Potatisgratäng

Startat av Kari, 2008-02-29 14:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Hur gör Ni potatisgratäng?

Jag hittade ett recept i en bok en gång som funkar kanon, man kokar hela rasket innan den åker i ugnen!

1kg fast potatis i skivor 3-5mm tjocka
5dl blandat grädde och mjölk
Vitlök och om man vill gul lök i skivor
Salt och svartpeppar
Ost

Koka allt 15min, kolla så saltet är lagom, häll allt i en smörad ugnsform och toppa med lite ost. Gärna Västerbotten eller liknande.

200grader i en kvart eller till osten fått fin färg - klart!

--

Vad finns det mer för varianter? Vad mer skulle man kunna ha i? Skivat stekt fläsk så det blir en komplett rätt till en vardag?

bryggens

Det verkar tidsbesparande, men blir den lika krämig som vanlig tillagning?

crlhrv

effektiv tillagningstid enligt ovanstående är 15 + 15 minuter, sen får man räkna med uppkokningstid och lite pill när man ska hälla av och blanda runt skivorna. så säg 35.. så man sparar kanske 15 minuter på att göra sådär, plus att det blir mer disk (kastrullen). så.. gör det någon smakskillnad att koka potatisen innan? jag kan t.ex. tänka mig att, precis som bryggens är inne på, gratängen blir krämigare om stärkelsen får koka ur i gratängformen istället.

för övrigt gör jag på samma sätt som elka, skivar mina potatisar i månlandaren eller i matberedaren och varvar med lök, vitlök och någon form av grädde eller mjölk.

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

annamaria

Jag gör som du elka - kokar den och tycker faktiskt det är lättare att få den riktigt krämig än på det traditionella viset. Jag vill gärna använda bara grädde när jag gör traditionell men det går att använda mer mjölk när man koker den och ändå få en krämig gratäng. Dessutom bra om man vill förbereda lite - är nog ett kock-knep egentligen. Använder dock alltid purjolök i stället för vanlig gul lök. En smaksak bara men jag gillar det.

Sen älskar familjen rökt skinka i gratängen - vanlig tunn-skivad rökt skinka skuren i strimlor.

kryddburken

2008-02-29 22:19 #4 Last Edit: 2008-02-29 22:26 by kryddburken
Jag har sällan potatisgratäng men när jag väl gör det så har jag ofta nåt annat "tidskrävande" till denna rätt... Så att KOKA går helt bort för mig!

En riktigt god krämig gratäng kräver nästan sin liter grädde också....
Skivad potatis, massa riven vitlök, (absolut ingen gul lök), salt & grovmalen svartpeppar...  inte alls mycket ost, knappt en dl...

Halva måttet grädde när formen ska in i ugnen, resten av grädden efter halva gräddningstiden....
Attans så onyttigt, men dock väligt sällan serverad!

Största hemligheten av alla är att gratängen ska "stå till sig" 10-15 min före servering!


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal