Vad har Du lärt Dig äta? (och inte)

Startat av Kari, 2007-10-18 11:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Alla har vi något som varit lite sådär, man har väl smakat men inte riktigt hajat poängen med det..

Omelett har jag alltid ratat, tills Hjärtat gjorde sin variant!
Palt, tills jag fick smaka hemmalagade..

Ål, ligger i listan för nytt försök.  ;)
Surströmming, no no.
Ostron, iofs bara provat vid ett tillfälle men det verkar lite sådär.. Lever gör dom ju..

Ok, Ni hajar vad jag är ute efter, eller?  ;D

johannao

Absolut!

Jag försöker lära mig att äta sådant som är nyttigt men som jag avskyr, har hittills lärt mig äta och verkligen uppskatta
spenat och broccoli.
Jag försöker bli mer förtjust i alla sorters kål, brysselkålen gör det svårt för mig. Övrig kål som blomkål och vitkål är helt okej.
Banan har jag lärt mig äta i smoothies, tillsammans med massor av bär och bara om det inte finns minsta tillstymmelse till bananbit, det måste vara fullkomligt mos. En hel banan kommer troligtvis aldrig att kunna sväljas.

agnetasch

Lärt mig äta:
Oliver, lever, kapris, gorgonzola, röd paprika, hoummus.

Ej lärt mig äta:
Varma hårdkokta ägg, pesto, tequila, rökta räkor, grön paprika, couscous, lamm, fullkornsbröd med råg.

Hasse

Blodiga biffar, råbiff, löskokt ägg och lever är exempel på mat som jag älskar, men inte vågade prova förrän i vuxen ålder.

Något man inte ska bjuda mig på är mögelost. Jag fixar milda vitmögelostar, men kraftig mögelsmak går icke! Däremot är vällagrad stark ost utan mögel gott, t.ex. en Havarti. Jag giller heller inte russin i bröd och mat, inte banan, ananas eller äpple i varm mat. Rätter med curry och banan är riktigt läbbigt!

crlhrv

All slags inälvsmat står på min lista över saker jag inte lärt mig äta. När jag var liten och omedveten om vad jag åt så gick dock det mesta ner, så det sitter ju bara i skallen det där. Kalles kaviar har jag heller aldrig lärt mig att uppskatta.

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Tracey

Instämmer till fullo i att inälvsmat är riktigt motbjudande.

När jag var sju år gammal la en ond bambatant, trots protester, upp två tjocka skivor blodpudding på min tallrik. När mina klasskamrater för länge sedan gått in på lektion, radade alla bambatanterna upp sig och vaktade tills jag ätit upp sista biten. Alltsammans åkte förstås upp efteråt och sen den dagen är jag kraftigt kritisk mot både blodpudding och bambatanter!

Kan någon förklara för mig vad man vinner på att tvinga äcklig mat i ett stackars barn?! Morr.  >:(

Hasse

Citat från: Tracey skrivet 2007-10-18 19:03
Kan någon förklara för mig vad man vinner på att tvinga äcklig mat i ett stackars barn?! Morr.  >:(

Man vinner ingenting, tvärt om! Måltiden ska vara en lustfylld stund, inte en fasa. Hoppas verkligen att sådant sadistiskt beteende inte förekommer längre!

jelvis

Själv så har jag lärt mig att äta oliver och sill först i vuxen ålder. Även inälvsmat går ned numera, det har trots allt en unik smak. Det är inte mycket jag ratar så länge det håller hyfsat kvalitet.

Samtidigt som jag lär mig mer om mat och matlagning så är det annat som jag mer eller mindre slutat äta. Turkpizzor, de flesta svenska korvar, sibyllahamburgare, färdigmat och halvfabrikat i största allmänhet. Jag har lite svårt för kokt potatis numera eftersom jag tycker att det är för smaklöst.

Andreas

Risgrynsgröt hade jag svårt för en period och sill hann jag bli vuxen innan jag lärde mig uppskatta. Dessutom gillade jag inte sås i största allmänhet något vidare när jag var liten men nu är ju förstås sås av alla slag toppen.

Pölsa, makaronipudding och jansson gillar jag fortfarande inte. Frolic är inte heller gott.

Banan tyckte jag rätt bra om förut men nu är det en sistahandsfrukt, däremot i fruktsallad får den gärna vara.

Tracey: Men sickna elaka bambatanter, usch!

Jelvis: Men bra färskpotatis är ju otroligt gott?! Fast håller med om att viss köpt vinterpotatis är rena öknen.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas: Har Du verkligen provat Frolic? Eller var det på skoj? Hoppas det..  :o Eller har vi en Admin som har päls? Woff!

jelvis

Andreas: Jo, naturligtvis har du rätt! Färskpotatis är fantastiskt ett par månader på sommaren! Resten av året anser jag att det är mest likt mjöl i hur det bör användas. Tråkigt och smaklöst i sig själv men kan användas till att göra fantastiska rätter som potatisgratäng, potatismos, pommes frites, osv.

agnetasch

Citat från: Tracey skrivet 2007-10-18 19:03
När mina klasskamrater för länge sedan gått in på lektion, radade alla bambatanterna upp sig och vaktade tills jag ätit upp sista biten

Samma upplevelse hade jag fast med kokt torsk o senapssås. Har fortfarande svårt för varm senapssås >:(

Kari

Jo, jag undrar fortfarande om Andreas smakat Frolic på rikt..?? *ler* Isåf varför? Nyfiken född är jag..

Dijonsenap är fantastisk gott, i såser, gratänger och på grillkorv, tycker jag men av någon anledning klara inte min mage av det. Så jag vet inte om jag lärt mig äta (eller inte) som rubriken antyder.

Andreas

Jadå jag kan bekräfta att jag och Urban provsmakade frolic för några år sedan. Varför? Ja formeln är enkel: nyfikenhet + sport + en och annan pilsner = frolic. :)

Vem blir först på forumet med att provsmaka whiskas?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag börjar acceptera senap i alla former, förut var det stort no-no. Detsamma med ättiksgurka. Saltgurka är fortfarande hemskt, dock. :) Och rätt mycket annat, jag är i allmänhet rätt kräsen faktiskt...
Anne's Food - min matblogg

Sara W

Jag håller på att lära mig äta tomat. Jag har kommit så långt att jag skulle ha oerhört svårt att klara mig utan tomat i matlagningen och den slinker även ned om den ligger i salladen och på hamburgaren. Men att äta en körsbärstomat som en jordgubbe? Huvaligen, det går inte. Oliver och inälvsmat går inte heller. Inälvsmat har jag inte riktigt ambitionen att lära mig äta heller. Jag tror att min kunskap om människokroppen sätter stopp när man föreslår mig att äta ett smörstekt lymforgan eller stuvat reningsverk.
Kantareller går an i såser och grytor, men inte stekt på mackan.
Annars har jag nog lärt mig att äta det mesta genom åren, det innebär inte att allt är gott, men jag kan äta om jag bjuds på det.

Krista

2009-04-01 09:09 #16 Last Edit: 2009-04-01 10:24 by Krista
Lärt mig: varma grönsaker typ wok, grapefrukt, svamp

Äter inte: hela oliver (men t.ex. olivciabatta eller mycket tunt med tapenade går an ibland), lakrits, rotselleri och stjälkselleri, banan (konstigt nog har det kommit på senare år, jag gillade banan förut)

Mickan

Lärt mig: oliver, blodpudding och finska pinnar.

Inte lärt mig: mandelkubbar och lättfil.
Video meliora proboque deteriora sequor

Miss Fish

Citat från: Andreas skrivet 2007-11-09 12:54
Vem blir först på forumet med att provsmaka whiskas?


Gills Pussi? I så fall har jag smakat.. men det var mest av misstag, jag trodde det var stekt köttfärs som låg på diskbänken  :-\

Filippa

Lärt mig tycka om /äta: sushi, grillad lever och russin i bröd och bullar. Och bananer ( efter att simläraren tvingat i oss 2 bananer efter en 100 meters tävling ...det mesta kom upp..)

Tycker inte om oavsett hur många gånger jag prövar; paprika, selleri och löskokta ägg. Och palt. Men det är klart att om jag blir bjuden så tvingar jag i mig det.

Apropå Frolic så kan jag berätta att hundchokladgodis inte är gott, inte hästpellets heller. *ler*

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal