Någon som brukar äta gåsamiddag?

Startat av Andreas, 2007-10-14 21:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

SvD har nyligen skrivit om den stora skånska mathögtiden http://www.svd.se/dynamiskt/resor/did_17281474.asp "Mårtensafton infaller lördagen 10 november men traditionell gåsa­middag serveras på restauranger i Skåne nästan hela november. "

Någon här som brukar äta gås? Vad jag kan minnas har jag aldrig gjort det.
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Jodå, som skåning har jag ätit gås flera gånger. I min familj äter vi dock oftast anka till Allhelgona istället för gås till Mårten , varför vet jag egentligen inte. :-)

Jag skulle rekommendera att besök på något av slotten i Skåne för att äta en riktig Gåsamiddag. Särskilt svartsoppan är en intressant och småunik upplevelse.

agnetasch

Att fira Mårten är JÄTTEVIKTIGT o jag håller precis på med förberedelserna till årets firande.
OBS: De som är bjudna till vårt Mårtens-kalas slutar läsa nu!
Det som är stående är den stekta gåsen o den hemlagade rödkålen. Sen kan man leka lite med för-o efterrätter. Vid den första gåsmiddagen i Göteborg bjöd jag på svartsoppa, vilket jag tycker är rätt gott, men se det gick inte hem! Den ende som åt upp snällt var min man o det var för att vi nyligen hade träffats o han vågade inte mopsa sig ;D Annars kan man bjuda på inlagd sill på skånsk kavring eller gubbröra med ål istället för ansjovis. Som efterrätt ska det ju egentligen vara äppelkaka men där kan man ju variera sig med olika äppeldesserter; äppeltosca, vaniljglass med äppelsås m.m Eller spettekaka, men för att få ner denna dammiga kaka vill jag ha bär o vispgrädde eller glass till.
I år ska jag köpa gåsen på Willys, upptäckte att de säljer gås i sina affärer i södra o mellersta Sverige. Lite bekvämare än att krångla sig in till Saluhallen i stan.

jelvis

Låter som en fantastisk middag!  Mm....

Jag har dock aldrig förstått tjusningen i spettekaka så jag skulle föredra att äta en riktig skånsk äpplekaka(stekt kavring och äpplemos) istället. Naturligtvis med hemgjord vaniljsås. :-)

Jag har inte ätit svartsoppa många gånger men jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag tycker om det eller inte. Konstiga smakkombinationer men helt klart unikt.

Urban

Som norrlänning så har jag aldrig kommit i kontakt med gås.
Så jag undrar därför hur gås smakar?. Påmminner det om kyckling?, kalkon?, anka?. Är det köttigt, saftigt?.

Agnetash: Vad innehåller svartsoppa?. Jag har hört att den ska innehålla bla. gåsblod. Men vad mer?.

jelvis

Påminner mycket om anka, i mitt tycke, fast om möjligt fetare. Kraftigt, saftigt och smakrikt kött.

Agneta svarar säkert bättre angående svartsoppa men jag skulle säga att den smakar flytande pepparkaka med blodsmak.

Urban

Citat från: jelvis skrivet 2007-10-15 22:08
Påminner mycket om anka, i mitt tycke, fast om möjligt fetare. Kraftigt, saftigt och smakrikt kött.

Agneta svarar säkert bättre angående svartsoppa men jag skulle säga att den smakar flytande pepparkaka med blodsmak.


Gåskött låter riktigt gott!. hoppas man får smaka på det nån gång bara.

Svartsoppan lät som en väldigt lustig smakkomination. Låt oss se om Agnetash har en annan uppfattning.

Tack för svar Jelvis!

agnetasch

jelvis har alldeles rätt i att svartsoppa smakar pepparkaka. Jag har bara lagat den själv en gång (annars köper man färdig på Saluhallen) o då gjorde jag den på grisblod. Man kokar upp blod, reder av det o tillsätter buljong, starkvin, ev. konjak o kryddor. Det är ingefära o nejlikor som ger pepparkakssmaken. Man ska ha kokta äpplen o katrinplommon + leverkorv i soppan. Det är en fruktansvärt mäktig anrättning o med den o gås som varmrätt är det frågan om man orkar nån släbbosnus till dessert :P
PS eftersom pepparkakor o gorgonzola är gott ihop kanske man skulle kunna servera svartsoppa med en klick gorgonzola-creme fraiche i, eller är det att häda?

roffekock

agnetasch har berättat allt så det får bli en bild på mina 5  gåsar som går på potatissäd diet nu för snart så kommer kniven fram. Ska bli otroligt gått att få vräka i sej hemtjört gasakydd.
Matforum är bäst

agnetasch

roffekock: jag har inte berättat allt! Berätta mer! Vad har du innan, till o efter gåsen? Lagar du något annat av gås än steker den? Vad gör du av resterna? (Jag brukar göra gås-o såspaj :P)

OT: Är gäss trevliga att ha som husdjur? Har de stora krav?

roffekock

2007-10-16 22:44 #10 Last Edit: 2007-10-17 22:12 by roffekock
Hemma hos oss privat äts inte svartsoppa men på syltan ja. Vi brukat äta gås med tillbehör. Gåsen gnids med citron invändigt och utvändigt kryddorna är sop. plommon äpplen och persiljerot.
Tillagningen är min hustru expert på, vi tar en bunke och ställer den upp och ner på botten av en stor kastrull, bottenskyla och gåsen ligger på rygg på bunken så får den ång koka i 40-50 min. Sen åker den in i ugnen på braspannan med bröstet neråt efter 45 min vändes den och öses flitigt tills klar saft kommer vid provsticka sista 15 min öppnas ungnsluckan på glänt och värmen ökas så den blir knaprig. ( Det är en stor konst att steka en fågel som denna så den blir perfekt, men många års erfarenhet sätter sina spår.) Om man nu har vattenburen varmluftsugn förenklar det ju saken. 
Gåsen skäres alltid upp vid bordet hos oss. Innehållet ätes då som tillbehör med äppelmos spetsad med äppelbrännvin,mandelkroketter,inlagd färsk gurka och en god gåsasås som egentligen är den största hemligheten. Efter detta sover man min en timma och då kommer äpplakaga med vispgrädde och vaniljsås fram och nybryggt kaffe. ;D

Orsaken till att man ångkokar den på detta sätt är en gammal tradition i skåne om jag hajat rätt. Fördelen är att gåsens bröst och vingparti och lår blir färdigt sammtidigt. ;) Gåsamagen är det alltid kiv om vem som ska äta den så vi har infört utlottning. Levern river vi ner i såsen. Resterna gör vi av med på samma sätt som agnetash å dé é nästan dé goaste. :P

När man slaktar gås hemma så har man tillgång till bröstdunen som man då torrplockar en konst, så man inte river sönder skinnet, man måste ha den rätta snärten och handlaget vid utförandet, detta dun förvaras i tex potatissäckar hängandes på ett luftigt ställe så kan man spara till man har tillräckligt till ett täcke eller kudde MAGNIFIKT ;D

Att föda upp gåsar är ingen konst men naturligt är att dom blir väldigt kärvänliga därav känns det inte så trevligt att nacka dem men så är det den dagen kommer. Det blir på intet vis billigare att föda upp sina egna gåsar men f........ så mycket trevligare och veta hur dom haft det i sitt liv och framför allt att dom inte har fodrats med anabola...

Det låter kanske lite överspänt men det är inte så svårt som det kanske låter. :D ;)

Nästa repotage kommer att handla om mina ankor som även dom snart är färdiga för kniven sorten är gul och blå och myskänder som jag nog vill hålla som godare än gås men det är en annan historia.
Matforum är bäst

Andreas

Oj oj vad trevligt det blev nu med alla detaljer, stort tack Roffekock!

Vad betalar du för en gås? Vad kräver de för mat? Går de lösa (ser så ut på bilden) eller måste man hägna in?

Du vill inte berätta mer om den hemliga gåsasåsen? Och vad gör Agneta för slags gåsasås?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Min gåsasås är hemlig såtillvida att det beror på vad jag hittar i kylskåpet när jag ska göra den ;D

Ser fram emot ankreportaget!

roffekock

2007-10-17 21:38 #13 Last Edit: 2007-10-17 22:17 by roffekock
Den hemliga såsen är egentligen ordinär på när som att jag använder gåsfett till  min bottenredning, gör en nötbrun roux och späder med gåsskyn som är ett avkok på benen. Kryddar upp med äppelmos lite plommonsylt och vispgrädde till slut avrundar vi med sop. och ättikspad från gurkinläggning som jag alltid använder i mina gräddsåser, såsen bör enligt min uppfattning vara lite tjock precis som vi skånigar är :D

Priset på en älling bör ligga runt 75 kr. Tillväxt,gräs,säd helst skråning står på matsedlen. Sen bör en gås alltid gå lös på dagarna och kunna äta fritt av allt intressant(dom gillar min gummilist på combibilen som nästan dagligen blir utsatt får trakasserier) sen har dom ett behov av att vara sociala och kommer alltid dragande när man kommer ut, och för ett livligt resonemang. På natten bör dom komma in annars kommer mikel och norpar blixtsnabb sin gåsamiddag vilket är tradit, händer nästan alltid när det är degs för slakt.

En sak som få tänker på är att bättre vaktkarl än gåsen får du leta efter, dom har fullständig sanslöst  koll och ser,hör allt varvid oväsnet startar. Om du ser en gåsflock som går och betar så finns det alltid en som har kollen därav att dom användes på biblisk tid som vaktare. En gåskarl kan vara väldigt aggresiv i vuxen ålderoch kan flyga på dej om du vänder ryggen till. Men dom är ioförsig ganska fega och ger sej lätt ,gäller att visa var skåpet ska stå. ;D
Matforum är bäst

roffekock

 
Vi kan lära oss av gässen.

Varje fågel flyger med egna vingar. Men genom att flyga i V-formation ökar flocken med 71 % jämfört med om varje fågel flög ensam.
Lärdom: Människor som arbetar i en gemensam riktning och med en känsla av samhörighet kommer fortare och lättare till målet eftersom de får draghjälp av varandra.

Så snart en gås faller ur formationen återtar den sin plats så fort som möjligt för att kunna dra nytta av lyftkraften från den framförvarande gåsen.
Lärdom: Om vi hade haft lika mycket förnuft som en gås skulle vi ansluta oss till dem som strävar i samma riktning som vi själva önskar.

När ledargåsen blir trött flyttar den bakåt i formationen och en annan gås intar ledarplatsen.
Lärdom: Det lönar sig att turas om att ta de tunga jobben och att dela ledarskapet sinsemellan.

Gässen i formationen skriker bakifrån för att heja på de främsta till att hålla farten.
Lärdom: Vi måste se till att våra skrik från de bakre leden är uppmuntrande och inte tvärt om.

När en gås blir sjuk eller skadad och inte kan följa med,lämnar två andra gäss formationen för att hjälpa och skydda den. De stannar tills gåsen antingen kan flyga igen eller dör.
Lärdom: Om vi har lika mycket förnuft som gässen kommer även vi att bistå och stödja varandra på detta sätt.

"Öisten Skalieberg" har myntat detta.

Fritt avskrivet från  en kurs med Förändringsarbetarna 2001-2002

ot, men härlig gåsfilosofi
Matforum är bäst

agnetasch

Tack för lite visdomsord,de sitter aldrig fel!
OT Du nämner att gässen gillar gummi; när min syster bodde i Berlin för länge sedan fick hon en Goggomobil att ha som "shoppingbil" Hon klagade på dess ringa storlek o att däcken var så smala: "De var så smala att när jag stannade till i de små tyska byarna kom gässen fram o bet i dem" Vaktinstinkt eller gummifetischism?
Vem skulle inte vilja bita i en sån här liten godbit? 

Andreas

Jaaa vilken fin bil!

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-17 21:38
Priset på en älling bör ligga runt 75 kr. Tillväxt,gräs,säd helst skråning står på matsedlen. Sen bör en gås alltid gå lös på dagarna och kunna äta fritt av allt intressant(dom gillar min gummilist på combibilen som nästan dagligen blir utsatt får trakasserier)


Det här med att låta dem gå lös som du skriver - vill de aldrig på att rymma då?

Du har ingen bild på gäss som tuggar på bilden din? :)

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-17 22:58
Vi kan lära oss av gässen.
...
ot, men härlig gåsfilosofi[/b]


Och så fina djur äter du och Agneta upp!!

Citat från: agnetasch skrivet 2007-10-17 13:39
Min gåsasås är hemlig såtillvida att det beror på vad jag hittar i kylskåpet när jag ska göra den ;D


Jag skulle förresten vilja höra lite mer om vad du kan tänkas stoppa i din gåsasås... Det där med vad som hittas i kylskåpet låter lite VÄL brett, för det är väl knappast kaviar och ketchup som avses?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Kokt gås med ägg-o persiljesås...Neej, min gåsasås innehåller nog gåsfett/sky, krås- o katrinplommonspad, vetemjöl, nån slags grädde + vatten, svart vinbärsgelé o lite vitvinsvinäger.

jelvis

Roffekock: tack mycket intressant läsning. Visserligen försöker jag handla så bra och äkta råvaror som möjligt men jag föder inte upp dem själv ännu. Men om jag någonsin flyttar ut på landet så ska jag definitivt föda upp gäss och ankor.

Myskanka har jag inte ätit, skiljer sig smaken från vanliga ankor? De kanske blir extra feta av alla mördarsniglar?

roffekock

2007-10-18 22:20 #19 Last Edit: 2007-10-20 11:57 by roffekock
Ang Myskanka så är dom mörkare i köttet men strukturen är i stort sett den samma.  Smakar nästan som gräsand alltså så nära det vilda du kan komma. Men jag ska komma in på detta senare när jag får mer tid. Myskankan kom troligtvis till Europa på 1600 talet från Asien som är deras hemland. Jag kan tillägga att den är en höjdare på den kulinariska stegen. ;D :D

Mina gåsar drar aldrig iväg jag drar en streck på marken och säger INTE ÖVER DEN funkar till 100%
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal