Recept förslag till al'a cart meny

Startat av mackedo, 2008-09-28 12:31

Föregående ämne - Nästa ämne

mackedo

Hejsan jag är en ung kock som inte har så hemskt mycket insipiration förtilffälet för att kombinera ihop en ny meny .. har kommit några rätter . kommentera gärna vad ni tycker och skriv gärna vad ni skulle passa

Förätter
Nässelsoppa med vacktelägg

Varmrätt
Glacerad kalv med skysås och fylld mini paprika (Glacen ska vara en ganska mild och skysåsen ska vara en skarp)

Lamm rätt vet ej vilken men kanske lamm file eller kotlett

Kål grillad abbore (hade tänkt lägga abboren i ett folipaket och lägga i massa grönsaker och lägga över grillen)

Lätt marinerad tonfisk med smör stekt sparris och squachtorn (squachtorn = ur gröpta squach fylld méd ost och örter grateneras i ugn)


Dessert:
Pannacotta med hartornssorbe (pannacottan ska vara i 2 lager ett lager med smak av mörkchocklad och den andra halvan vit chocklad)

Detta är så långt som jag har kommit från en 20 åring med dålig inspiration






dePaul

Förrätten är ganska speciell men samtidigt urtjatad. Skippa den. Om du ändå måste köra soppa så varför inte en enkel blomkålssoppa (redd) med krutonger eller crostini?

Andra uppslag: Avokadomousse med kaviar, honungsglaserade ankbröstskivor med en bit foie gras över toppat med färsk persilja (krus) och toast till, langusttoast med citron och dillmajonnäs och avslutningsvis krabbgott med kronärtskocksbottnar.

Vilken av varmrätterna hade du tänkt att laga? Du måste bestämma detta med grundval av din förrätt och dessert. Allting skall nämligen stämma ihop!

På tal om dessert. Pannacotta är också ganska så vanligt. Testa något annat med en lite högre svårighetsgrad eller något ytterst enkelt, som t ex äppelcrumble med hemlagad vaniljsås (det finns gott om äpplen i år! ;)).

mackedo

hade tänkt göra en hel meny med flera olika kött rätter och fisk rätter och vidare .  .. jo det låter smarrigt att köra lite äppel desserter ..

agnetasch

Vad är det för typ av restaurang du gör menyn åt? Det är svårt att ge råd om man inte vet vilken målgrupp du har.

Ett litet tips innan du skriver matsedeln: slå upp hur orden stavas! Det ger inget bra intryck om det vimlar av stavfel. Dessutom kan det bli direkta sakfel. Du bör nog skriva Kolgrillad abborre i stället för Kål grillad abbore; kål gör man kåldolmar av o duger inte till att grilla med ;)


annamaria

Lite tips från mig (som fortfarande drömmer om den egna restaurangen....):

Grillad Vildsvinsfilé med örtkräm ,
friterad potatisboll med västerbottenost och gräslök
och svampragu.


Lime och ingefärsmarinerad laxfilé
med chardonneycremesås som serveras med
zuccini och potatiskaka

Chilihallon på vaniljcoupe
med knaprigt knäckflarn

Chokladform med Xantémousse
serveras med citrusmarinerad frukt

Lite EXTRA........

Silla-planka

Tre hemgjorda sorters sillar, mackedos gubbröra,
kokt nypotatis
hembakat knäckebröd, 2 sorters ostar
och så en snaps till förstås!

Lycka till!

mackedo

Citat från: agnetasch skrivet 2008-09-28 18:06
Vad är det för typ av restaurang du gör menyn åt? Det är svårt att ge råd om man inte vet vilken målgrupp du har.

Ett litet tips innan du skriver matsedeln: slå upp hur orden stavas! Det ger inget bra intryck om det vimlar av stavfel. Dessutom kan det bli direkta sakfel. Du bör nog skriva Kolgrillad abborre i stället för Kål grillad abbore; kål gör man kåldolmar av o duger inte till att grilla med ;)





jojo det är så sant men det är inte lätt när man har dyslexi ..

jo jag drömmer också om att öppna eget därför håller jag på med att trixsa ihop med en meny som man kanske kan förbättra och vidare .. .. har tänkt mig en medel klass restaurang med lite högre standad på vissa rätter mm ...

Kari

Jag tycker man får stava hur som helst, budskapet är viktigare. Men - när menyn ska ut/tryckas, då skall den korrekturläsas, googlas och allt annat. Vi hjälper gärna till här på forumet!

/En till som stavar illa och sär skriver.  ;)

---

Till saken/BTT:

Är det viktigt att en meny är full av ord som många inte förstår? Jag tycker inte att det blir godare på tallriken för att det massa konstiga uttryck på menyn.

Lycka till & ge järnet!

agnetasch

Citat från: mackedo skrivet 2008-09-28 23:03
jojo det är så sant men det är inte lätt när man har dyslexi ..

Jag hoppas du förstår att det inte din dyslexi jag bekymrar mig för utan, som Elka säger; den slutliga menyn. Här på matforum tolkar vi all stavning, t.o.m Elkas ;) men du vill väl inte att gästerna ska ligga o vrida sig av skratt på borden?

Fler udda tips; välj inte råvaror som grossisterna har extrapris på just då. Ibland kan man se att alla restauranger har t.ex kalvkotlett som söndagsmiddag. Genomskinligt.
Säsongsanpassa; inte nässlor på hösten, välj hellre svamp o.s.v
Ska du verkligen ha en kolgrill igång? Bara för att foliebaka abborrar på? Då kan du ju ha någon grillad kött-eller fiskrätt också.
Ha alltid en choladtårtsbit som dessertalternativ. Vi är ett gäng damer som går ut o äter då o då, de restauranger som inte har chokladtårta, typ kladd, får inget mer besök
Ovanstående damer äter gärna soppa som varmrätt; fisksoppa med bröd o ost t.ex

Du berättar väl om du får fler idéer?

ena

2008-09-29 19:52 #8 Last Edit: 2008-09-29 19:55 by ena
ska man ha soppa till förrätt bör det finnas minst ett alternativ till, det är många som inte gillar soppa (säger ena som jobbar på ett ställe som serverar soppa som förrätt till alla lunchgäster ;))

blomkålssoppa ligger i tiden så här års...likaså en tomat o pumpasoppa...
som alternativ kanske en svamppaté...
eller en halstrad pilgrimsmussla med hummerskum...

Varmrätter bör man ha...en kött, en fisk, en fågel och nåt vegetariskt är en bra balans, då finner de flesta nåt ätbart

mörstekt kotlettrad är alltid gångbart och kan varieras med tillbehören, så här på hösten är plommon eller äpplesås trevlig till...lite rostad potatis o pumpa till (kanske inte om det är pumpa i soppan...)

Ljummad varmrökt lax med senapsstuvad potatis, en syrlig äppelsallad till med massor av dill...

Örtfyllda kycklingfiléer med rostade rotsaker och örtstekt dinkel samt en vitvinsreduktion.

Morot och mandelbiff med rostade rotsaker och örtstekt dinkel samt svampsås

Efterrätt...enkelt ska det vara men ändå inte så enkelt att det är något som lätt kan göras hemma (nån vits ska det ju vara med att gå ut och äta) lägg till en liten twist som gör det till din grej...pannacotta är inte rätt nu, för vanligt...choklad går däremot alltid hem, kalla det hellre bavarois eller mousse....

Mina förslag:

Chokladmousse (gärna både vit och mörk mousse)  med havtornssås...och ett litet knäckflarn...

Limemarängpaj eller en limecheescake...lite lättsötad grädde som balaserar syran...

En kladdkaka av något slag är inte fel som alternativ, inte heller att ha någon form av chokladpralin att erbjuda den som bara vill ha nåt litet.
Svenska hederliga småkakor är klart underskattade :)

Hoppas du kommer igång med ditt eget tänk... Lycka till!!
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Viliam

Jag tycker nog du ska fundera ut ett koncept först, brukar göra det lättare att få en slags helhet på menyn. Kanske bara är jag men pasta på en irländsk pub, renfärsbiffar på en fransk restaurang eller nachos på en svensk krog sticker i ögonen och känns förvirrat.

Lite mer konkret så skulle jag vilja pusha lite bortglömda råvaror som ändå finns i sverige (om det är svenskt som gäller dvs) typ svartrot, slånbär, lingon, lite mer intressanta svampar (tickor eller andra soppar än stensopp) vildsvin känns också rätt som annamaria skrev.

kanske;

Krämig svartrotsoppa med en klick knaperstekt svart trumpetsvamp i mitten.

Glacerad vildsvinsfilé med pot (hasselbacks?), rödvinsreducering och rönnbärsgelé.

Glögg/likör inkokta äpplen/päron med lingongrädde.

Lokalt producerade ostar serverat med rabarbmarmelad, havtornshonung och en shot slånbärsgin vid sidan.

Sill bör du definitivt ha då det är så enkelt att göra större satser samt extremt billigt.

lycka till!

sverigeuturhisingen

jag tycker inte någon av rätterna är spännande

annamaria

sverigeuthurhisingen: hur ser dina spännande rätter ut?

sverigeuturhisingen

nu vet jag ju inte om du är intresserad av min åsikt eller om du bara tycker jag var elak och vill slå mig på fingrarna. vet inte hur mkt mer jag kan tillägga, jag tycker agnetasch och ni andra lyckades ganska bra med att poängtera felen med menyn (den är jättevårig/somrig i oktober, jobbigt att ha en kolgrill igång just nu etc)

kalvrätten är ingen rätt, står inget om tillagnings eller ens vilken del av kalven som ska användas. inte heller vad paprikorna ska fyllas med, vilken glace det är eller vad det ska vara mer än steksky i såsen. och så tyckre jag personligen att fyllda saker är ganska tacky och poänglöst.

jag tycker det är gött att man kan få så mkt synpunkter som man kan på menyer etc här och kommer definitivt att utnyttja det snart så då får ni er chans att klaga. ge mig en timma så startar jag en ny tråd om en middagsbjudning jag tänkte ha nästa helg.

annamaria

Jag är intresserad av dina varianter av rätter. Det är det denna tråd är till för. Jag har ingen större lust att klaga. Jag gillar dock konstruktiva diskussioner.

sverigeuturhisingen

återigen, bristerna var rätt bra poängterade av er andra. svårt att sätta upp en meny utan att ha något tema eller inriktning whatsoever. finns ju en uppsjö av varmrätter som skulle vara "passande", det kan verkligen vara vad som helst. blir vettigare diskussion om man skulle få veta var den här hypotetiska restaurangen skulle ligga, vilken prisgrupp den skulle ligga i, om man har något tema man försöker lyda, någon särskild målgrupp etc.

Viliam

jag har länge funderat på att i framtiden starta en slags gastropub. Helst med svensk inriktning men även ha en hel del roliga öl/cider och viner.
Att kombinera vin med mat är ju A&O i moderna restauranger men man ser inte mycket (iaf inte i uppsala) av öl/cider- mat kombinationer.
Tanken är att man ska kunna ha belgisk ölprovning med plock/chocklad/ost el dylikt men även försöka matcha fler rätter med öl man vanligtvis skulle försöka sälja vin till.

Inte för att jag testat alla kombinationer men förslagsvis:

Mustigt och smakrikt öl till en höstlig viltgryta.  (Hobgoblin nr 11272, Abbot Ale  nr 1576)
"Rökt" öl till en svensk inspirerad tapas på rökt korv/kött. (Aecht Schlenkerla Rauchbier  nr 1359, Innis & Gunn nr 11447)
En sprudlande torr cider eller frisk pilsner till vit fisk. cider:(Cidre Brut  Christian Drouin 2005 nr 1813, Cidre Bouche nr 1800) öl: (Pfiff Mohren nr 1558, Peroni Nastro Azzurro nr 1418)

målgruppen skulle bli de flesta åldrar så länge man är intresserad av att testa lite nya kombinationer. Tanken är att man inte ska behöva läsa franska för att förstå menyn men gärna kunna se bortom lövbit&bea.
Jag tänkte hålla priserna någonstans i undre medel. Förrätt; 50-110kr Varm; 120-240 Efter; 50-110kr.

Skulle uppskatta om någon har en oslagbar kombo som man inte kan missa.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal