg
färska grönsaker typ; avokado, tomat,lök,färsk spenat, färska bönor el. vad som än finns...
ngt såsliknande som typ keso och har jag pecorino så river jag nog över en näve av det också. På så vis får jag den att gå åt.




agnetasch

johannao: vad är en sås på söta gröna ärtor? Mixar du ärtorna? Vad är det söta; gulliga eller sockrade?

Urban

Jag har aldrig hört talas om Pecorino nån gång. Är dem lika hård som parmesan?. Påminner smaken om parmesan?. Vilken slags mjölk är "orginal" Pecorino gjord på?.

roffekock

Pecorino Senese: Denna Pecorino kommer från ett litet familjeföretag, Pinzani i närheten av Siena. Den
har en alldeles egen arom från områdets kryddor. Denna fullt feta fårmjölksost är
gjord på råmjölk som lagrats i ca. 4 månader och gniden med tomat, så att den får sin
röda skorpa. Den smakar otroligt gott och passar perfekt till ostbordet och är
också lämplig som rivost.
Pecorino di Fossa:  Traditionsrik fårost från Sogliano al Rubicone, Forli som ligger i Emilia Romagna.
Fossa betyder hål och syftar på den särskilda process där osten begravs i marken
och mognar i ca. 3 månader. En metod som går tillbaka till 1500-talet.
Osten är torr, med en delikat, kraftig, lite bitter smak och stor doft.

Pecorino di Cantina:En mycket speciell fårost "tillbaka till rötterna" eller "ritorno alle origini" som
toskanska leverantör beskriver den. Mognat i min. 6 månader i en källare
som framhäver de olika smaksnyanserna. Cantinan produceras enbart av mjölk
från Toskanska får. Osten har en mycket speciell färg gul/brun/orange och en helt
unik smak. Stark och söt, den skall smakas!


Sen har vi en ost som är våran svenska drottnigfavos  den heter BRILLAT SAVARIN.Om ni nu inte har testat detta så gör det fortast möjligt men skyll inte på mej om ni torskar.
......................Denna ostproducent från Bourgogne ligger mellan Lyon och Dijon.
Delin har vunnit silver 2003 och guld 2004 för denna delikatess
"triple créme" osten utvecklas hela tiden och blir krämigare och
krämigare. ::)


Matforum är bäst

Urban

Roffekock: Går dessa ostar att köpa i Sverige?.
Om ifall att: Finns dom att köpa i vanliga butiker eller måste man söka sig till specialbutiker?.

roffekock

Dom finns i svedala men måste beställas jag ska kolla var Återkommer. ;)
Matforum är bäst

jelvis

Tackar för tipsen! Tror att jag ska testa den till havregrynsgröt också faktiskt. Hur illa kan det bli? :-)

johannao

nej, förlåt, det var lite missledande...jag menar nog att ärtorna (eller goda bönor, typ bondbönor) är söta i sig själva. Färska bondbönor eller sockerärtor blir altså smaskigt med den salta osten.

kayaker

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-31 00:13
Pecorino Senese: Denna Pecorino kommer från ett litet familjeföretag, Pinzani i närheten av Siena. Den
har en alldeles egen arom från områdets kryddor. Denna fullt feta fårmjölksost är
gjord på råmjölk som lagrats i ca. 4 månader och gniden med tomat, så att den får sin
röda skorpa. Den smakar otroligt gott och passar perfekt till ostbordet och är
också lämplig som rivost.
Pecorino di Fossa:  Traditionsrik fårost från Sogliano al Rubicone, Forli som ligger i Emilia Romagna.
Fossa betyder hål och syftar på den särskilda process där osten begravs i marken
och mognar i ca. 3 månader. En metod som går tillbaka till 1500-talet.
Osten är torr, med en delikat, kraftig, lite bitter smak och stor doft.

Pecorino di Cantina:En mycket speciell fårost "tillbaka till rötterna" eller "ritorno alle origini" som
toskanska leverantör beskriver den. Mognat i min. 6 månader i en källare
som framhäver de olika smaksnyanserna. Cantinan produceras enbart av mjölk
från Toskanska får. Osten har en mycket speciell färg gul/brun/orange och en helt
unik smak. Stark och söt, den skall smakas!


Sen har vi en ost som är våran svenska drottnigfavos  den heter BRILLAT SAVARIN.Om ni nu inte har testat detta så gör det fortast möjligt men skyll inte på mej om ni torskar.
......................Denna ostproducent från Bourgogne ligger mellan Lyon och Dijon.
Delin har vunnit silver 2003 och guld 2004 för denna delikatess
"triple créme" osten utvecklas hela tiden och blir krämigare och
krämigare. ::)




Hej @roffekock! Vet du möjligen var man kan få tag på Pecorino di Amatrice? Den är mer eller mindre ett måste för att göra en riktigt bra Spaghetti all'Amatriciana.
/F

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal