Coca-Cola som medicin?

Startat av Kari, 2009-03-08 11:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Enda sen jag varit liten plutt har jag fått höra att Coca-Cola utan kolsyra är bra eller snällt för magen, tex vid magsjuka.

Varför skulle det vara så? Coca-Cola innehåller ju koffein och koffein är urindrivande..  ???

Kapten

Det kan ha med att cola innehåller fosforsyra som, om jag inte missminner, funkar som Ph stabilisator vilket lugnar magen. Vidare introducerades cola som läkemedel innan den blev så poppis.

Miss Fish

Det är rätt, cola innehåller koffein och därmed är vattendrivande, dessutom innehåller det mycket socker som kan öka på diaréen. Så stora mängder cola är väl inte att rekomendera.. Däremot kan ju sockret i liten mängd fungera som energi.
Rent kemiskt sett är ju Cola ungefär lika surt som magsyra (runt pH 2-3) och som kapten säger så kanske detta spelar in? Fast då måste man väl dricka en liten större mängd för att magen ska påverkas? Man brukar ju rekomendera skedvis intag...

Coca Cola marknadsfördes ju som "Brain Tonic and Nerve Stimulant" för åkommor så som huvudvärk, melankoli, hysteri och andra "nervåkommor".. Visst troligen hjälpte det, colan var ju spetsad med kokain. :)

Kapten

Tyvärr är ju receptet på cola hemligt men det borde eller har innehålla ämnen av ingefära och kanel vilket genom århundradena hjälp människan bli bättre. Sen om det är placebo eller inte har väl mindre betydelse eftersom det ger effekt.

Vad jag vill säga med att det innehåller fosforsyra är att inte bara håller det rätt Ph utan fosforsyra ns egenskap av att kunna balansera Ph. Som det står på cola burken surhetsreglerare. Det vill säga ett ämne som har egenskapen att om något är för surt höja Ph och om något ät för basiskt sänka Ph. Så efter som det har i sitt grund läge ett Ph som går att jämställa med vårt Ph kommer det att balansera Ph i magen så att det hamnar i sitt ursprungsvärde. Varför man får det portionerat med matsked har nog mer med att man inte vill äta nått än med regleringen i sig själv.
;)

Andreas

Intressant med fosforsyran, men finns det ingen nyttigare dryck man kan få i sig fosforsyra från?
Den som inte frågar får inga svar.

Kapten

Det beror på vad du menar nyttigt den vanliga colan som du köper i affären (ej light) har bättre GI än safter, light-produkter och många juicer. Så vad är det då som gör cola mer onyttigt än andra drycker. Sen så heter fosforsyra E338 så det är bara att spana efter det om du vill hitta nått annat. ;)

Andreas

Brittiska läkare varnar nu för att ge magsjuka barn coca cola och annan läskeblask och menar att det snarare kan göra symptomen värre.

Simon Minford, Advanced Paediatric Nurse Practitioner: "For example, some parents I have spoken to have heard that they should give their child flat coke - when the evidence shows that this can make the problem far worse."

¤ http://www.dailymail.co.uk/health/article-1172443/Myth-flat-Coke-cure-tummy-ache.html
¤ http://www.nice.org.uk/newsevents/pressreleases/press_releases.jsp?domedia=1&mid=C7B7CD95-19B9-E0B5-D4C45271064D84F6
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vid magsjuka är det nog bäst med coca cola blanca = mineralvatten ;)

Men mot sjösjuka tycker jag det funkar bra med vanlig coca cola + att man ligger på magen. Har inget vetenskapligt belägg men jag har kvävt flera sjösjukeattacker i sin linda på det viset.

Anna

Detta läste jag via en länk jag hittade på DN idag: http://www.alltombarn.se/barn/1.11821/dalig-i-magen-drick-avslagen-cola-1.24374

där står att det inte rekommenderas till barn

Helge

Jag har för mig att Coca-Cola fungerar utmärkt som rostlösningsmedel! Eller är det också en myt??
/Helge

crlhrv

2009-04-27 16:19 #10 Last Edit: 2009-04-27 16:24 by crlhrv
helge: du kan lösa vsis korrosion med coca cola, du kan t.ex. rengöra bilbatteriets poler med coca cola. men någon jätteeffekt har det inte.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kapten

Det är inte bara cola som kan lösa korrosion. Även felix kertchup är bra till mycket ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal