Grilla i aluminiumformar

Startat av agnetasch, 2008-07-28 14:43

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Mannen har fått pippi på att grilla potatisklyftor i aluminiumfolie. Han viker ihop paketet så det går inte att vända på det. Då undrar jag; kan man inte grilla i en folieform istället? Den kan man kanske vara miljövänlig o använda många gånger.
Undrar om man vågar använda pappers/folielocket eller brinner det upp?
Någon som provat?

Andreas

Gör han klyftorna själv eller är det köpta färdiga klyftor?

Vad är vitsen med att ha dem i foliepaket/använda lock, blir de inte mjuka och svampiga istället för frasiga med grillsmak då?

Kunde ni inte använda en aluminiumlåda typ "snuskburk"/lunchlåda?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Han gör klyftorna själv.
Jag vet inte varför han använder paket, han bara läste ett recept o gör så. Det blir rätt gott. Hur gör man annars klyftpotatis på grillen, trär upp på grillspett?
"Snuskburken" är såklart nyligen bortstädad >:(

Andreas

Bara potatisklyftor rätt och slätt i folie, blir det nån grillyta då? Några speciella kryddor?

Hur gör man annars klyftpotatis på grillen, bra fråga, jag har faktiskt aldrig provat, men kanske skulle det fungera om man lägger dem i en sån här teflonkorg?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Mannen säger att han inte vill ha frasiga potatisklyftor:"Det är ingen dj-a pommes frites jag ska göra" Han är mycket bestämd i sitt projekt.
Igår provade han att göra klyftorna i folieform med locket på (det brann inte upp) Han proppade i så mycket så det blev glipor vid sidorna. Potatisarna blev torra o fina men tyvärr lite fastbrända i botten, fast gott fastbrända när man lyckats bända loss lite.
Teflonkorgen kunde kanske intressera p g.a att den kommer från Clas Ohlson ;D

Andreas

Äkta rejäl gammelsvensk aluminiumformspotatis och inte nåt nymodigt franskklingande trams alltså, du har tur du som har hittat dig en karl som vet var skåpet ska stå!

Kan du inte berätta nu exakt hur man går tillväga för att göra den där folieformspotatisen - potatis i klyftor i folieform men vad mer, kryddor, olja, tillagningstid? Jag måste prova!
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-07-30 11:34
Äkta rejäl gammelsvensk aluminiumformspotatis

Jag tror han saknar den gamla snuskburken ;)

När han väl är klar med sitt projekt (o vi är klyftpotatisförgiftade) ska du få receptet.

Andreas

Det ser jag fram emot! (Hoppas jag hinner få det innan grillsäsongen tar slut här i Norrland :))
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Ikväll gör vi ett nytt försök. Kan bli gott till tyska korvar o surkål :)

agnetasch

Ok, nu är väl receptet på folieformspotatis i stort sett klart;

:) Fördelar: Du slipper värma upp ugnen. Du får en god klyftpotatis till ditt grillade även om du saknar spis. Tar inte så stor plats på grillen; bygger på höjden.

:( Nackdelar: Det kräver miljöovänliga folieformar som inte går att diska efteråt.

Till 2 pers:
500 g potatis (som ev. skalas) klyftas o en halv gul lök hackas.
Smörj två folieformar, lämpliga för potatismängden, med flytande smör/rapsolja.
Fyll ena formen med potatis-lök-röran medan du saltar o pepprar den.
Vänd den andra formen o lägg på den som ett lock. Kläm ihop kanterna på formarna så tätt som möjligt.
Lägg formen på grillen i 25-30 min.Vänd formarna i halvlek.
Potatisen kan serveras i formarna.

Andreas

Tack! Om allt går väl ska jag prova idag, håll i hattarna, lägg på brunnslocken och surra era trädgårsmöbler.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Fråga: Är folieformspotatis gott?

Andreas: Ja!

Fråga: Är det svårt att göra?

Andreas: Ganska, det är jättelätt så när som på "Kläm ihop kanterna på formarna så tätt som möjligt.", jag blev faktiskt lite full i skratt när jag stod och kämpade med att klämma ihop små stela något oljiga folieformskanter.

Fråga: Nåt annat du vill tillägga?

Andreas: Receptet fungerade inte alls! Efter 30 minuter var kycklingen klar men potatisen närmast rå. :( >:( Efter en timme var potatisen fortfarande 70% rå. :'( Det hela slutade med att jag körde formarna i ugnen i 20 minuter. Men gott blev det som sagt.  ;D
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Stackars hungriga ni som fick sitta o vänta på potatisen! Det var inte meningen att lura dig men vi har flera (4-5?) gånger kört 30 min. Mannen sa t.o.m att jag skulle skriva 25 min i receptet, han tyckte dom blev "övergjorda" vid 30 min.
Era norrländska potatisar tål kanske tuffare tag än våra mosbollar ;D

PS Mannen sätter ihop ena långsidan av formarna med häftklamrar innan han smörjer, det underlättar lite

Andreas

Jo nog var det allt lite hemskt att sitta där hungrig och vänta på den eländes potatisen som aldrig blev klar *sniff* *snyft* *hulk*  :'(

Häftklamrar lät som en bra idé, ju mer metall desto bättre! ;) Men jag tror inte att det handlar om tuff norrländsk potatis utan om att jag grillar på förhållandevis låg värme i klotgrill under lock och då blir det nog inte tillräckligt varmt inne i foliebehållarna... kör mannen din möjligtvis folieformarna rakt ovanför gasolbrännarna på full fyr..? (Möjligen också kanske att mina formar innehöll för mycket potatis?)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Potatismängden spelar nog ingen roll, vi har inte märkt någon skillnad i alla fall. Det är nog mer full fyr rakt över gasolbrännarna ;D

Hasse

2008-08-08 18:44 #15 Last Edit: 2008-08-08 18:50 by Hasse
En liten fundering bara. Det känns som om det borde gå precis lika bra att låta potatisklyftorna gå i ugnen under folie, eller har jag missat något väsentligt?

En fundering till; Kan man inte häfta ihop formarnas alla sidor istället för bara en?

Med all respekt för grillningens mysterier och hemligheter, jag bara funderar...    ???   ;)

agnetasch

Mysterier o mysterier, här gäller glada amatörers trial and error ;D

Nackdelen med att häfta ihop alla sidorna är väl att man inte lätt o behändigt (?) kan öppna paketet under stekningen o kolla utvecklingen. Men är man säker på tiden kan man häfta alla sidor; som min man t.ex. Jag ska tipsa honom.

Att göra klyftpotatis i ugn blir godare tycker jag. Men nu ville jag uppmuntra mannens oerhört sällsynta utbrott av matlagningsintresse ;D
Är man inte i närheten av en spis (i naturen tror jag det heter) kan du ändå göra "klyftpotatisar"


Lisa H

Tipsar om hur vi grillar potatis då. :D

Dela stora potatisar i hälften så att de blir som flata båtar.
Dela morötter, ev gul lök samt stoppa ner lätt tilltryckta vitlöksklyftor efter egen smak i kastrullen som är fylld med vatten.
Förkoka detta i en 10 minuter ungefär, eller tills de nästan är klara, med lite salt i vattnet.

Pensla potatisen med lite olja, salt och peppar och grilla dem färdiga på grillen. De allra flesta gångerna är alla klyftor kvar då man inte tappar ner dem då de är så pass stora.

Supergott och enkelt.
Så här gör vi i sommarstugan då vi inte har ugn där.

agnetasch

Nu kryper dom fram; vildmarksrecepten :D

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2008-08-08 18:44
En liten fundering bara. Det känns som om det borde gå precis lika bra att låta potatisklyftorna gå i ugnen under folie, eller har jag missat något väsentligt?


Allt blir GODARE på grillen! ;) Fast när det gäller potatis är det kanske marginellt.

Främst resonerar jag så här: när jag ändå har grillen igång är det mest PRAKTISKT (och energisnålt? Kanske lite beroende på hur mkt. längre grillen går pga potatisen - se även tråden Hur mycket dyrare att grilla än att elspisa?) om ALLT kan lagas på grillen...

Dessutom är det lite SPORT att göra allt på grillen så tyvärr Lisa H: förkokad potatis är säkerligen överlägset men det är DOPINGFUSK. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal