Sås med ingefära

Startat av Hasse, 2009-01-26 18:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

Funderar på en sås med ingefära till kyckling. Kanske med paprika, ingefära, lite cayenne, eventuellt några droppar citron och ett stänk vitlök. Såsen behöver inte vara baserad på buljong, utan är kanske av hollandaisetyp? Jag är verkligen villrådig.

Vad tror ni om mina tankar? Har ni några idéer eller färdiga såsrecept ni vill dela med er av?

Andreas

Tycker inte alls dina tankar låter tokiga, det är nog bara att kavla upp ärmarna och experimentera!

Din fråga gjorde mig så pass nyfiken på vad det egentligen finns för såser med ingefära att jag gjorde slag i saken och sökte rätt på några olika typer, se nedan ifall nån fler är intresserad. Dippen med ananas verkar kul men undrar just vilket slags sås som gör smaken av ingefära bäst rättvisa? Och vad 17 håller ihop den asiatiska såsen?

Asiatisk ingefärssås enligt Recept.nu (matolja)
¤ 4 cm ingefära
¤ 4 cm purjolök
¤ 1 dl rapsolja eller annan olja med neutral smak
¤ 1 tsk salt

Skala och finhacka ingefäran och purjolöken. Lägg hacket i en tjockbottnad kastrull tillsammans med olja och salt. Låt koka 1-2 minuter under omrörning.

Ingefärssås enligt Norrmejerier (vin, grädde, fond)
¤ 2 dl vitt vin
¤ 3 dl Vispgrädde
¤ 2-3 msk konc kycklingfond
¤ 2 msk riven färsk ingefära
¤ ca 1 msk kinesisk soja
¤ salt, svartpeppar
¤ ev maizenamjöl

Blanda vin, vispgrädde och kycklingfond i en kastrull. Koka ihop ca 15 min. Smaksätt såsen med ingefära, soja, salt och peppar. Red ev av såsen med lite maizena utrört i kallt vatten.

Ingefärssås enligt Tre tjejer i köket  (kesella)
Riv en bit färsk ingefära, ca 2×2 cm och blanda med 2 dl kesella 10% och ½ dl crème fraiche. Smaka av med salt och peppar. Vi smakade av ytterligare med lite pressad citron och sambal oelek eftersom vi tyckte såsen var lite väl tam i sin ursprungliga form.

Ingefärssås enligt Coop (crème fraiche)
¤ 2 dl crème fraiche, gärna lätt
¤ 2-3 tsk färsk ingefära, riven
¤ 2 tsk flytande honung
¤ salt och peppar

Blanda alla ingredienser och smaka av med salt och peppar.

Ingefärsdipp enligt Guldfågeln (gräddfil)
¤ 1 dl krossad ananas
¤ 1 tsk riven färsk ingefära
¤ 2 dl gräddfil

Rör samman ingredienserna. Serveras kyld.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

2009-01-27 20:00 #2 Last Edit: 2009-01-27 20:05 by Hasse
Tack för tipsen!

Jepp, det är bara att kavla upp ärmarna och börja experimentera. Dock inte just nu eftersom jag håller på att flytta och mitt kök är nedpackat i lådor.

Den asiatiska såsen verkar ofullständig. Som du säger, vad håller ihop den?

Norrmejeriers sås med vin, grädde och fond kan vara intressant. Kanske kan man ta bort sojan och tillsätta lite fint, hackad paprika före servering. Jag strävar inte efter en asiatisk smak, även om ingefära kanske associeras till asiatisk matlagning.

Kesella, crème fraiche och gräddfil går bort. Jag vill att såsen ska serveras varm. Den ska vara mild men med en liten touch av styrka från ingefära och eventuellt cayenne.

Nåväl, vi får väl se vad det blir efter flytten. Tacksam för fler tips! Vad tror ni om att utgå från en hollandaise?

agnetasch

Hollandaise är ju en tålmodig sås som lätt låter sig blandas med andra saker (Även om det är världens godaste sås i sig själv)
Jag provade med hackad röd paprika o hackad syltad ingefära, dessa milda, söta smaker gifte sig rätt bra med hollandaisens syrliga citronsmak. Vitlök skulle jag nog inte vilja ha i :o

Hasse

Tack, Agnetasch! Du tog dig tid att faktiskt prova, hemskt mycket tack!

Som sagt har jag ingen möjlighet att prova själv just nu, så jag får nöja mig med att försöka föreställa mig hur såsen ska smaka. Kombinationen hollandaise och vitlök kan jag över huvud taget inte föreställa mig, så du har säkert rätt att det inte blir lyckat. Däremot tror jag att det kan funka i en buljongsås.

Kombinationen hollandaise och ingefära har jag också svårt att föreställa mig, men nu har du provat och säger att det funkar. Kul!

Märkligt att man inte kan släppa en såsidé som dyker upp i skallen. Jag får väl återkomma med rapport efter min flytt.

agnetasch

Du kanske vill göra hollandaisen på ditt sätt, annars har jag en intressant variant med grädde som jag snott från Kolhydrat-forumet. Jag har inte själv provat det men andra svor på att det var jättebra ;D

Hollandaisesås med grädde 4 pers
100g smör
4 äggulor
1 dl grädde
2 msk saft från pressad citron
2 krm senapspulver
salt
Smält smöret på spisen, vispa ihop de andra ingredienserna i en bunke, vispar ner smöret och värm sedan upp allt i kastrullen

ivanl

Citat från: Hasse skrivet 2009-01-26 18:38
Funderar på en sås med ingefära till kyckling. Kanske med paprika, ingefära, lite cayenne, eventuellt några droppar citron och ett stänk vitlök. Såsen behöver inte vara baserad på buljong, utan är kanske av hollandaisetyp? Jag är verkligen villrådig.

Brukar göra en marinad med japansk soja, sesamolja, vitlök, risvinäger, råsocker, riven färsk ingefära, peppar. Penslas på en hel styckad kyckling i ugnsform, resten av marinaden hälls över och sedan steks kycklingen i ugn. Ös då och då. Vid slutet av stekningen, häll av och sila marinad som nu kompletterats med stekspad från fågeln.
Red av med arrowrot, koka upp och låt tjockna, servera direkt till ris (gärna råris).

Hasse

Nu har jag provat själv i mitt nya kök.  :)

Men jag får nog medge att hollandaisevarianten inte var en överdrivet begåvad idé. Hollandaisen är nog bäst som den är, trots allt.

Däremot tycker jag att kombinationen ingefära, paprika, vitlök, citron och cayenne funkar bra i en sås baserad på ljus buljong.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal