Ökar eller minskar vikten efter frysning?

Startat av Lena Marie, 2010-11-13 16:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Dax att slänga in en yoghurthink med 1000 g vatten. Nu.
Med eller utan lock?

Hasse

Agnetasch, mycket skulle jag göra endast för att glädja dig, men det finns en gräns.  :)

Kari, utan lock. Om du ändå är i experimenttagen så kan du ju hänga in en fuktig tygbit också.

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2010-11-20 16:17
Vi vet ännu inte hur mycket vatten/is det finns per kvadratcentimeter badlakan


Synd att min tvättstuga redan är full annars hade jag kunnat kolla direkt, men ska försöka komma ihåg att mäta och väga ett torrt badlakan och sen låta det gå med i tvättmaskinen vid nästa tvätt och väga efter centrifugering (torkar tvätten med luftavfuktare i källaren så det går inte så fort få plats för mer tvätt). Om nån annan mot förmodan hinner före gör det inget. :)

Citat från: Hasse skrivet 2010-11-20 16:17
skulle tro att det går betydligt fortare med ett badlakan utomhus, dels på grund av att det blåser och dels att ett badlakans luddiga yta gör att vi får en stor yta för avdunstning.


Jo och så är ju badlakanet tvåsidigt.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Sagt och gjort, nu har jag mätt och vägt ett badlakan, kört det i tvätten och vägt det i nycentrifugerat tillstånd. Badlakanets yta är 76x125 cm = 9500 cm2. Då det har två sidor blir torkytan den dubbla, 19000 cm2. Vikten är 598 gram innan tvätt och 930 gram efter tvätt i en Cylinda FT-46 med 1600 varvs centrifugering. 332 gram vatten fördelat på 19000 cm2 ger 0,0175 gram / cm2.

Med en sublimeringsfaktor på 0,005 gram per kvadratcentimeter och dygn skulle det då ta 0,0175/0,005= 3,5 dygn att torka badlakanet i ett vindstilla -30-gradigt Sibirien. Det låter osannolikt, kan det verkligen stämma eller vad har jag missat?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Under förutsättning att vi litar på Gammas experimentdata, verkar det ju vara som du skriver. Jag kan inte se någon tankevurpa, utan vi har ju varit ganska försiktiga i vårt resonemang?

Kanske är det dags att lyfta experimentet en nivå. Det är möjligen inte någon som har vägarna förbi Sibirien?    ;D

Andreas

Jag kan jättegärna fördjupa detta om ni bara skramlar till en sibirienresa åt mig.

En felkälla är antagligen att Gamma tagit ut skålarna från frysen vid varje vägning varvid de blev en aning uppvärmda, men det borde knappast ge så stort fel.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Citat från: Andreas skrivet 2010-11-29 10:35
Jag kan jättegärna fördjupa detta om ni bara skramlar till en sibirienresa åt mig.


Jag vill också åka! Det finns fler roliga experiment att göra i sträng kyla. Räkna alltså med utgifter för 2 vuxna, matglada personer.
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2010-11-29 10:35
En felkälla är antagligen att Gamma tagit ut skålarna från frysen vid varje vägning varvid de blev en aning uppvärmda, men det borde knappast ge så stort fel.


Om nu felet är så stort? Det vet vi ju faktiskt inte förrän du och Mickan varit iväg och provat på plats.  :)

En faktor som vi inte berört är luftfuktigheten. Vi har antagit att förhållandena i frysen och ett vindstilla Sibirien är lika, men det kan vi inte vara säkra på.

(Nu var det ursprungligen så, att jag hade tänkt hålla mig utanför denna tråd. Men Agnetasch lockade och jag föll, såklart, pladask i fällan. För min personliga del tycker jag kanske att frågan är utredd på detta stadium, men ser med spänning fram emot rapporter från den isiga tundran.)

Andreas

Utredd? Nämen inte ger du väl upp så snabbt Hasse, jag tycker knappt vi börjat skrapa på ytan av detta ämne! :)

Citat från: Hasse skrivet 2010-11-29 18:13
En faktor som vi inte berört är luftfuktigheten. Vi har antagit att förhållandena i frysen och ett vindstilla Sibirien är lika, men det kan vi inte vara säkra på.


Men tror du alltså att det skulle påverka förhållandena så att den faktiska torktiden i Sibirien blir längre än i beräkningen, jag hade nog tippat tvärtom, att luftfuktigheten i en vanlig hemmafrys vanligtvis är högre än i Sibirien?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Nja, det handlar inte om att ge upp, utan snarare brist på tid till experimenterande och sökande av fakta. Men jag vet att du gärna fördjupar dig i frågeställningar som denna, och jag kommer att följa tråden med stort intresse   :)

Att ta reda på luftfuktigheten i frysar och utomhus överlåter jag med varm hand åt någon annan.

Andreas

Inte måste man väl alltid experimentera och söka fakta för att komma framåt, jag tänkte mer något åt snillen spekulerar-hållet :) och att du mycket kort skulle utveckla dina tankar kring det du tog upp om luftfuktighetens inverkan.

Låt mig utveckla mina tankar. Jag antar att högre luftfuktighet innebär långsammare sublimering. Och att luftfuktigheten i en hemmafrys vanligtvis är högre än i Sibirien, detta eftersom en frys är ett slutet utrymme som innehåller massor av is som hela tiden avdunstar. I så fall skulle den faktiska torktiden i Sibirien bli kortare än de beräknade 3,5 dygnen. Och det känns som att det är åt fel håll, anledningen till att jag inte riktigt kan smälta beräkningen är ju att jag tycker att 3,5 dygn verkar orimligt snabbt.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Temperatur, lufttryck, luftfuktighet och vindhastighet är alla faktorer som inverkar vid avdunstning och sublimering. Man kan säga att de molekyler av ånga som frigör sig från isen, utövar ett visst tryck. Men samtidigt finns det fukt, dvs molekyler av ånga i luften som trycker tillbaka och försvårar ångbildningen vid isens yta.

Högre temperatur medför ett högre tryck från de molekyler som kommer från isen och därmed snabbare avdunstning. Vind medför också snabbare avdunstning eftersom de molekyler som just frigjort sig från isen blåser bort och ger plats åt nya.

Högre luftfuktighet innebär att det finns fler molekyler i luften som trycker tillbaka de molekyler som försöker frigöra sig från isen, och därmed sker avdunstningen långsammare.

Om luftfuktigheten är högre utomhus jämfört med i frysen vet jag inte. Det finns mycket is i frysen som sublimerar, men å andra sidan finns det mycket snö i Sibirien. "My guess is as good as yours."   :)

Jag skulle kunna låna en hygrometer (luftfuktighetsmätare) från jobbet och mäta. Men jag vet faktiskt inte om en sådan fungerar i minusgrader.


Andreas

Tack för att du reder ut begreppen!

Det verkar gå att mäta luftfuktighet i minusgrader, här* är en som mätt i ett -18°C frysrum "From the results of the humidity data it would appear that lowest %rh was about 80 and the highest was about 95%!!"

Längre ner i tråden står "Typically, freezers are rated for a maximum of a 10 degf T.D. in order to prevent dehydration of stored (food). Inherently, the RH would be rather high like the 90% that you indicate, unless you are servicing a freeze-drier." dvs. att de konstrueras för att ligga 10% under daggpunkten 100% för att undvika frysbränna. (Antar det avser "frostfria"/"självavfrostande" frysar.)

Har du möjlighet att mäta i din frys nån gång så vore det förstås spännande.

*) http://www.refrigeration-engineer.com/forums/showthread.php?t=784
Den som inte frågar får inga svar.

Lena Marie

Citat från: agnetasch skrivet 2010-11-21 11:21
Men Hasse, om du sätter dig i en frysbox tillsammans med en kallblåsande hårtork o ett blött badlakan, då får vi ett rättvisande resultat. Snälla.... :-*


Men Agnetasch, om jag som kanske har annan densitet än Hasse (äldre och torrare fettceller?) från början sätter mig på samma sätt så kanske resultatet inte blir samma. Och vad händer om hårtorken blåser halvljummen luft?
Alma Mater - mat är gott

Hasse

Lena Marie, du har en väldigt viktig och insiktsfull synpunkt!   :D

Lena Marie

Citat från: Hasse skrivet 2011-01-16 13:35
Lena Marie, du har en väldigt viktig och insiktsfull synpunkt!   :D


Rodnar klädsamt och håller fullständigt med och väntar så klart på Nobelpriset i insiktsfullhet!  För det finns vällan ett sådant? ;)
Alma Mater - mat är gott

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal