Salta potatis?

Startat av bryggens, 2008-02-03 16:34

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Vid kokning av potatis med skal så har jag någonstans läst att det inte har någon nytta, skalad potatis däremot kan saltas i kokvattnet.
Sant?

Jomael

Hmm... inte sant om du ska koka potatis the-canarian-way iallfall...

Hasse

Jomael, hur kokar man potatis the-canarian-way?

johannao

det är saltkokt potatis...man har massor med salt i vattnet så att potatisen, när den är klar och vattnet hällts av, får en saltskorpa. Mycket gott. Görs på oskalad småpotatis.
Jag saltar alltid potatisvattnet mycket. Om jag kokat den med skal på kan det stämma att själva potatisen inte tar så mycket smak men skalet blir ju grymt mycket godare!

crlhrv

hur mycket salt är eg. "mycket salt"? snackar vi deciliter per liter vatten?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: bryggens skrivet 2008-02-03 16:34
Vid kokning av potatis med skal så har jag någonstans läst att det inte har någon nytta...


Var tanken att saltet inte skulle tränga igenom skalet då? Jag har aldrig funderat på det men nog brukar jag salta kokvattnet med nån tesked per grytliter när jag kokar potatis med skal och jag inbillar mig åtminstone att potatisen inte smakar osalt.
Den som inte frågar får inga svar.

johannao

ja, minst. Typ hälften så mycket salt som potatis (0,5kg salt till 1 kg potatis).
Men det är ju faktiskt så att potatisen inte blir jättesalt utan det mesta stannar ovanpå skalet så vill man ha vanlig potatis, utan skal men kokt med skal kanske det inte är någon vidare idé att salta!?

Tobias

Jag blev nyfiken så jag var tvungen att slå upp det i On Food and Cooking, men jag hittade inget om hur salt påverkar smaken. Däremot står det att det är bäst att undvika salt för att utsidan inte ska koka sönder och spricka innan mitten blir mjuk. Salt i 2 msk per liter snabbar tydligen upp kokningen. På ett dålig sätt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal