Hackad fläskkotlett med bearnaisesås - Ecab (0/5)

Startat av Andreas, 2007-05-11 12:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från förpackningen "...god vällagad husmanskost som du snabb och enkelt värmer i mikrougnen..." (Obs! inte mitt stavfel).

Produktbilden på förpackningen ser slabbig ut med den bleka tjocka såsen längst fram i förgrunden och flottreflexer på köttbiten och salladsbladet. Jag tycker nästan den färdiga rätten efter tillagning i mikron ser trevligare ut på bild (näe eller kanske inte förresten), även om man anar den stelnade såsen på kanterna av tråget. Bilden ljuger dessutom, i verkligheten ser det blekare ut; ett blekt sammanpressat köttstycke dränkt i separerad blek sås pyntad av några stackars små broccolibuketter.

Just broccolin är lite för mjuk men den är faktiskt det godaste i hela rätten.

Den hackade och sen sammanpressade fläskkotletten har en väldigt påträngande fläsksmak.

Såsen är otroligt blaskig, smaklös och osalt.

Och till sist potatisen är en riktig katastrof, totalt osalt med vissa klyftor för mjuka och andra för hårda med en lite rå smak.

Detta är det värsta jag ätit på mycket mycket länge. Detta är inte ätbart!

Jag vet att det är fusk, men jag var faktiskt tvungen att salta för att klara av att pina i mig detta. Ja det mesta av såsen blev förstås kvar. Det var faktiskt så eländigt att jag gick och mådde lite halvilla flera timmar efteråt...

Jag hoppas innerligt att det var ett riktigt måndagsexemplar jag fick.

Betyg:
¤ Uteende: 2/5
¤ Konsistens: 0/5
¤ Smak: 0/5
¤ Helhetsbetyg: 0/5

Nån annan som ätit denna rätt? Är jag för hård eller är jag för snäll? Om någon annan vågar köpa och prova detta och skriver om det i forumet blir det ett hedersomnämnande! (Ecab finns hos Willys.)

(Starta gärna en ny tråd om du har provat någon annan rätt!)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Sen när blev hackad fläskkotlett med bearnaisesås husmanskost ???

Andreas

Vad nu då, är inte bernaisesås husmanskost?

Gjorde precis en kategorisökning på "husmanskost" (Kategorisök>Önskemål>Husmanskost) hos våra vänner på Tasteline, där hittar man 1127 recept på bland annat:

¤ Asiatiska köttbullar på orre
¤ Boeuf Bourguignon
¤ Carpaccio på kalvfilé med liten caesarsallad
¤ Cheesecake för glutenallergiker med Sempers Havre digestivekex
¤ Chokladmascarpone med ananas och svartpeppar
¤ Citrongrässufflé med ananasgazpacho
¤ Citruspannacotta med ingefärsconsommé, äppelsalsa och äppelflarn

Vad är husmanskost för dig Agneta? ;)
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Kroppkakor är gott,men inte palt,i alla fall inte mammas Pite-palt; stora,gråa,fuktiga Lovikavants-bollar där hon hade gömt en eller två små fläskbitar i varje.Ingen kulinarisk höjdare.Nej,tänker jag på husmanskost,tänker jag nog i första hand på dom här rätterna:
Stekt fläsk o bruna bönor
Fläsklägg o rotmos
Stekt strömming o potatismos
Ärtsoppa med fläsk
Köttsoppa med klimp
Kokt torsk med ägg-o persiljesås
Köttbullar med lingonsylt
Kalops med rödbetor
Dill- o pepparrotskött.

Mina tankar går definitivt inte i riktningen "Asiatiska köttbullar på orre" >:( (orre=norrländsk höna)

Andreas

Hehe det där med norrländsk höna får bli ett internt skämt.

Övriga rätter i Ecabs sortiment av "husmanskost" är som följer:
¤ Grillbiff med potatiskroketter, bearnaisesås och broccoli
¤ Herrgårdsbiff med skivad potatis, skogssvampsås och minimorötter
¤ Schnitzel med skivad potatis, brunsås och minimorötter.
¤ Stekt strömming med potatismos och gröna ärtor

Så går vi på din lista så är det bara en av deras totalt fem rätter som är husmanskost. Men vad kallar vi då de övriga?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Citat från: agnetasch skrivet 2007-05-11 17:44
Kroppkakor är gott,men inte palt,i alla fall inte mammas Pite-palt; stora,gråa,fuktiga Lovikavants-bollar där hon hade gömt en eller två små fläskbitar i varje.Ingen kulinarisk höjdare.


AJJ AJJJ AJJJJJ!!.. Nu sårade du lilla Pitehjärtat mitt..... Palt som är sååååå gott.. (om man lagar den på rätt sätt så att säga)

agnetasch

Andreas:jag skulle nästan vilja kalla det korvkioskkost.
Urban:lagar du god pitepalt någon gång så ska du få min postadress.

Andreas

Agneta: Korvkioskkost eller vägsyltekost kanske?

Urban: Vi kanske skulle börja sälja pitepalt på postorder? ;)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vägsyltekost?Det låter som något man kört över,sopat upp o lagt i stekbordet :P
Tar ni kort på er firma, PPP (Pitepalt På Post)?

Urban

Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte lärt mig den ädla konsten att göra äkta Pitepalt.
Dock har jag en mor och en syster som kan, och gör dom preciiis som dom "ska" vara.
Men jag har lovat mig själv att lära mig detta snart och ska ta lite privat lektioner..
Sen så kan vi starta en postorderfirma som säljer palt!.. Ok?.

Urban

Min kära hustru ville gärna testa denna kulinariska frysrätt som Andreas så vänligen kom förbi med.
När jag kom hem på lunch så micrade vi denna och en annan som jag inte recenserat än.
Smakade själv på denna sk.frysrätt.. Men huvva!!..
Beasåsen var totalt smaklös,, Potatisen var mjuk o svampig.. Köttet smakade alldeles för kraftigt fläsk..
Ett riktigt bottennapp alltså.
Dock var jag så vänlig och frågade min fru om hon ville att jag skulle köpa hem mer av denna otrevliga maträtt..
Men svaret blev ett hårt och brutalt NEJ!

agnetasch

Både du o din klarsynta hustru tar avstånd från denna okulinariska rätt.Men vem köper den?Är det Vi Utan Smaklökars Riksförbund som har procent o köper in ett parti då o då?
Men uppriktigt,det säljs ju tydlingen massor av färdigrätter.Är det av nödtvång man köper (för att ta till jobbet t.ex) eller är det för att man tror att så ska mat smaka?

Urban

Bra fråga??.. Eller är det så att dom som tillverkar rätterna är handplocklade människor utan smaklökar?

Andreas

Nej men jag tycker inte man ska skämta för mycket om detta. Faktum är ju att någon måsta ha satt ihop denna måltid och tyckt att det smakar gott!

Kan det kanske vara så att det fanns en ursprunglig orginalrätt som var god eller ganska god och så har de bytt ut nån råvara här och nån råvara där och så med tiden har det blivit den katastrof det är nu?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Eller så är det vi som är "matskadade".Jag jobbade ett halvår ihop med ett gäng människor som inte hade matanknytning o på ett ställe där vi var tvungna att ta med mat till lunch. Många hade med sig just sån här färdigmat vi stånkar över o de tyckte den var rätt god!Alla rätter!Det var i övrigt helt normala människor  ???

Andreas

Jo men det är ju rätt stor skilllnad mellan olika rätter, om du läser övriga vi skrivit om så är en del riktigt goda (med färdigrätts mått alltså). Minns du om du såg någon äta just Ecabs rätter där?

Fast du är kanske inne på rätt spår, man gillar det man lärt sig att gillla. Är man "inkörd" på färdigrätter kanske det mesta smakar. Sen är väl just lunch ett mål som många kastar i sig så snabbt att de inte hinner reflektera över vad det är som äts.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag minns inte om någon Ecab-rätt var med i leken.Men det verkade inte som om man gjorde någon skillnad varken på rätter eller fabrikat.Men jag hade kanske hamnat i en ovanligt "matnonchalant" grupp.Som sagt,lunchen är kanske ett mål som kastar i sig utan några större krav på smak eller variation,men vad sägs om tjejen i den "matnonchalanta" gruppen som bara åt nudlar med biffsmak, varje dag,i ett halvår.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal