Kallrökningsenhet

Startat av Roger, 2013-08-05 16:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Roger

Hej på er! Har vart medlem på forumet ett tag men dock inte hängt med här så mkt. Jag har ett stort intresse för matlagning speciellt när det kommer till biten som handlar om rökta produkter. Exprimenterar och krånglar fram och tillbaka med alla möjliga lösningar :D. En del bättre och en del sämre.....dock brukar det oftast bli bra i slutändan. Varmrökning är det jag pysslat mest med och där anser jag att jag har bra koll i ämnet så nu är det dags för nya utmaningar....kallrökning

Har funderat fram och tillbaka på detta för att hitta en enkel lösning på det hela.....vill ju inte hålla på att passa det hela tiden då det finns annat som ska göras. Kollade då på och var mkt nära att införskaffa en Bradley smoker som skulle fylla alla mina behov i en och samma apparat och det är ju en toppengrej denna maskin...men....tycker inte priset är försvarbart riktigt. ´Kollade även på enbart generatorn men man kommer ändå upp i en ganska rejäl kostnad tycker jag speciellt om man ska kallröka. Fann då ritning på nätet på en mkt smidig generator som man bygger enkelt och matar med spån,denna tingest drivs av en akvariepump. Började samla ihop delar och skulle iväg och införskaffa en pump. Av en slump gick jag in på Jula för att köpa lite annat och vad finner jag där om inte en komplett kallrökningsenhet där man använder sig av puckar av valfritt trädslag i storlek 10-12 cm i diameter och 2-2,5 cm tjocka. Alpuckar till denna finns att köpa på Jula (10st för 29:-). Den kan man driva av en medföljande transformator på 220v men även direkt via ett bilbatteri om man så vill. Köpte denna på stört och ska nu såga till egna puckar av olika trädslag. När detta är gjort ska jag ställa den i mitt rökskåp och köra på. Vill man kan man ju tillföra värme också om man vill varmröka. Den passar för skåp mellan 50-200 liter så ett kylskåp är ju perfekt om man har....vilket jag ju har turen att ha ;D. Kommer att skriva om testerna av denna tingest här i forumetså får vi se om det är något att ha....men den verkar ju onekligen väldigt enkel och framföallt billig att använda så detta ska bli spännande.

Hasse

Det låter intressant. Hur mycket fick du betala för jularöken? Har du möjlighet att visa en bild på den vore det jättekul.

agnetasch

Man ska alltså ställa in kallrökningsenheten i röken? Håller sig temperaturen under 30° då? Gör man så i en Bradley (bara bränner puckar utan elvärme) kommer man upp i över 40° = svalrökning. Glödande alpuckar borde väl utveckla lika mycket värme som en brikett? Eller tänker jag fel?

Roger

Jag gav 399:- för denna makapär. Har testat den lite idag dock utan något att röka,var mest intresserad utav hur den funkade och hur den utvecklade rök. Sågade till en liten "skiva" av en aspkubbe. Jag lade den på enheten och satte på strömmen. Tog ca 30 min innan den avgav rök, tyckte dock inte att jag fick ut så mkt rök som jag önskade men det kan ha berott på träbiten jag använde...den var riktigt torr samt att jag avbröt efter 1,5 timmar. Ska testa med fuktigare "ved" och kolla. Vid kallrökning behövs det ju inte så stora mängder rök då det ska ligga så länge i röken. Ska testa den vidare med lite olika träslag samt ta lite tid på den och  i lite olika stora skåp. Tror en del på denna grej. Fler resultat kommer.

Roger

Ja man ställer den i skåpet. Den avger inte mkt värme då den endast är på 36w samt 13volt. Körde igång den i klotgrillen i 1,5 timmar och locket blev inte ens ljummet på den. Med en Bradley går det inte att jämföra då den är i en klass för sig  och  priset är på en helt annan nivå. Tyckte mest det kunde vara en kul grej att testa och jag tror den kan komma att funka riktigt bra.....men som sagt än kan jag varken säga bu eller bä

Hankki

Kollade in jula och konstaterade att det inte är illa att sälja alved för 45000kg/ton :-)
Med "fuktigare ved" menar du väl inte halvrå otorkad utan blötlagd torr ved? Jag tror inte du vinner på det eftersom det som då ryker mest är vattnet. De som blötlägger rökspån, obs inte större bitar, i bbq sammanhang gör det för att de inte ska fatta eld direkt och det finns det nog ingen stor risk för med 36W.
Ifall inte puckarna fungerar så kanske vanligt rökspån till röklådor i en folieficka med hål fungerar eftersom de är tunnare.

Roger

Lustigt Hankki.....det där med spån i folie var precis vad jag tänkt testa härnäst :D...faktum är att jag tror detta kan vara en mkt bra lösning. Testade lite mer igår kväll med träpuck när jag hade mer tid. Lät det hålla på i drygt tre timmar. Ca 1,5 timme tog det innan jag hade ordentlig rökutveckling och då rök det på ganska rejält. Så funkar gör den och utan att alstra någon direkt värme. Som jag nämt tidigare så blev inte locket på klotgrillen det minsta varmt. Folie och spån tänkte jag testa pga att där kan man förmodligen spara in lite tid på själva rökprocessen.....borde utveckla rök mkt snabbare på detta sätt. Detta får bli dagens test. En annan bra sak med denna enhet är (iaf för min egen del) är att jag kan ha med den i skogen till min jaktstuga eftersom jag kan driva den med ett bilbatteri. Hitills har den som sagt fungerat, dock bara i en klotgrill...idag får det bli till att köra den i det ena kylskåpet ihop med folie och spån så får vi se hur det blir. Jag återkommer med resultat

Hankki

Bruksanvisning för finsksåld motsvarighet. Resten på sidan är på finska.
En anvisning ur texten:
"Borra ett 5 mm:s hål i dem för att förbättra rökbildningen."

http://www.savusampo.fi/swedish_page.html

Roger

Ja den där Savusampo har man ju läst om tidigare men det slog mig inte förrän nu att det var "denna" som såldes på Jula. Förpackningen var märkt med Mustang-grill.eu. Efter lite olika test idag så är det bara att konstatera att det är träpuckar som funkar bäst. Så nu ska den köras igång så den "får jobba" lite

Roger

Nu vart röken igång......Testade att köra med Bradleys rökpuckar vilket funkar alldeles utmärkt. Varje puck kan man köra i ca 1,5 timmar innan byte till ny. Och vilken rökutveckling det blir!! Generatorn funkar kalasbra nu återstår bara att vänta på resultatet av det som ligger i röken. Det blev en bit sidfläsk på runt kilot som röks med äppelträdpuck. Jag fick se att det fanns rökpuckar i 12pack för runt 70:- så jag kollade med den lokala försäljaren av Bradleyprodukter om det fanns där men icke.....men då jag berättade att jag höll på att experimentera lite så erbjöd han sig att bryta en förpackning så jag kom över 12 st puckar för endast 48:-.....TOPPEN!!! Har idag ägnat en timme av förmiddan till att såga egna alpuckar och imorgon blir det lite äppelträd och asp.

Roger

Halloj!! Håller på att kallröka sidfläsk. Nu har det legat i rökskåpet under konstant rökbehandling i 7,5 timmar i en temperatur av 10grader. Det är riklig rökutveckling men det blir ingen färg på sidfläsket. Biten som jag nu debuterat med är på knappa kilot....hur länge kan man räkna med att det tar innan det syns att den vart i ett rökskåp överhuvudtaget? Den var torr och fin innan jag lade in den. Börjar att kunna skönja en viss liten färgförändring i fettranden men den förändringen är ytterst liten. Har räknat med att ha den inne i minst 12-14 timmar men trodde att det skulle märkas nåt efter halva tiden. Kanske får räkna om tiden och låta den ligga inne betydligt längre. Tacksam för tips.

Marita

Vad heter mackapären du köpte på Jula, sambon är väldigt intresserad men vi hittar inget bland rök eller grillgrejorna? Tacksam för svar.


Marita


Skogis

Citat från: Roger skrivet 2013-08-10 17:23
Halloj!! Håller på att kallröka sidfläsk. Hur länge kan man räkna med att det tar innan det syns att den vart i ett rökskåp överhuvudtaget? Den var torr och fin innan jag lade in den. Börjar att kunna skönja en viss liten färgförändring i fettranden men den förändringen är ytterst liten. Har räknat med att ha den inne i minst 12-14 timmar men trodde att det skulle märkas nåt efter halva tiden. Kanske får räkna om tiden och låta den ligga inne betydligt längre. Tacksam för tips.

Något som är viktigt vid all rökning är att ytan på det du ska röka inte är fuktigt. Är ytan blöt så blir det inte så mycket färg. Letar du runt lite så kommer du att hitta instruktioner gällande kallrökning som säger röktider från 12 timmar till flera dagar.

Vill du göra något gott som går relativt snabbt så ska du kallröka lax. Helt underbart gott, och röktiden är bara 3-4 timmar.
Skölj en laxsida i vatten och lägg på en bädd av grovsalt, lägg rikligt med salt ovanpå och ställ in i kylen i ett dygn. Skölj av saltet och lägg laxen i vatten någon timme för att dra ur den värsta sältan i ytan. Torka av och lägg på ett galler i kylen över natten för att torka lite tills det är dags att röka. Rök laxen i 3-4 timmar. Nu kan man lägga fisken i en plastpåse, men låt den ligga i kylen över natten för att röksmaken ska fördela sig. Nu är den klar!
Snabbt va ;)

Roger

Denna debut gav mersmak!!. Efter 36 timmar tog jag ut fläsket då hade det också fått lite färg. Pga av den låga tempen (9-10 grader) så borde det ju ta sin tid. Efter 36 timmar som sagt tog jag ut biten, då hade den vart rökbehandlad i 30 timmar ( vilade från rök i 6 timmar under natten) då hade den fått färg, dock hade ytterligare x antal timmar inte skadat för färgens skull. Kunde inte hålla mig utan skar till ett par skivor och stekte direkt......vid alla grönsvansade isbjörnar så gott det blev. Känns ju som att det inte skadat om man kunde få upp tempen lite men det är ju inte lätt i ett kylskåp. Men man kan ju använda nåt annat som rökskåp. Nu ska det testas vidare. Detta var ett enkelt och prisvärt sätt att ge sig in på kallrökningens område. Kan skarpt rekommendera denna rökenhet.

Roger

Laxen ska testas Skogis :). Tack allesammans för input i tråden. Mer tips och råd tas tacksamt emot  :) både recept och tillvägagångssätt

agnetasch

Ett mycket bekvämt sätt att röka lax är att eftersalta den. Rök en laxsida på 1 kg (förslagsvis i 40-50° c:a 5 timmar) Strö sedan på 2 tsk ojoderat salt. Klart!

Skogis

En annan favorit är kallrökt ost. Köp en rejäl bit Gouda och dela i lagom bitar för att få så stor rökyta som möjligt. Kallrök i 3-4 timmar och förpacka sen osten, gärna med vakuum och lägg den i kylen i minst 3-4 veckor. Ju längre desto bättre. Jag har provat med andra sorters ost men röksmaken funkar inte i mitt tycke med starkare ostar. Möjligen vanlig hushållsost eller Edamer.
Det går även utmärkt att röka brietårtor och äta direkt.

Marita

Köpte enheten på Jula till sambon men det blir ingen rök. När jag skulle byta pucken var den bara lite svart efter slingorna. Har provat den i ett rökskåp. :(

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal