Sotad kyckning på grillen

Startat av Andreas, 2007-05-06 15:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Sotad kyckling var det! Ställde frågan "Har nån av er lagat sotad kyckling" i tråden http://matforum.nu/index.php?topic=27.0 och fick tips av Jonas på var man kan hitta recept.

Jag kollade sen runt lite mer på nätet och då såg jag en som tipsade om att sota på grillen istället för i stekpanna eftersom det inte gör så mycket om det osar utomhus. Alltså blev detta ett ämne för grillavdelningen.

Receptet jag följde var på engelska och jag hade inte kollat upp riktigt vad dom menade med måttenheten "t", men antog att det var tablespoon, dvs. matsked. Förstod inte heller att det var skillnad mellan "T" och "t" så jag körde allt med matskedar.

Men nu vet jag, "T" = tablespoon och "t" = teaspoon. I receptet angavs salt i "T" och övriga kryddor i "t" så resultatet blev betydligt kryddigare än vad det var tänkt i receptet.

Hur som helst, resultatet blev riktigt lyckat och riktigt kryddigt men ändå som avrundat och dessutom lite småknaprigt av kryddorna.

Ungefär så här gjorde jag:

Till 1 kg färsk kycklingfilé (jag hade 2 kg)
¤ 1,5 msk salt
¤ 1,5 msk vitlökspulver
¤ 1,5 msk svartpeppar
¤ 1 msk vitpeppar
¤ 1 msk lökpulver
¤ 1 msk spiskummin
¤ 0,5 msk cayennepeppar
¤ 0,5 msk paprikapulver (fast undrar just om "sweet parika" är det?)

Smälte 50 gram smör på spisen.

De färska kycklingfileerna bankades på en skärbräda ut till 15-20 mm tjocklek. (Här är det smart om du bjuder hem någon på middag som kan sköta utbankningen, det är ganska jobbigt.)

Penslade fileerna med smält smör och duschade dem med kryddblandning som jag sen klappade in.

Sen ut på het grill tills sotade och klara. Gott med mild yoghurtsås och bönsallad till.

Nu när isen är bruten och jag har provat så blir det hårdare sotning nästa gång.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Fast nu undrar jag om det här med att sota på grillen kanske är heltokigt; i ett av middagstipsen i lokaltidningen skriver TT-spektras Dan Strandqvist så här om "blackened fish" - "Sotad fisk är egentligen tänkt att med kryddors hjälp efterlikna smaken hos grillad fisk."

Om det är som Dan Strandqvist skriver, att tanken med sotat är att det ska smaka grillat utan grill, så är det ju väldigt bakvänt att göra det på grillen..?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal