Professor vill tysta glassbilen

Startat av Andreas, 2008-04-07 19:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Professor Bo Sjöberg vid Sahlgrenska akademin i Göteborg har skrivit ett brev till konsumentminister Nyamko Sabuni där han kräver att hemglassbilen beläggs med munkavle.

Professor Bosse: "- Jag vill göra en jämförelse med berömda vattendroppen, en tortyrmetod som bygger på att vatten droppar ned på ens huvud under en längre tid. Upprepning kan bryta ned en person helt och hållet. Hemglass bygger hela sin försäljning på den här melodin."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2208307.ab
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1105037.svd
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Inte en dag för tidigt. Dessutom är deras produkter fulla av transfetter och mycket onyttig mat.

/rolf
Matforum är bäst

annamaria

Professorn måste ha väldigt lite att göra eller fler timmar på dygnet än oss dödliga som handlar ur glassbilen ibland.

agnetasch

Här hos oss hör vi knappt Hemglass-trudelutten men jag har ofta tänkt på att vore jag en småbarnsmamma med taskig ekonomi så måste ju den där melodin vara rena tortyren. Startskotten för tjat, gnäll o tårar medan den för andra är som Hemglass själva säger ett mysigt avbrott i vardagen.
Tänk att en lite melodisnutt kan vara så kontroversiell ???

Andreas

Jag förstår inte hur glassbilen går ihop med både chaufför-, bil- och milkostnad, tycker inte att folk ser ut att handla så mycket glass därifrån..?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

om det är riktigt varmt tjänar man bra som glassbilschaufför. för några år sedan körde en vän till mig glassbil i luleå-området under sommaren, han snittade runt 70 mil per pass i sommarvärmen och tjänade över 40 papp i månaden.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Jag tycker att sopbilen borde ha melodi isåf också, tunnan ska ju rullas ut då och då. Den är ju inte rolig att glömma en sommar, full med fiskrens och annat mysigt..

Nja, huruvida Glassbilen och Hemglass ska väsnas.. Klart ungarna ska ha en glass paus och på något sätt ska ju budskapet fram. SMS när den kör in på just rätt gata? Då skulle man själv få välja om man vill ha glass.. Tekniskt möjligt? Tror det.

Här på landet kommer inte glassen rullandes mer är två tre gånger per sommar... Tyvärr. Eller kanske tur som?

Andreas

Calle: oj det var inte dåligt, glassbilschaffisarna har alltså provision? Men nåt slags fast minimilön har de kanske också?

Elka: jo sopbilsmelodi vore nåt :), fast det hjälper ju inte så mycket för dem som inte är hemma när sopbilen kommer.

Mattias Svensson, som krivit boken "Peta inte i maten", har tänt till på professor Bosses glasstrudeluttsförbudsförslag och skrivit en replik på Expressens debattsida. "Folk äter inte mer glass nu än förut, 2004 var glasskonsumtionen 11,2 liter per person och år, att jämföra med 13,6 liter 1985 och 13,9 liter 1990 enligt jordbruksverket. Barnfetman har minskat på senare år, från 4,9 procent 2003/04 till 3,6 procent 2005/06 enligt Folkhälsoinstitutet. ... Ge alltså professor Sjöberg en dumstrut, skratta gott åt hans fåniga förbudsförlag och mumsa glatt vidare på din glasstrut. Det tråkiga är bara att Bo Sjöberg inte är ensam om att utnyttja sin titel och kompromettera vetenskapen för att rättfärdiga en dumdryg elitism..."
http://www.expressen.se/debatt/1.1120485/upp-till-glasskamp-mot-halsofanatism
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal