Stenugnsbakad surdegslimpa.

Startat av mums, 2007-09-06 22:09

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Roffekock: jag finns faktiskt väldigt nära dig - sådär 5-6 mil....och stenugnsbaket är lika poppis här. Här finns också en bakstuga - den måste man boka i januari för att få plats till jul. Degtråget min svärmor har - som vi använder är av trä, hennes bror är finsnickare så han har gjort det. Underbart!
Visst ska vi köra en tråd på favvo-ställen. Jag skulle så jätte-gärna vilja åka till Röstånga Mölla i Skåne. De maler sitt eget mjöl i stenkvarn och bakar stenugnsbakade surdegsbröd - bland det godate jag har ätit som inte är hembakt.

Idag så har det blivit en snabb-variant av skållade limpor. Barnen är sjuka och mamman blir lätt manisk av tristess så då fick det bli bak av det som fanns hemma. Recept och bild kommer framöver (om de blir någorlunda hm...).

Ha en bra helg! Ps jag tror det funkar med vin till de här bröden också...jag ska nog testa sen. Ds

mums

Röstånga Mölla ! Det är ju nästan runt knuten. Tack för tipset, dit blir det till att åka.

annamaria

Ååååhhh vad avundsjuk jag blir. Snälla berätta sen hur det var - nyfiken!!


mums

Snubblade över en blogg när jag sökte vägen till Röstånga mölla, kan kanske finnas något som passar. http://paindemartin.blogspot.com/2007/11/hur-lngt-kan-man-ka-fr-en-pse-mjl.html

mums

Precis vad jag anat, tycker inte jag mår bra av vanligt vitt bröd, som ibland t.o.m luktar jäst fast det är nybakat.
http://hd.se/mer/2007/05/23/baettre-foer-blodsockret-och/

roffekock

Vad det gäller Röstånga Mölla så är dom verkligen i hetluften. Jag har precis idag talat med en av ägarna som heter Ricard och han lovar att inom kort kommer det att öppnas något som har namnet Magasinet på Storgatan i Eslöv där det spånas för fullt vad som där ska hända med brödprovning mm. Tills dess får vi nog bara möjligheten att köpa deras bröd i Lund och Malmö. Det som är allra tråkigast är att dom slutat sälja mjöl. På Röstånga Mölla finns ett mångårigt kunnande som seglat i motvind men nu plötslig har allt vänt. ;D ;D

HHHHHHHHHHHUUUUUUUUUUUUUURRRRRRRRRRRRRRRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.

/rolf
Matforum är bäst

mums

Jaha, men var i Lund och Malmö kan man köpa brödet?
Och kan man inte köpa det i Röstånga? Hittar inte adressen till bageriet.

annamaria

Jag köpte deras bröd på Huseby Julmarknad och fick då ett visitkort.  Ett bröd med surdeg som var långjäst med havsalt och rosmarin i...mmmm. Jag har förresten en bild på Linfröbrödet från Röstånga. jätte-gott!


Ingen adress tyvärr men däremot tre namn och nummer:

* Mikael Tollesson 0768-6002294

* Rikard Fotshufud 0709-547578

* Kristina Lindéus 0708-357935


roffekock

2007-12-09 15:51 #28 Last Edit: 2007-12-09 15:53 by roffekock
Det sälj på många ställen och jag kommer snart att lägga ut en addresslista på var,men vi kan börja med en nätbutik som kan serva lite norröver
http://www.mossagarden.se/

Men för oss som bor i södra sweden finns det på nästa alla ica maxibutiker i Malmö om ni  skulle råka ha vägarna förbi.
tex
Caroli city Malmborgs i Malmö

Ica Maxi i Ystad

Malmborgs i Lund

Konsum Mårtenstorget i Lund

ICA Nära Röstånga

Det går inte att köpa någonting från Röstånga Mölla utan bara i butik.

Gulligt  att lämmna ut deras tel nr. men dom är väldigt stressade just nu så det är bäst att inte störa,om man inte är säljare.

Men jag har bett att få en lista över var brödet säljs och den finns snart här.

/rolf
Matforum är bäst

roffekock

2007-12-09 15:58 #29 Last Edit: 2007-12-09 16:50 by roffekock
Jag vill bara visa hur det ser ut när roffekock maler sitt rågmjöl på en Kitchen Aid det enda som denna maskin egetligen funkar bra med.
Råget som jag mal är lokalt producerat och ungf. 3 år gammalt odlat med alla konstens regler enligt Demeter. ;)

Det är ingen höjdare och mala på en så liten kvarn men för hushållet funkar det. Det tar mao.tid men brödet eller slutprodukten blir bättre tycker jag.

ttt
Matforum är bäst

annamaria

Nu har jag fråga, säkert en väldigt korkad sådan..... :-[

Jag har en kompis som har en vanlig vedspis med ugn. Jag har inte sett hur den ser ut inuti. Vi skulle vilja baka bröd i denna ugn. I en stor bakugn så lägger man ju bröden direkt på "stenarna" - hur gjorde dem förr i dessa vanliga vedspisar?

Hankki

Så här ser min vedspis ut i ugnen. Öppningen är 31,5cm bred och djupet är 50cm, vilket betyder att bakstenen ryms in :)


annamaria

Jag blir akut avundsjuk nu! Tänk om man kunde få ha en sån fining!. Tack snälla för din bild. Nu ser jag att det krävs plåtar. Ska nu kolla med min kompis om det finns plåtar. Har ingen baksten tyvärr. Har du fler tips? Har läst att man ska vända plåtarna efter halva tiden.

Hankki

2009-11-09 11:45 #33 Last Edit: 2009-11-09 11:56 by Hankki
Jag måste säga att jag faktiskt inte har använt ugnen än men under vinterns lopp kanske..
Tanten som bodde här använde den till brödbak.

Jag har två plåtar men dom är lite smala så jag borde göra nya.

Att vända plåtarna behövs väl om den värmer ojämt.

Ett tidigare inlägg var om vedeldade ugnar och dom som bor nära norska gränsen vid svinesund kanske kan få sina bröd gräddade i den vedeldade pizzaugnen på city hotel i Fredrikstad. Jag bodde på hotellet för några år sedan och kan rekommendera att åka dit och äta pizza.

roffekock

Järnspisugnen är bra att baka i se bara till så spjället står på rätt håll,då cirkulerar värmen runt ugnen annars koncentreras värmen till plattorna el ovandelen. Att elda sin järnspis till bakning kräver känsla och kunskap om hur just din ugn funkar,alla är olika,men träning ger färdighet.

lycka till.

//rolf
Matforum är bäst

annamaria

Jag har visst glömt att rapportera hur det gick. Bröden sattes in i riktigt varm ugn. Fick vända plåtarna. Min Mormor sa att det behövs oftast i dem gamla spisarna och hon hade som vanligt rätt. Första brödet blev lite väl mörkt för min smak, helt ätbart dock. Övriga bröd blev bättre eftersom ugnen inte var fullt så varm då. Underbart goda bröd. Dem har en särskild smak på något skumt vis. Inbillning? Ja kanske men goda är dem i alla fall. Skulle mer än gärna ha en vedspis.

Mina bröd var skållade råglimpor. Det bröd jag gillar allra bäst, särskilt nu till Jul.  ;D

Mattias H

Hej! Jag ville bara flika in att jag använder en vanlig granitplata som jag köpt på Bauhaus för 75 kr och som jag har i min el-ugn. Den funkar helt perfekt när jag bakar av mina bröd som får fin resning. Och smak!  ;D Jag tror graniten funkar precis lika bra som en täljstensskiva och är dessutom mkt billigare. Skillnaden att magasinera värme för olika stensorter är antagligen försumbar i detta sammanhang, bara skivan är ca 2,5 cm tjock.  ;)  Prova vetja!

Kan också påpeka att tiden för att värma ugnen till 250 grader blir lååång! Räkna med 45-60 minuters värmning med en stenplatta i ugnen.

Vill också önska alla en Härlig och God Jul!
Tias

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal