Färdiga surdegskulturer

Startat av jelvis, 2007-12-26 13:34

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

I "The Bread Bible" (jo, jag vet att jag är en Rose fanboy :) så rekommenderar Rose köp av färdiga surdegskulturer för att spara tid. Är det någon som vet om man kan köpa något liknande i Sverige (pulverform eller annat)? Det hade varit kul att prova.


justrom

Man tycker ju att surdeg borde kunna köpas i vanliga affärer. Det borde inte bli så mycket dyrare än jäst egentligen.
Men surdegspulver? Det är alltså torkad surdeg som pulvriserats?

Iaf så köpte jag för ett tag sedan Lantbrödsmjöl från Kungsörnen som innehåller surdegspulver. Men där har de ju redan gjort en egen blandning av mjöl.

roffekock

Du kan väl göra din egen surdeg, en baggis. Torka den så har du alltid en färdig sådan.

/rolf
Matforum är bäst

annamaria


Andreas

Den stora fördelen med att beställa kulturer är att det går att få tag i kulturer med olika bestämda egenskaper. En surdegskultur är en kombination av vildjäst och mjölksyrabakterier och exakt vad du fångar ur luften eller ur mjölet när du gör din egen kultur beror på var du bor, vad du har för mjöl, vad du har för vattenkvalitet och slumpen.

Hur gör du din surdegskultur Rolf?
Den som inte frågar får inga svar.

justrom

Göra sin egen surdeg är inte så svårt nej. Kanske därför som det inte finns i vanliga affärer.  Men jag är lat och lite oorganiserad så det skulle vara trevligt att bara fara till affären och köpa en surdeg som man startar och kan använda nästa dag.

Sen säger jag som annamaria. Torka, hur? Verkar som om en del kan gå fel om man bara lämnar den att torka.

roffekock

2008-01-29 10:53 #7 Last Edit: 2008-01-29 11:10 by roffekock
Gör en surdeg på mitt recept (se tidigare inlägg) men den ska vara lite fastare så att den blir hanterbar, platta ut den på bordet och låt torka ca 3 dagar sen kan du bryta den i småbitar och förvara i en burk eller om du mortlar den så får du ett pulver samma som du köper. :) Detta surdegspulver kan förvaras i tusentals år bara det hålls torrt.
Det andreas talar om är naturligtvis viktigt och helt rätt.

/rolf

Matforum är bäst

Kari

Citat från: roffekock skrivet 2008-01-29 10:53
Gör en surdeg på mitt recept (se tidigare inlägg)...


Blev nyfiken, men var? Tråden kanske har blitt avknoppad?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal