LCHF - hälsorisker?

Startat av Andreas, 2009-03-06 09:00

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2009-08-17 08:28
I litteraturen är det väldigt få som klarar äta LCHF en längre period
Men på Kolhydrater iFocus är det desto fler. I en tråd frågas det efter sådana som har ätit LCHF mer än ett år; hur mycket de gått ner i vikt o vilka andra hälsovinster de gjort.
169 stycken har svarat o en del har ätit LCHF upp till sju år o det är viktminskningar på 30 kg. Det låter inte heller som om dom vill sluta äta LCHF; det anses ju som en livsstil, inte en diet som man ska sluta med när man nått sin "idealvikt"
http://www.kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=4d93f1fd-932d-4128-b5e3-94f0a58582b7&GroupId=4db98054-86ec-4b73-8c23-d2483a45ba1f&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=1

Andreas

Nja desto fler och desto fler, av de 169 svaren är säkert mer än hälften updateringar, trådputtar och uppmaningar om att fler ska berätta. Jag har inte räknat, men tycker inte det verkar vara mer än en handfull som bekräftat att de hållit på så speciellt mycket längre än ett år (att någon hållit på ett år för ett år sen betyder nödvändigtvis inte att de fortfarande håller på och kan räknas som tvååringar). Och denna statistik dessutom i ett forum som säkert besöks av 90% av Sveriges alla LCHF:are.

Sen berättar tyvärr inte speciellt många i tråden vad de menar med LCHF, blir det inte lite svårt att bunta ihop statistiken för dem då?

Har snabbskummat tråden och hittar inte så mycket mer ledtrådar om vad de faktiskt äter än detta:
¤ "smör, broccoli, gurka, lite blomkål, köttfärs, nötkött, fläskött, kyckling, ost, beasås och ägg"
¤ "Jag kommer aldrig att gå tillbaka till den gamla kosten med mycket godis och kakor och smörgås!"
¤ "Äter en inte alltför strikt paleodiet/kost, jag äter till exempel en hel del yogurth."
¤ "Jag äter inte strikt (äter bär, choklad & mjölkprodukter), men jag har ingen lust att äta sötsaker och sånt."
¤ "...har jag gått upp ca 3 kilo, men nu har jag börjat äta enligt Annika Dahlqvists råd, 80 g protein, 80g fett och 20 g kolhydrater, och det verkar faktiskt som om det börjar peka neråt nu"
¤ "100% animalisk kost"  ???  :o
¤ "en relativ liberal variant"

Och alla är inte nöjda med resultatet:
¤ "har ätit enl LCHF sen oktober 2006 och har gått upp 7 kilo ungefär "
¤ "Ett år och plus minus noll"
¤ "Jag började på 99kg. Gick upp till 110kg. Nu är jag på 104kg."
¤ "tyvärr har jag ökat 4-5 kg"
¤ "Har ätit kolhydratlågt i cirka 10 månader och gick ner 13 kilo på de första 6 månaderna men har därefter stått still i vikt, men kämpar på..."

(Normalt är jag inte så förtjust i att diskutera diskussioner på andra forum, men din länk tycker jag var intressant Agneta eftersom såpass många ändå berättar om sina upplevelser av LCHF-kost.)
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Intressanta citat, de säger väl en del om generaliserbarhet - och internet.

Ett år är ganska lång tid, en livstid är en helt annan sak. För att rekommendera en viss sak till alla så krävs väl generaliserbarhet - vilket inte exisiterar. Sen borde det finnas en källkritiksdiskussion kring vad folk skriver på internet.

Jag tvivlar inte på att många kan gå ner i vikt med LCHF - det kan man göra genom att utesluta vilken makronutrient som helst. Andra går upp i vikt på LCHF - något som även syns i de flesta studier som gjorts efter en period (samma sak gäller väl alla dieter), även de som inte varit randomiserade - alltså där försökspersoner själva valt sin diet, något som har väldigt stor betydelse för generaliserbarhet. Långtidseffekter är ganska viktiga för att rekommendera något, ett väldigt svårt tema - där litar inte jag på bloggar o dyl. för att kunna generalisera. Hade jag själv valt mellan ex. VLCD och LCHF under en kortare period är jag osäker på vad som varit rätt val för mig, oavsett är det inte generaliserbar fakta. Exempelvis hur blodfetter utvecklas kan väl en läkare följa upp - dock kan de inte följa upp vad som händer med andra aspekter i kroppen.

agnetasch

Det var väldans vad man kan gräva ner sig i en forumtråd ;D Att det inte var så många som svarade på tråden tror jag beror på lite lättja bland forummedlemmarna, de är ju ändå 10 000 o många av dom har hängt med länge.
Från min sida var tråden inte menad som någon slags statistik utan enbart en hint om att det pågår en verklighet utanför den litteratur som, enligt kjpil, berättar att det är väldigt få som klarar att äta LCHF en längre period.
Jag behöver inte gå längre än till mig själv för att konstatera att jag upplever LCHF oerhört mycket lättare att följa än ViktVäktarnas späkprogram o det är ju det program man orkar följa som ger resultat.
Att rekommendera LCHF eller ej, det är tydligen den stora frågan. Folk kanske inte är så beskedliga så att de följer rekommendationer. De läser på nätet o snappar upp nyheter som dom hinner prova innan dietisten ens hinner säga "kostfibrer" ;)
Faller den provade dieten väl ut; man tappar vikt o mår bra, så fortsätter man väl. Går man upp i vikt efter avslutad kur är det ens eget fel inte LCHF:s. Eller har jag helt missuppfattat resonemanget?

Yoghurt

Ni som kör/har kört LCHF och gått ner i vikt bytte ni bara diet rakt av eller ändrade ni levnadsvanor också?
Det jag är ute efter är om det vanliga är att man bara byter rakt av eller även börjar röra på sig som tex promenader eller jogging?
Kan viktgången till viss del förklaras av att många även börjar röra på sig?

webguide

Citat från: Yoghurt skrivet 2009-08-17 18:41
Ni som kör/har kört LCHF och gått ner i vikt bytte ni bara diet rakt av eller ändrade ni levnadsvanor också?
Det jag är ute efter är om det vanliga är att man bara byter rakt av eller även börjar röra på sig som tex promenader eller jogging?
Kan viktgången till viss del förklaras av att många även börjar röra på sig?

Inte i mitt fall, jag tränar en del och har inte tränat mer eller mindre sen jag hoppade på LCHF. Jag kommer heller inte att träna mer eller mindre.
Den här artikeln av Jonas Colting (en extremt vältränad Triatlet) är intressant:

http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen

agnetasch

Citat från: Yoghurt skrivet 2009-08-17 18:41
Kan viktgången till viss del förklaras av att många även börjar röra på sig?
För en grupp kan det gälla; dom som har svår värk i leder o muskler. Efter ett tag på LCHF är det många som känner sig "rundsmorda"; smärtor o stelhet tonar bort o kanske helt försvinner. Har det tidigare varit ett litet h-e att ta sig ens till brevlådan, ja då går man inte dit. Släpper värken rör man sig ju helt naturligt lite mer. Inte så att man ger sig ut o joggar eller styrketränar, men man går i alla fall några fler meter än tidigare per dag.
Fast jag vet inte om man kan kalla det ändrade levnadsvanor.

Yoghurt

Citat från: agnetasch skrivet 2009-08-18 15:21
För en grupp kan det gälla; dom som har svår värk i leder o muskler. Efter ett tag på LCHF är det många som känner sig "rundsmorda"; smärtor o stelhet tonar bort o kanske helt försvinner. Har det tidigare varit ett litet h-e att ta sig ens till brevlådan, ja då går man inte dit. Släpper värken rör man sig ju helt naturligt lite mer. Inte så att man ger sig ut o joggar eller styrketränar, men man går i alla fall några fler meter än tidigare per dag.
Fast jag vet inte om man kan kalla det ändrade levnadsvanor.


Njaa, jag tänkte mer på att man samtidigt som man lägger om kosten även börjar ta tex en entimmes promenad varje dag. Bara en fundering om det kanske finns en ökad motion med som i sig bidrar till att man mår bättre.

Ingvar_s

Hej!

Skönt att se att det är någon som kritiserar LCHF. Jag känner igen diskussionen från vegeterianer som anser att de  blivit friska och mår bättre för att de äter vegetariskt. När man frågar dem vad de åt innan så förstår man att de åt totalt fel innan. Man inser inte att man mår bra för att man slutat med den dåliga kosten. LCHF menar tydligen att man skall undvika soyabönor och öka mängden animaliskt fett. Precis motsatsen till vegeterianerna.

Andreas

"Årsrapporten 2013 från Socialstyrelsen och Statens folkhälsoinstitut visar att antalet kvinnor och män i åldern 35-44 år som drabbas av stroke ökar. Hjärtinfarkt hos unga kvinnor ökar också. ... Några svenska läkare liksom andra utan medicinsk bakgrund uppmuntrar till ett ökat eller obegränsat intag av smör, grädde, ost, crème fraiche, bacon med mera. ... En okritisk och dåligt vetenskapligt underbyggd rekommendation som uppmuntrar till att äta mera animaliska fetter och protein, leder till stigande kolesterolnivåer och en ökad risk för hjärtkärlkatastrofer."

http://www.dn.se/debatt/de-populara-fettdieterna-ar-ett-hot-mot-folkhalsan/
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

"Enes Jusic från Vänersborg blev sjuk när han testade LCHF. - Hans kolesterolvärden försämrades kraftigt, säger frun Sanela Jusic. .... - Min man har haft hjärtinfarkt tidigare och när han gick på kontroll hade hans kolesterolvärden försämrats kraftigt. Han blev så besviken, alla hade sagt att det skulle vara så bra... Paret slutade med dieten direkt och ett par månader senare var Enes kolesterolvärden mycket bättre igen."

http://www.aftonbladet.se/halsa/article17227125.ab
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal