Bäst slipmetod - vattensten, Tormek eller annat?

Startat av Rob, 2007-12-28 22:51

Föregående ämne - Nästa ämne

dePaul

OK, då förstår jag bättre vad du menar.
Citat från: JC skrivet 2009-04-27 18:53
1. Säger inte emot dig, snarare är det jag som är slarvig med terminologin. :-\

2. Två: har du prövat att slipa en Global och sedan direkt efter en Tojiro/Misono osv? Det tar betydligt längre tid. Globalen har "segt" stål (alltså inte slagsegt utan vad jag skulle kunna kalla "slipsegt"), trots att den har lägre HRC.

3. Jag hade även för många år sedan ett par riktigt svinbilliga fejkjapanska knivar som är fullständigt omöjliga att slipa med vattenslipsten, trots att de är mjuka som bestick (vilket väl förmodligen är den typ av stål som de är tillverkade i).

4. Men skulle vi kunna komma överrens om att en gammal sunkig kolstålskniv är ganska idealisk för att lära sig slipa på?
OK, då förstår jag bättre vad du menar.

1. Jag brukar också säga sådana saker utan att tänka mig för  ;D.

2. Har inte växlat direkt från Global till Tojiro. Men Jag har nog slipat/brynt i stort sett alla de större märkena. Har inga svårigheter med någon faktiskt. Har inte tänkt på att Globaler skulle vara knepigare än de andra. Faktum är att de största problemen har jag (hör och häpna) med Werkstoff No 1.4116. Fråga mig inte varför, men något fel gör jag i samband med dessa blad. Det gäller olika modeller och bladprofiler, så det kan inte gärna vara något annat än själva stålet som ger mig problem.

ATS-34 har jag i början också haft svårigheter med ända tills jag upptäckte att man måste vara mycket lätt på handen.

3. Jag tror som sagt att problemet här ligger i att du skapar en råegg som du börjer från sida till sida och som i stort sett med en gång går av när du använder kniven. Antagligen skulle en rejäl strigling hjälpa i det här fallet.

4. Absolut :).

~Paul~

JC


ATS-34 har jag i början också haft svårigheter med ända tills jag upptäckte att man måste vara mycket lätt på handen.

3. Jag tror som sagt att problemet här ligger i att du skapar en råegg som du börjer från sida till sida och som i stort sett med en gång går av när du använder kniven. Antagligen skulle en rejäl strigling hjälpa i det här fallet.
[/quote]

Inte prövat ATS-34 faktiskt, men CPM S30V anser jag vara en riktig PITA att slipa, men återigen, vad det är i legeringen i sig som gör det är obekant (tror vi skrämt bort precis alla andra från den här tråden nu).

Och nej. Tro mig, jag kan avgöra när det är råeggen som ställer till det och jag striglar religiöst när jag slipar (alt. tar bort den med gummi, ändträ osv, beroende på stål och karaktär). Fenomenet är snarare som att försöka slipa i ett material som saknar de egenskaper vi förknippar med stål - kolstål eller rostfritt: att metallen helt enkelt inte vill följa med. En sorts "sladdrighet" i materialet som gör att stenens slipkorn inte får något grepp. Jag överdriver en liten aning för att förtydliga vad jag menar, men det är ungefär den känsla jag försöker förmedla.

/JC

dePaul

Citat från: JC skrivet 2009-04-27 20:29
1. Inte prövat ATS-34 faktiskt, men CPM S30V anser jag vara en riktig PITA att slipa, men återigen, vad det är i legeringen i sig som gör det är obekant (tror vi skrämt bort precis alla andra från den här tråden nu).

2. Och nej. Tro mig, jag kan avgöra när det är råeggen som ställer till det och jag striglar religiöst när jag slipar (alt. tar bort den med gummi, ändträ osv, beroende på stål och karaktär). Fenomenet är snarare som att försöka slipa i ett material som saknar de egenskaper vi förknippar med stål - kolstål eller rostfritt: att metallen helt enkelt inte vill följa med. En sorts "sladdrighet" i materialet som gör att stenens slipkorn inte får något grepp. Jag överdriver en liten aning för att förtydliga vad jag menar, men det är ungefär den känsla jag försöker förmedla.

1. Jag har några S30V knivar och har inte direkt haft problem med dem. Min Spyderco Military är en av mina favoriter i det här stålet. Har dock för mig att Spyderco härdar sina knivar lite lägre än andra. Jo, vi skulle kanske tona ner facksnacket lite :).

2. OK. Förstår. Jag har faktiskt också stött på skitknivar som varit extremt jobbiga att få skärpa på. Det är som sagt många saker som det kan bero på och kanske inte värt att ta upp i den här tråden  ;D.

~Paul~

Hankki

Jag har nu för första gången prövat på att slipa med tormek, min bror är snickare och har en, har förvisso inte slipat knivar med annat än fiskars rullskärpare tidigare.
Stenen var i bedrövligt skick så jag handlade tillbehör för att rikta stenen samt stenjusteraren för att göra den finare.

Kollade några clip på youtube för att ha nånting under mössan.

Prövade på 4 knivar först och resultatet var över förväntan så det blev dax för mina bättre knivar, en bosch och några fiskars.
På fiskars hemsida hittade jag att fiskars har 30 graders egg så jag ställde in 15 grader på tormek vinkelmätaren och maskinen enligt det. Kockkniven var lite svårare att ställa in pga en extra slipning bakom eggen så vinkelmätaren inte var tillräckligt lång.
Bosch kniven är bredare upptill och jag ställde in för 36 grader, uppskattade det till ca 40 grader totalt. Kniven är svagt böjd mot spetsen så det var lite svårare att få spetsen lika på båda sidorna.
Slutligen avslutade jag med läderhjulet för att avlägsna råeggen.

Sammanfattningsvis kan jag säga att alla knivarna snittade papper enkelt och jag blev förvånad att det var så relativt lätt att vässa knivar på denna maskin, den mindre som ligger runt 2700kr.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal