Göteborg: Riverside Restaurang Faro

Startat av crlhrv, 2008-09-21 10:02

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

2008-09-21 10:02 Last Edit: 2008-09-21 10:06 by crlhrv
Riverside Restaurang Faro, Eriksbergstorget 13, Göteborg.
http://www.farorestaurang.com/

Lördagskväll och restaurangdelen är mer eller mindre full vid 20-tiden på kvällen. I baren sitter lokala förmågor och tittar på fotboll på storbild. Med det stora hotellet som granne är det märkbart många turister som hittar hit, speciellt till restaurangen. Knepiga svenska dialekter blandas med andra språk och ljudnivån är ibland lite för hög.

Inredningen går i ljust/vitt och svart med majoriteten av möblerna och ljusstakarna i gjutjärn. På bordet ligger vad vi först tror är en vit linneduk, men när servitören enkelt torkar bort en rödvinsfläck inser vi att det är någon form av plastvariant istället. På väggarna hänger tavlor med förgyllda guldramar. Restaurangen ligger precis vid kajen och utsikten över hamninloppet och Göta Älv är mycket trevlig. I sakta mak passerar båtar och kvällspromenerande par utanför fönstrena.

Vi beställer in varsin förrätt; Antipasto di mare som beskrivs som havets läckerheter med tonfisk, citron, marinerade tomater m.m samt en Crustone di parma; Vitlöksbröd med mozarella, toppad med parmaskinka och tomatsalsa. Trots stora förväntningar på havets läckerheter (vi är trots allt i Göteborg, känt för sina fisk och skaldjur) blir vi mycket besvikna på den relativt rejäla kreation a la konservburk som landar på bordet. Tonfisk, kräftstjärtar och räkor kommer just direkt från konservburken. Vi hade verkligen förväntat oss något mer inspirerande för 119:-.  Vitlöksbrödet är visserligen toppat med smält mozarella, men just vitlöken tycks ha tagit semester ikväll. Parmaskinkan och tomatsalsan räddar denna rätt med nöd och näppe.

Vi blir avdukade och sippar vidare på husets röda för 179:- per flaska, medan vi väntar på de två pastarätterna. Och vi väntar. Och väntar. Väntar.. När det har gått över 35 minuter från det att förrätten lämnade bordet kommer en servitör med nya bestick och lovar att maten kommer om några sekunder. När sekunderna istället blivit 15 minuter hugger jag tag i en servitör och frågar om vi någonsin kommer att få någon mat. Ja, den kommer alldeles strax, jag såg den i köket, blir svaret. När det gått ytterligare fem minuter kommer äntligen maten. Jag tar vad som påstås vara Tagliatelle al tartufo; strimlad oxfilé med champinjoner, karljohanssvamp, tryffelcréme och basilika medan mitt sällskap får sin Pappardelle al funghi; ofilé med champinjoner och karljohanssvamp i tomatsås. Båda pastarätterna för 138:-. Nu är vi rejält hungriga och hugger in; men när vi kommit halvvägs är det något som inte stämmer. Jag tycker att min Tagliatelle är ovanligt bred, nästan så den liknar Pappardelle, dessutom har jag väldigt svårt att urskilja tryffelsmaken. Hur smakar egentligen tryffel? Jag smakar på mitt sällskaps påstådda Pappardelle al funghi och visst, där smakade det minsann tryffel. Och pastan ser också ut som min Tagliatelle borde se ut. Servitören har blandat ihop rätterna och serverat oss fel, något som vi först inte tänkte på pga. skrikande magar.

Hur smakade det då? Jo visst smakade det tryffel om tryffelpastan, när vi väl lyckats bena ut vad som var vad. Båda rätterna innehöll karljohanssvamp som var mycket god och den strimlade oxfilén var av betydligt större storlek än vad vi tidigare sett på andra restauranger. På det hela taget var båda rätterna riktigt goda (men tillhör inte de bättre i staden), vilket man borde kunna förvänta sig av en pastarätt i 140-kronorsklassen.

Allt eftersom tiden gick blev restaurangen tömdes restaurangen på människor. När vi fortfarande inte hade fått vår mat var mer än hälften av gästerna borta. När vi skulle betala framförde vi våra åsikter om extremt lång serveringstid, bristande information m.m. Mannen i kassan tog det hela mycket personligt och intog en stark (aggressiv?) försvarsposition. Han sa förlåt om och om igen och menade att ikväll hade hela restaurangen fått vänta på maten, något vi också hade märkt av. Vi menade att det inte alls var någon ursäkt och begärde kompensation. Det var helt uteslutet. Vi meddelade att vi aldrig mer kommer att gå dit och gick.

Under kvällen var vi inte de enda som klagade. Paret bredvid oss klagade i tysthet på lång väntetid och bordet bakom vägrade betala för en pastarätt med valnötssås. Två i personalen ställde sig då vid deras bord och började ifrågasätta kundens argument. Verkligen oproffsigt!
Som nyinflyttade i området hade vi verkligen sett fram emot att hitta en bra och trevlig kvarterskrog och just Faro ligger bara ett stenkast hemifrån. Det som räddar betyget är varmrätternas relativa kvalitet samt lokalens miljö och läge. Men besvikelsen över bemötandet, väntetiden och arrogansen vid klagomål får oss att fortsätta leta efter en kvarterskrog värd att besöka. Tyvärr finns det bara ett fåtal här i närheten och nu står vårt hopp till någon av de båda hotellens restauranger. Ska man äta pasta i Göteborg verkar det bara vara Nordenskiöldsgatan som gäller. Perfekt smak och mat för en hundring är fortfarande oslagbart.

Betyg: 2/5
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal