Någon som provat Hackman Matador med Ceratec beläggning?

Startat av timofej, 2011-01-21 14:42

Föregående ämne - Nästa ämne

timofej

Hej,

Tänkte införskaffa mig en ny stekpanna. Är trött på Teflon och tänkte satsa på en keramisk beläggning. Hackman Matador verkar uppfylla mina önskemål. Dock undrar jag hur är det med dess non-stick egenskaper? Tittar jag på omdömen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=318748 ser jag att många tycker att non-stick egenskaperna är ganska dåliga.

Har kontaktat Hackman och de bekräftade att Ceratec (som beläggningen heter) är en non-stick beläggning.

Man blir ju konfunderad... Vad tycker ni som har pannan? Är ni nöjda med non-stick egenskaperna?

JanneG

Har inte testat Hackman-pannan, men kan däremot rekommendera ICA-s stekpanna för otroliga 189 kr... köpte den sen jag läste om Plus-testet där den blev bästa panna och spöade Jamie Oliver-pannan för flera hundra kr extra bl.a.... känns mycket stabil och prisvärd :-)
Läs lite om testet här:

http://www.cint.se/sweden/asp20/auto_arkiv.asp?type=1&id=691

timofej

Tack för tipset Janne!

Fast jag inledde mitt inlägg med att jag inte vill köpa en teflonpanna den här gången.

Jag tror att testerna artikeln hänvisar till är rätt gamla. På sistone dyker fler och fler keramiska pannor upp. Jag undrar därmed huruvida keramiska plattor har lika bra non-stick egenskaper som teflon.

Jag stannade mitt val på just Hackman Matador för att den fick bra betyg i nötningstester samt för att jag gillar designen. Det enda som gör mig fundersam är som sagt non-stick egenskaperna.

CII

Jag har en sådan stekpanna och har använt den i över ett år nu och den fungerar mycket bra. Den bucklar sig icke när den utsätts för hög värme, den har mycket bra non-stick egenskaper och är allmänt bra att ha att göra med. Det är den bästa non-stickpannan jag ägt.

(Jag älskar min gjutjärnspanna, men använder nästan oftare min Hackaman)

macce

Vi har flera Hackmans ceratec-pannor. De äldsta är väl ungefär 5 år gamla och fungerar fortfarande perfekt. Beläggningen sitter kvar trots att de varit i mycket hård användning på en induktionsspis med hög värme.

Nonstick-egenskaperna är kanske litet sämre än i en ny teflonpanna, men inte så att det är ett problem. Visst är de ju betydligt dyrare än t.ex. Ikeas teflonpannor men teflonpannorna har aldrig hållit i vårt kök mer än ett år.
Grillsäsongen tar aldrig slut!

Andreas

Undrar om kvaliteten är ojämn? Ni CII och Macce verkar ju riktigt nöjda, men jag hittade ett par sidor med folk som haft stora problem med Hackman Matador:

http://frosin77.blogspot.com/2010/10/hackman-matador-klarar-inte-hog-varme.html  28:e oktober 2010 Fredrik berättar om att han skickade brev till Fiskars "beläggningen har blivit väldigt knottrig och även har släppt på ett par ställen" och fick till svar att den blivit överhettad.

http://forum.mammapappa.com/viewtopic.php?f=16&t=21095 17 jun 2008, 18:33 "Vi köpte en Hackman Matador stekpanna i höstas och allt bara bränner fast i den!"

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=fi&tl=en&u=http%3A%2F%2Fkeskustelu.suomi24.fi%2Fnode%2F2786702  En väldigt lång Finsk tråd med lite olika uppfattningar men övervägande problem. Några av de senare klagomålen 29/10/2009 21:30 "The surface looks clean and sound, no scratches, no fault, but all you to put the sticks to. Earlier Teflon is a view seen defective when they were stopped from slipping, but it does not see anything wrong with it." 05/16/2010 13:03  "That Ceratec coating will be just sucks. Just all the sticks, meat, eggs, vegetables"" 09/10/2010 13:59 "...they are in good standing for a long time, the frame twisted and the coating starts to flake."
Den som inte frågar får inga svar.

macce

Det låter ju som om det skulle vara problem med kvaliteten när man läser inläggen på Suomi24-forumet.

Hur som helst så har vi 6st olika storlekars Matador-pannor i skåpet anskaffade under en par års tid. Alla har använts mycket och vi har inte problem med någon av dem. Som sagt så är inte nonstick-egenskaperna kanske riktigt på nivå med en "klassisk" teflonpanna, men med tanke på hållbarheten tycker jag att Matador i alla fall är att föredra. Jag kan tänka mig att teflon skulle vara ett bättre alternativ om man vill steka helt utan fett, men annars är nog Matador bättre.
Grillsäsongen tar aldrig slut!

timofej

Tack allihopa för er input. Jag gör nog ett försök med pannan ändå. Kan skriva om resultatet sedan om någon är intresserad. :-)

Andreas

Ja berätta hemskt gärna vad du tycker om den när du bildat dig en uppfattning!

Fast när jag tänker efter förstår jag inte riktigt logiken i att välja en nonstick som inte har optimala nonstickegenskaper (äsch vad heter nonstick på svenska), varför inte då köra gjutjärn?
Den som inte frågar får inga svar.

timofej

Citat från: Andreas skrivet 2011-01-23 15:18
Fast när jag tänker efter förstår jag inte riktigt logiken i att välja en nonstick som inte har optimala nonstickegenskaper (äsch vad heter nonstick på svenska), varför inte då köra gjutjärn?

Min fru (som också lagar mat ibland :-)) tycker att gjutjärnpannorna är för tunga att hantera.

Moerne

Jag skulle verkligen inte rekomendera att köpa hackman matador. Jag har två stycken - båda ligger och skräpar längst ner i en låda. Allt bränner fast i dem, en vanlig gjutjärnspanna är mycket bättre.

Det enda som är bra med dem är att ytan är så hård att den inte går sönder oavsett vilket verktyg man använder när man försöker skrapa bort det fastbrända.

Andreas

Har för mig att jag läste något på Suomi24-forumet om att ytan satte igen och att något slags grovrengöring kunde hjälpa i vissa fall. Letar... just det,  29/01/2009 15:03 "The explanation is apparently that the bottom is not broken, but the bottom is very tight debris that clings to gradually Ceratec cent of marinades, egg, etc. The boiler has reportedly will start again to operate as long as the rub with a coarse sponge and clean"

Har du provat (tok)gnugga med grov svamp?
Den som inte frågar får inga svar.

Moerne

Ja det stämmer, ytan får snabbt en beläggning som gör det hela ännu värre. Går rätt enkelt att få bort ytan med hjälp av svinto och då är man tillbaka till det usla utgångsläget. Fördelen är som sagt att man i alla fall inte skadar ytan.

Jag röstar fortfarande på gjutjärn till att steka varmt på och någon form av teflon till ägg och fisk och annat som kan gå på lägre temperatur och som fastnar lätt.

CII

Jag blir förvånad när jag läser problemen med Hackman Matador, jag börjar misstänka att jag har haft väldig tur med min stekpanna. Jag köpte den för mindre än halva priset ur andrasorteringen och den har funkat mycket bra i över ett år och aldrig bränt fast något.

Men, det ska sägas att jag äter inte kött så det har jag inte testat att steka i den. Det som den har funkat bra för mig att steka är fisk, grönsaker och vegetariska halvfabrikat typ. Quorn.

timofej

Nu har jag fått pannan. Har hunnit använda den en gång (stekte kött) och hade inga anmärkningar. Köttet flöt ovanpå och fick en fin brun yta utan att bränna fast. Själva beläggningen känns väldigt hydrofob - både vatten och olja flyter lätt på den.

Jag är mycket nöjd med köpet än så länge. Det kan hända att egenskaperna ändras med tiden. Jag återkommer i så fall.

Andreas

Roligt höra du är nöjd och hoppas det varar! Vågar man fråga var du köpte den och vad fick du ge?
Den som inte frågar får inga svar.

timofej

Citat från: Andreas skrivet 2011-02-03 19:48
Roligt höra du är nöjd och hoppas det varar! Vågar man fråga var du köpte den och vad fick du ge?

Jag köpte den online hos Torebrings för 509 kronor. Det finns billigare ställen (se prisjakt.nu) men eftersom jag köpte flera grejer passade Torebrings mig bättre.

Nu har två dagar gått och jag stekt både fisk och ägg på pannan med samma utmärkta resultat. Fattar inte hur folk lyckades bränna fast maten. Kanske fick de måndagsexemplar? Eller stekte de på högsta möjliga värme? Själv steker jag kött (och fisk) på 7 av 9 på min vanliga elspis.

Rolf

Har haft en Matador i knappt två år och beläggningen har försämrats kraftigt med tiden. Nu för tiden steker allting fast... Från början var det inga problem med pannan och vi var jättenöjda, men efter ca 6 månader började försämringen och sedan har det bara blivit sämre.

Tyckte informationen om grovrengöring lät intressant, men funderar ändå på att helt enkelt gå tillbaks med pannan till affären, eftersom den är så usel.

Kattis

  :D
Har tre Hackman Matador och tycker att de är HELT fantastiska. En såskastrull och två stekpannor. Efter snart ett års mer eller mindre daglig användning är den mest använda stekpannan fortfarande som ny inuti. Den är brun/guldfärgad på undersidan/utsidan av botten, men det spelar ju ingen roll.
De får inte åka i diskmaskin, men det är faktiskt riktigt roligt att diska dem då vattnet bara "glider av" precis som på en alldeles sprillans ny teflonpanna.
Jag har aldrig bränt fast något i någon av mina Matador, maken lyckades dock bränna fast korv, han körde på superhetaste värmen under lång tid. Proteinet som brände fast sitter rätt hårt, men den omilda diskbehandlingen jag körde (gnubbade hårt och frenetiskt med hård skrapdisksvamp) gjorde inga som helst märken eller repor i ceratec-beläggningen. Jag är SÅ nöjd och funderar på att köpa traktörpanna i samma serie.
För mig är det ett mysterium hur så många kan vara missnöjda. Det är den överlägset bästa stekpanna jag någonsin haft. Som sagt nyskick inuti trots att jag använt den jättejättemycket. Ganska fult handtag tyvärr men den gör mig ändå glad i köket för att den är så bra.

Karl Runnsjö

Ni som har problem, har ni fett i stekpannan? Själv har jag två stekpannor med keramisk beläggning, en pannkakslagg köpt på Carrefour i Frankrike och en stekpanna köpt på Clasohlson. Bättre pris i Frankrike och många modeller att välja på. Båda fantastiskt bra och troligen av samma fabrikat. Gräddvit beläggning. Använder naturligtvis fett. Bättre än teflongrejor.//K

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal