Citronpaj

Startat av Andreas, 2007-06-02 09:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Vad gör man om man är på affären och är sugen på citronpaj utan recept? Jo man bläddrar i mattidningar förstås. Hade tur och hittade ett recept som såg trevligt ut i tidningen Mat & vänner (snygg tidning) "Citrontarte med ananasgazpacho"

Pajskal

500 g vetemjöl
250 g osaltat smör, rumstempererat
110 g socker
vatten

¤ Blanda vetemjöl, smör och socker
¤ Tillsätt vatten så det blir en smidig deg
¤ Tryck ut pajdegen i en smord pajform med avtagbar kant
¤ Täck kanten med aluminiumfolie och strö ut riskorn i botten (gjorde ej)
¤ Förgrädda vid 150° tills skalet får fin färg

Citronfyllning

340 g grädde
360 g socker
9 ägg
4 citroner skal och saft

¤ Koka upp grädden
¤ Vispa socker, ägg, citronskal och juice
¤ Tillsätt grädden
¤ Värm till 75°
¤ Sila och skumma av (silade inte)
¤ Fyll pajskalet, grädda vid 140° i 10 miuter
¤ Höj värmen till 150° och baka tills pajen är klar, cirka 30 minuter (längre för mig)
¤ Kyl

Hade lite problem att få till skalet, av någon anledning ville det aldrig bli färdigt och dessutom sjönk kanterna ner rätt ordentligt, räddade det hela genom att ta ut formen ur ugnen och pressa upp själva kanten mot sidorna av formen flera gånger så att den inte skulle bli för låg. Den stabiliserade sig gradvis och det blev bra till sist. Är lite lur på att den främmande ugnen jag använde höll för låg temperatur.

Tog också en hel evighet för citronfyllningen att bli färdiggräddad, men det berodde förmodligen på samma sak.

Ser på bilden i tidningen att de siktat på florsocker, det missade jag. Någon ananasgazpacho gjorde jag inte heller och inte blev det någon citrussorbet till som de hade som serveringsförslag - det låter i och för sig gott men också som en väldigt syrlig kombination. Istället blev det (en aningen för hårt) vispad grädde för att balansera den syrliga pajen.

Resultatet då? Ja det blev en mycket god paj, väl värd den nedlagda tiden. Pajen går förresten fint att frysa.

Har någon något annat recept på citronpaj så berätta hemskt gärna.
Den som inte frågar får inga svar.

Karin

Sött och surt kan inte bli annat än gott!
Min favorit
Citronmarängpaj

8-10 personer

PAJDEG:

3 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
1 äggula
1 msk kallt vatten

GÖR SÅ HÄR:

1. Hacka samman vetemjöl och matfett
2. Tillsätt äggulan och vatten
3. Arbeta hastigt ihop till en deg
4. Låt degen vila i kylskåpet åtminstone en halvtimme
5. Gör under tiden citronkrämen


CITRONKRÄM:

3 dl vatten
2 dl strösocker
saft av 2 citroner (1 dl)
5 strukna msk maizenamjöl
4 äggulor
rivet skal av 2 citroner
2 msk smör eller margarin

GÖR SÅ HÄR:

1. Borsta citronerna noga i varmt vatten och torka av dem
2. Riv det yttersta gula på skalen
3. Pressa ur saften
4. Blanda vatten, socker, citronsaft och maizena i en kastrull
(Obs! ej aluminium)
5. Koka upp under omrörning och låt det koka ett par minuter
6. Ta kastrullen av värmen och vispa ner en äggula i taget
7. Sätt tillbaka kastrullen på plattan och sjud under ständig omrörning tills krämen tjocknar (koka inte, krämen bränns lätt vid)
8. Ta krämen från plattan, rör ner citronskal och matfett
9. Låt krämen bli kall

PAJDEGEN:

1. Värm ugnen till 225 grader
2. Tryck ut degen i en osmord pajform med löstagbar kant (24 cm i diameter)
3. Nagga degen med en gaffel och ställ den att vila i 15 minuter
4. Grädda därefter pajskalet mitt i ugnen i 15 minuter
5. Låt pajskalet kallna och fyll det sedan med citronkrämen
6. Ställ in i kylskåpet så att krämen stelnar

SÅ HÄR LÅNGT KAN MAN FÖRBEREDA !

MARÄNG:

5 äggvitor
1 tsk vanillinsocker
1½ dl strösocker

GÖR SÅ HÄR:

1. Värm ugnen till 150 grader
2. Vispa vitorna till hårt skum
3. Tillsätt socker och vanillinsocker och fortsätt vispa tills marängen är tjock och blank
4. Bred marängsmeten ovanpå pajen, forma den snyggt med en gaffel
5. Grädda mitt i ugnen 15-18 minuter eller tills marängen fått fin färg


Låt pajen svalna och servera sedan som efterrätt.
Jag minns tyvärr inte vilken tidning receptet en gång i tiden hämtades ifrån. Men gott är det!


Andreas

Välkommen till forumet Karin och tack så mycket för receptet! Det låter väldigt gott med marängtäcke, måste definitivt prova ditt recept.

Det tar ett tag att kyla en paj i flera omgångar, brukar du göra det som går att förbereda dagen innan?

Går pajen bra att frysa?

Brukar du servera något tillbehör?
Den som inte frågar får inga svar.

Karin

Den färdiggräddade pajen fylld med citronkrämen förvarar jag i kylskåpet till nästa dag.

Ska det vara fint kan du servera inte bara kaffe utan också vin till, exempelvis portvin.

Pajskal går bra att frysa. Men jag har aldrig frusit citronmarängpaj. Jag tvivlar starkt på att det går på grund av citronkrämen. Absolut ingenting jag skulle rekommendera.

Andreas

Portvin till citronpaj lät skoj! Något speciellt portvin du tycker passar?

Jag menade annars när jag sa tillbehör om du serverar glass, grädde elller någon typ av sås till pajen?

Pajen jag lagade ovan går som sagt bra att frysa, men din citronkräm ser betydligt magrare ut så kanske blir frys-resultatet ett annat då.
Den som inte frågar får inga svar.

Karin

Egentligen passar inte något vin alls till citrusfrukter enligt expertisen. Men man kan väl bryta den regeln. Porto Cruz Tawny smakar lite bränt, syrligt och sött. Helt OK, tycker jag. Jag skulle inte bli förvånad om man i Australien serverar ett friskt vitt vin till sina citronmarängpajer.

Annars bara kaffe till. Ingen glass, ingen grädde.

Om du gör pajen kan du ju prova att stoppa någon liten pajbit i frysen och se hur krämen reagerar. Kanske blir allt a "soggy mess" eller också inte.


Urban

Ett sött dessertvin av muscatdruvan borde gå bra till citronpaj tycker jag...
Nån annan som har ett förslag?

crlhrv

Ett ungerskt Tokajvin funkar utmärkt till citronpaj, gärna en Aszu framför en Szamorodni och minst 5 puttonyos.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Citat från: crlhrv skrivet 2007-06-05 18:46
gärna en Aszu framför en Szamorodni och minst 5 puttonyos.


Vad är det för skillnad på Aszu och Szamordni?
Vad är 5 puttonyos?

Jag gillar också Tokajvin men vet absolut ingenting om det..
Bara att det är sött och är gjord på torkad frukt bla.

Andreas

Nu har jag provat Karins citronpaj (bilder nedan).

Det är en väldigt god paj och nej glass eller grädde behövs ej, marängen fungerar som inbyggd citronbalanserare. (Mat & vänners paj jag bakade överst har lite rundare citronsmak än i denna, men citronfyllningen i den innehåller ju grädde istället för som här vatten.)

Vad som är lite synd är att marängen är ganska mjuk och skalet skört, det är svårt att skära snygga bitar. Skalet skulle jag kanske kunna göra lite lägre och tjockare nästa gång men marängen blir nog en svårare nöt att knäcka.

Provade även frysa pajen. Den går väldigt bra att frysa, skär man den i bitar kan man plocka sig ett par när man vill (fast den är som sagt ganska svårskuren - kanske skulle man frysa den lätt innan man skär den i bitar). Pajen blir inte jättehård i frysen och den går att äta nästan direkt, citron smakar bra kallt.

Lite lustigt i receptet på citronkräm är att det står att man ska ställa tillbaka kastrullen på plattan och sjuda under ständig omrörning tills krämen tjocknar - är inte det onödigt då jag vill minnas att både maizena och äggulor stelnar runt 70 grader och grytan redan håller en högre temperatur än så?
Den som inte frågar får inga svar.

Kocken

Citat från: Andreas skrivet 2007-06-02 09:35
Hade lite problem att få till skalet, av någon anledning ville det aldrig bli färdigt och dessutom sjönk kanterna ner rätt ordentligt, räddade det hela genom att ta ut formen ur ugnen och pressa upp själva kanten mot sidorna av formen flera gånger så att den inte skulle bli för låg.

Jag brukar ALLTID nagga och pensla pajskalet med lite ägg och sätta in i frysen en stund. Innan jag förgräddar det på hög värme några minuter. Då får du ett sprödare pajskal som inte rasar ned för kanten.
Driver en webbutik med köksredskap

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal