Hjälp.....halsbränna av hembakat bröd.

Startat av Mowcheeba, 2009-11-19 22:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Mowcheeba

Älskar att baka, gör det mer sällan nu för tiden men när jag gör det brukar det bli
en standardvariant,

- 5 dl Vatten
- Jäst 25 gram
- Olja
- Honung eller socker
- Salt
- Fullkornsmjöl
- Vitt mjöl
- Linfrö
- Riven morot

Första jäsning 30 min, upp på bakbord, forma till små "frallor" och upp på
plåt, ytterligare 30 min jäsning. Sedan in i ugnen......

Brukar bli riktigt gott och relativt nyttigt men problemet är att jag nästan alltid får en
kraftig halsbränna....
Vad gör jag för fel?

kjpil

Får du kraftig halsbränna av annan mat också? Verkar inte vara några konstigheter med receptet?

Mowcheeba

Citat från: kjpil skrivet 2009-11-19 22:29
Får du kraftig halsbränna av annan mat också? Verkar inte vara några konstigheter med receptet?


Nej ingen annan mat som direkt skapar halsbränna på det viset. Får testa ett annat recept
nästa gång....

kjpil

Om man har mkt kostfiber (linfrö) och/eller mkt fett i måltiden samtidigt som man äter en stor måltid - vilket det ofta kan bli med nybakt bröd (för mig i alla fall), så kan detta sänka magsäckens tömningshastighet. Om man då samtidigt har problem med reflux (ofta fungerar då inte övre magmunnen precis som den bör) kan man få halsbränna, dvs saltsyra från magsäcken kan åka upp i halsen och bränna - framförallt i liggande ställning. Sen finns det förståss andra mekanismer som kan generera halsbränna. Men det behöver du nog inte oroa dig för om det inte gäller annan mat då.

Hankki

Jag får vanligen halsbränna av vanliga vetebullar och bröd som innehåller för mycket vitt mjöl.
Jag har nu en längre tid använt främst dinkelmjöl och det ger ingen halsbränna åt mig, pröva att minska på vitt mjöl och använd siktat dinkel istället. De senaste veckorna har jag bakat mycket med manitoba cream och det har inte heller gett halsbränna.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal