Grilla hel kyckling uppträdd på halvfull ölburk

Startat av agnetasch, 2007-04-29 14:48

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Även om den är bra är 400:- för dyrt för den här mojängen,200:- hade varit mer lagom.
Skickar med en bild där tam tyghöna visar storleken med hjälp av en tändsticksask.

Urban

Hahaha!! ;D. Du är en pärla Agneta!. Man får sig både ett riktigt gott skratt och komplett information.

Håller med dig att 400:- låter lite väl mycket.. Men om det är bra kvalitet och om det är en sak man kan använda sig av i många år, så kanske det trots all det är värt pengarna eller?.

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2007-06-21 18:06
Ställningen var väldigt praktisk;den står stadigt o vätska samlas i skålen så man kan ösa kycklingen om man vill. Kycklingen går lätt att rotera.Den här apparaten kommer vi att använda mycket!


Just det där med en skål verkar väldigt bra, slipper man precis allt fettdropp ner i grillen med en sån? Det är ju en fördel man inte får med en ölburk. Dessutom måste den där hållaren stå betydligt stadigare - Igk du som provat med ölburk, var det inte svårt att få den att hålla balansen?
Den som inte frågar får inga svar.

Igk

Det var inte svårt när den stod still, men det var lite "knöligt" när man skulle rotera. Det var ju lite varm oxå..  ;)

johncj

Idag blev det en Chicken on a Can. Majskyckling med krydda och en halv Sort Guld i baken. Hade kanske för mycket drag i Platinumen, för när jag skulle kolla tempen i bröstfilén efter en timme, så visade den dryga 80. Jag hade trott att det skulle ta 10-20 minuter till.

Detta medförde att det vita köttet blev en aning torrt.

Någon ölsmak kan jag inte påstå att jag kände.


agnetasch

Klart intressant film!Några små frågor inställer sig dock; behöver han verkligen 2-2,5 timmar på sig för att grilla dom där kycklingarna? Vi kör inte ens en timme o det blir bra.Visserligen på gasol men med en låga o på lägsta speed.
Lägger han verkligen upp de stekta kycklingarna på samma träskärbräda som han hade dem på som råa?Och styckar han dom med samma huggare som han hade att vända dom med i halvtid? Varför har han fingrarna ömsom i saltburken o ömsom på den råa kycklingen?
På slutet ursäktar han sig för att han tar i kycklingen med fingrarna!! Undrar vem som får salmonellan,han eller hunden ;D

Andreas

Välkommen till forumet Henrik! Instämmer med Agneta, tack för den fina filmsnutten, mycket inspirerande att se någon verkligen göra rätten. Och speakerrösten är helt underbar... :) :)

Agneta: Jo 2-2,5 timmar är nog korrekt, han håller helt enkelt en lägre temperatur än du och får säkert en ännu saftigare kyckling.

Ser ut att vara samma träskärbräda, men den är förhoppningsvis rengjord - fläckarna där kycklingarna stod när han saltade och pepprade 3:25 ser då ut att vara borta  5:56. Om de inte torkat förstås. :)
Den som inte frågar får inga svar.

m96olsen

Citat från: Andreas skrivet 2007-08-24 14:44
Välkommen till forumet Henrik! Instämmer med Agneta, tack för den fina filmsnutten, mycket inspirerande att se någon verkligen göra rätten. Och speakerrösten är helt underbar... :) :)

Jo, killen som kommenterar barbequeweb.com's filmer är störtskön. Kolla gärna på fler av deras filmer.
Är väldigt intresserad av grill/barbeque och Youtube är en grymt bra källa för recept och instruktioner.

//Henke

Andreas

Ah intressant. Skapade tråden "Grill- & BBQvideoklipp på nätet"
http://matforum.nu/index.php?topic=627.0
Posta gärna fler länkar där om du känner till några bra!

Har du själv provat att göra beer can chicken?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

m96olsen:välkommen ska väl jag också säga.Förlåt,det var fel av mig att genast börja med "Finn fem fel" när du var så hygglig o visade en film för oss.Jag får skylla på Andreas,han har triggat mig lite vad det gäller bakterier,så jag gick igång direkt ;D
Andreas:jag undrar om man överhuvudtaget kan ha lägre temp än vad vi har vid kycklinggrillning;en låga så svag att den skulle slockna om det kom en vindpust.De dansande kycklingarna såg däremot ut att vara bra mycket knubbigare än våra svenska kapplöpningskycklingar.Kan det vara storlek o fetthalt på fåglarna o inte temperaturen som avgör tiden?
 

Znapper

Jag körde två kycklingar liggande i en weber 47cm.
Det är bara att vända öppningen på ölburken uppåt så funkar det
Tog ca: 80 minuter

http://www.gastronomen.se/2005/05/recept-p-grillad-lburkskyckling.html

roffekock

En bra rack som är lätt att tillverka.
Matforum är bäst

agnetasch

Plötsligt! Det enklaste av allt! En rund sockerkaksform där man sätter pippin över hålet i vilket man sätter en metallpyts med vätskan.Gäller bara att hitta en lämplig metallpyts ???

roffekock

Matforum är bäst

Kocken

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-15 21:25
En bra rack som är lätt att tillverka.

Det där såg skoj ut, ska skicka den bilden till en svetstokig och prylgalen kockkolega :)
Driver en webbutik med köksredskap

agnetasch

Så dum jag är; man svetsar naturligtvis fast en bottenplatta  på sockerkaksformen så kan man hälla bbeeeeerrrr i ovanifrån innan man sätter dit pippin ;D

Dennis Lundin

Citat från: agnetasch skrivet 2007-06-21 18:06
Nu har vi provat vår kycklinghållare från Weber.Naturligtvis utan att kameran var framme.
Vi använde en liten kyckling på 1 kg,klappade in den med en av mannen blandad grillkrydda(?) o hällde gammal påskmust i koppen.Eftersom vi har två brännare på gasolen fick den stå på den ena med lägsta värmen på,den andra var på till c:a 75%.Kycklingen vändes efter halva tiden.Det tog inte en timme så var pippin klar,mör saftig o bara jättegod.
Ställningen var väldigt praktisk;den står stadigt o vätska samlas i skålen så man kan ösa kycklingen om man vill. Kycklingen går lätt att rotera.Den här apparaten kommer vi att använda mycket!
PS Locket gick att stänga!Inga huvar av al-folie behöver byggas.


Jag har en precis likadan. Fick speciallbeställa den via järnia när jag köpte den för något år sedan. Kan bara hålla med. Häll lite öl, örter och vad du nu vill i skålen. På med toppen och trä på kycklingen. Sällan är en kyckling så saftig som efter en timme på denna lilla hållare! :)

Bifogar en bild på min hållare så får ni en liten aning om hur den fungerar och ser ut.
Nu sitter korken på plats på toppen. Denna tar man givetvis bort innan och trycker ner i halsen på kycklingen för att tvinga ångorna att gå ut i köttet sitället för upp genom halsen.


Mr.Barbeque

Tänkte testa detta receptet idag, kommer använda stektermometer för att hålla koll på när det är klart.. Vilken temperatuyr ska man sikta på i bröstköttet?

agnetasch

Benfritt kycklingbröst 65°
Hel kyckling med ben 72-75°
Du får försöka slira mellan dessa olika temperaturer ;D

Angående öl eller annan vätska; välj en mycket kraftigt smakande brygd. Vätskan ger inte mycket smak till kycklingen. Nästa gång ska jag prova med outspädd citronjuice (jag gillar citron till kyckling) annars bör man nog ha så kraftigt öl man kan.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal