Min favoritkniv / mina knivar! Berätta om dina knivar i denna tråd!

Startat av Sweber, 2007-09-28 11:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Sweber

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

roffekock

 Jag tycker att din huggare ser fin ut men kanske inte något man hackar lök med. Jag har kommit i kontakt med handsmidda huggare i Asien och kunde naturligvis inte låta bli och köpa ett antal. Det som förundrade mej att när dom slipades så togs dom ner till stranden och drogs i ett speciellt rörelsemönster i vattenbrynet av detta blev dom rakblasvassa. ???
Jag testade men igen hit. Den långa smala kniven är en gammal Dick i kolstål från 50 talet. Jag fick en knivlåda med Dick från en gammal kock och är väldigt glad för dessa. Bifogar en bild på mina asiater
Matforum är bäst

Sweber

Det är möjligt att den kallas huggare, men jag hugger aldrig med den. Det tål inte eggen. Bladet är tunnt och kniven kostade under 100kr i en asiatbutik för ett antal år sedan. Jag har slipat eggen tunn och den går ypperligt att hacka lök och vitlök med. Den glider genom löken nästan av sig självt. Men som sagt, den blir slö fort, eggen viker sig lätt och man får räta ut den på porslinsbrynet efter varje gång man använt den.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Sweber

För en tid sedan beställde jag en kniv från en forummedlem. "En liten kockkniv i kolstål med ett ganska dåligt handtag, från Iran". Givetvis lockade det en sån som jag.
Den kom hem i ett vadderat kuvert och var väl förpackad.



Den ser inte mycket ut för världen, den har rostfläckar, handtaget är under all kritik, skrovligt och grov oputsad yta och verkar vara helt obehandlat vilket gör att det suger åt sig smuts och fett. Bladet är förvånansvärt tjockt och det ger en bra tyngd åt kniven. Tyvärr är den lika skarp som en smörkniv. Jag provar att dra några drag på en brynpinne, men inser genast det meningslösa i det.



Jag har lånat en slipmaskin av en bekant, en gammal Tormekslip, och jag inser att jag måste försöka lägga en helt ny egg på kniven. Då jag är nybörjare på detta med slipning, blir resultatet inte så snyggt. (Ev proffsslipare som läser detta, stäng ögonen nu och öppna dom igen när ni passerat de två följande bilderna  ;D)



Det passar dock med en krokig egg på en kniv som utstrålar så mycket sunk som denna. Jag lyckades polera bort en del av rosten från bladet.



Nu till slutsatsen, denna kniv är så långt från både billiga Ikea-knivar och dyra Globalknivar man kan komma. Den ser ut som f-n och har ett stål som rostar lätt. Men den går lätt att få upp en grym skärpa på och man blir så glad när den glider genom en morot nästan helt utan motstånd. Bladet är lagom långt för att användas till främst grönsaker, men för kort för att vara bra till att skiva en stor stek. Man måste underhålla skärpan noga, annars blir den slö fort, torka den direkt efter disk annars rostar den. Lite opraktiskt men charmig. Ful, men med en stor bruksig charm som inte moderna knivar har, jag gillar den skarpt.

Jag återkommer om jag lyckas få till ett nytt handtag till den.

ttt
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Jag köpte en Fiskars kniv med mjukt blad på en loppis för 3-4månader sen som är i princip den enda jag använder nu.
När det skall filéas fisk så är det en Victorinox (5.3813.18) som är fin fin!

Andreas

Elka: du har inga bilder på dina knivar?

Sweber: stort tack för den mycket illustrativa och underhållande recensionen av den stackars iranska kniven!

Det fanns ingen slipjigg för knivar till `tormeken?

Har du några funderingar på hur ett nytt handtag skulle kunna se ut?

Kan en sån här kniv förresten ha något slags antikvärde, finns det knivsamlare som samlar på udda gamla knivar?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Även roffekock vill tacka för recensionen. Den var tillfredställande på alla sätt och jag är säker på att den kommer växa. Ifråga om antikvärde så kan jag meddela att på Sotheby´s i London går dessa knivar(när dom dycker upp vilket inte är vanligt) för den otroliga priser. Men det var liksom inte det som var grejen och grejen var inte heller att ni skulle få en kniv av hög klass utan en brukskniv som till dagligdags används av närmare 50-52 miljoner Irakier och så en smålänning ;D som ni sen skulle berätta vad ni tyckte om. inte att den var så ¨dålig att :'( ni ska driva gäck med Komenys polare det ska ni akta er för. Tänk på rondellhunden.
Matforum är bäst

Kari

Andreas: Bilden här!

Alla andra: Räkna Dina knivar, hur många har Du? 22st får jag ihop, bara köksknivar. OJ. Säg inget till Hjärtat bara..  ;) 18st av dessa borde få komma till metalåtervinningen snarast!

Kari

En annan favorit i köket, lite OT men jag hoppas den får vara med ändå..

Sista två åren har jag inte förstört en enda sax i kampen med kyckling efter att jag fick denna i julklapp.

Zwilling J.A Henckels, 42914-000. Pris ??. Betyg (4/5)

Kanon sax, ingen risk att slinta på fågeln. Det som gör att jag inte ger denna högsta betyg är att man måste komma ihåg att torka och olja fjädern för annars rostar den.

Längst in i skäret finns ett jack för att klippa ben och på baksidan skruv så rengöringen blir en barnlek.

Inga fler Ikea och Fiskars saxar i delar här inte!

ttt




Anne

Åh, NICE Elka.. jag ska kika efter nåt sånt där på matmässan idag!
Anne's Food - min matblogg

Sweber

Citat från: Andreas skrivet 2007-11-09 08:24

Det fanns ingen slipjigg för knivar till `tormeken?


Jag har ju använt jigg, men det är inte så lätt som det verkar i reklamen.  Dessutom är stenen sne och juggen av en gammal typ, dagens jigg ser lite annorlunda ut, förmodligen förbättrad.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Roffekock: Jag uppfattar det inte som att den sägs vara dålig, "grym skärpa", "charm" och "gillar den skarpt" är inte vad jag kallar dåliga ord.

Elka: Ah så du använder sax till att klippa fågel med, ja det kanske man skulle börja med... jag har hilttils använt kniv. Klipper du nåt annat med den?

Lovar att räkna mina knivar vid tillfälle. ;)

Sweber: Jag har faktiskt aldrig provat med jigg så jag har ingen aning om hur svårt det är, vore kul att prova nångång. Däremot har jag kört på fri hand för länge sen och det blev inte så fint. :) (Var snäll och försök undvika onödiga citat, se http://matforum.nu/index.php?topic=180.msg8131#msg8131)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas: Nix, bara fågel.

Finns det mer att klippa?.... *tänker*.... Morötter? Vad skulle Du klippa? Nu blev jag nyfiken! Maffian och MC-gängen skulle säkert ha nytta av en..  ;)

Hasse

Detta knivset från Wüsthof köpte jag obetydligt begagnat från en restaurangskola för 1000 kr. Det består av ett diamantbryne, kockkniv 20 cm, allkniv 12 cm och tournérkniv 7 cm. Den enda skavanken är, att de yttersta millimetrarna på kockknivens spets är aningens krökt. Förmodligen därför att något slyngel till kockelev har försökt bända med kniven.

Dessa knivar har krossat mitt hjärta. Jag är kär! Jag måste medge att jag inte är någon knivkännare, och egentligen inte har provat några andra knivar av motsvarande dignitet. Men när man är riktigt, riktigt kär så känner man ingen dragning till andra knivar.

Kockkniven använder jag oftast. Jag älskar balansen och tyngden, och tränar så ofta tillfälle ges på att tärna, skiva och strimla. Det är jättekul, och inte kunde jag ana hur mycket kniven betyder för arbetsglädjen.

Den lilla allkniven är älskling nummer två, som jag använder till lite pilligare saker. Den är t.ex. jättebra till att putsa grönsaker och kött.

Tournérkniven är den jag använder minst. Den är superbra som hjälp när jag skalar lök, men mycket annat använder jag den inte till. Tiden får utvisa om den där riktigt, heta kärleken utvecklas även till denna lilla kniv.

När jag känner att mitt kärleksliv behöver vässas, så fixas det lätt med några drag på brynet.

Wüsthof Classic. Rekommenderas å det varmaste! Mitt betyg blir 5/5.

Puss på er, mina älsklingar!    :-*
ttt

Andreas

Elka: Du är nog värst, jag har har 12 köksknivar (då räknar jag iofs inte moraknivarna som skräpar i kökslådorna).

Ang. saxen, vet inte riktigt vad man skulle kunna klippa mer faktiskt men tycker det borde finnas något mer...

Hasse: snitsiga knivar och ovanlig form på skarven mellan blad och handtag, det ser ut som om själva eggen övergår till en rundning längst nere, det ser mjukt och skönt ut men blir det inte svårslipat?

Var är det för restaurangskola som säljer knivar? Gör de det regelbundet eller skulle den läggas ner?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Andreas: Bladet övergår till handtag helt utan skarv och rundningen gör att kniven är skön att hålla i. Om det är svårslipat vet jag inte, för slipningen tänker jag överlåta till ett proffs när den dagen kommer. Men att bryna kniven med stavbryne är inga problem.

Restaurangskolan var skolan där jag arbetar. Hotell- och restaurangprogrammet lades tyvärr ned för en tid sedan. Skolan har en tajt ekonomi och ett restaurangprogram är dyrt.    :-[

Urban

Jag har 3 favoritknivar som jag använder dagligen.
Den ena är en Tojiro (den lilla) som jag använder till både grönsaker och när jag ska strimla eller skiva små köttbitar.
Den andra är en Masahiro vilket är en kockkniv som jag skivar större köttbitar med och även grönsaker ibland
Den andra är en Hiromoto HC4 Gyuto är också är en kockkniv som jag gör samma saker med.
Alla dessa 3 knivar är extremt vassa och jätteroliga att jobba med i köket. Dom är dom bästa knivarna jag någonsin ägt och kommer aldrig att göra mig av med dom.
Varför behöver jag 2 kockknivar då?. Det behöver jag inte egentligen ;D. Jag tycker bara att det är roligt att byta kniv lite då och då.
Sen så behöver jag inte slipa lika knivarna så ofta eftersom jag inte hinner nöta ner eggen lika fort då.

Shanta

Har beställt en Hattori HD-8 som julklapp till mig själv. Hoppas på storverk med den:). Återkommer givetvis med ett omdöme senare.

Rob

Shanta; Du kommer säkert att bli jättenöjd.

Glöm inte att Japanska knivar bara är grundslipade vid leverans.

Hattori har ett rykte om att vara lätta att chippa om man misshandlar den. JCK har tydligen diskuterat det med Hattori som ändrat sin härdningsprofil.

Var har du beställt den förresten?
Lycka till med din kniv!

Urban

Välkommen till forumet Shanta! :). Har du andra Japanska knivar i hemmet eller blir detta din första?.

Rob: Vad menar du med att kniven kan "chippa"?.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal