Pizzasallad

Startat av Hasse, 2007-10-01 20:24

Föregående ämne - Nästa ämne

johannao

olivolja
äppelcidervinäger
honung, S o P
chiliflingor
oregano
mynta

Andreas

Elka: du kokade den inte för mycket då så att den tappade all spänst?

Johannao: "S o P" tänkte jag fråga, men det betyder förstås salt och peppar! Hur mycket honung i förhållande till olja och vinäger? Slakar du också salladen?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas: Jo, så var nog fallet.. Nu slakar salladen på rikt..  :o
Men jag har lärt mig ett nytt ord! Tack för det!

johannao

nej, jag brukar hyvla ner kålen oslakad i salladsskålen. Däremot har jag ganska mycket vinägrett som jag kramar in i kålen, det förändrar konsistensen på liknande sätt.

Jag är hopplös på mått! Jag mäter aldrig upp mina grejer! Det är förstås en smakfråga men om jag ska göra en grov uppskattning så tror jag att jag tar ungefär lika delar olja/vinäger och sen kanske 1/3 honung (typ, kanske drygt ½ dl av olj/vin och 1 msk honung). Det beror på kålen också, ibland är den mer söt och mild, då behövs mindre. SoP är salt o peppar...

jobbade i en italiensk deli för ngra år sedan och de gjorde salladen med just olivolja (vitvinsvinäger, oregano och inlagd paprika dessförutom) och användar man en fin olivolja tycker jag att smaken blir riktigt rund och trevlig.
Ibland har jag också paprika i salladen, då finstrimlar jag färsk paprika i tre olika färger och har i. Ser roligare ut då.

BTW, här kommer ett orginellt pizzasalladsrecept som jag hade glömt men som brukar vara populärt:

Hyvlad vitkål (½-1 litet huvud)
kokta gröna och gula mungbönor, adzukibönor (för färgen, uteslut det ena eller andra eller allt om man vill!) (ett par dl av varje)
dressing:
limesaft från 2 frukter
1 kruka smörgåskrasse
½-1 riven och urpressad gurka
röd chili, finhackad (beror på hur mycket chili man tar, 1-3)
lite råsocker och soja, smaka av.
gör dressing av detta och häll över salladen
skiva en stor bit  ingefära fint (behåll skalet) och fritera skivorna snabbt.

blanda ihop kål, bönor och dressing. strö ingefärsskivorna över, dekorera med limeklyftor och ev. rostade nätter. Om jag hade en halv låda rucola skulle jag slänga ner den på slutet också.

denna sallad hotar dock att ta pizzans plats på tallriken!

Jonas

Andreas: Salta bara "lagom". Saltet drar ut vätskan ur kålen sen är den lagom mjuk.
Har man bråtom så kan man salta  och sen krama ur vätskan.

Andreas

Tänkte berätta att jag har försökt kok-slaka kålen ett par gånger för att ge det fler chanser sen den här tråden skapades men det blir aldrig bra, hur kort jag än kokar känns det som vitkålen tappar fräschör och en del av sitt sting. Men nu när jag skriver detta ser jag Jonas tips om salt-slakning som jag totalt lyckats glömma bort... måste testa det!
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Härligt att det inte bara jag misslyckas med kok-slakning..  ;D

--

Ingen som känner en riktig pizzabagare och vill fråga om hur dom gör?

annamaria

Min pizza-sallad: hyvlad vitkål (ingen slakning), inlagd paprika, paprikaspad, ättikssprit, rapsolja, salt, vatten, grovkrossad svartpeppar, socker. Blanda olja, ättika, vatten, salt, peppar, socker och paprikaspad och smaka av den ska smaka lagom av allt  ;D. Blanda den hyvlade kålen med paprika, häll över lagen - det ska vara ganska mycket lag. Vänd runt noga. Låt stå minst 3 timmar. Då behövs ingen slakning - kålen blir mjuk och god men behåller sin spänst. Supergott!


Anne

Min favvopizzasallad är från restaurang Rudolfino och jag vet inte vad de gör, men den är liksom krämig. De kanske har en skvätt grädde i..? Jag har inte orkat experimentera. Men god är den...
Anne's Food - min matblogg

annamaria

Det låter nästan som cole slaw - med krämig pizzasallad.

Anne

Ja, fast ändå inte alls.. hm. Lite bitter i smaken nästan, inte alls så sötsyrlig som coleslaw.
Anne's Food - min matblogg

Hasse

Gammal tråd, men värd att väckas.

Istället för att slaka kålen i kokande vatten som jag brukar göra, har jag nu provat att slaka med salt, som Jonas tipsade om tidigare i tråden.

Den fint strimlade vitkålen varvas med salt i ett durkslag och får ligga så i en timme eller två. Därefter blandas den med dressingen och får stå i kylen över natten. Resultatet blev mycket bra, och dessutom mycket enklare än att hålla på och slabba med kokande vatten. Metoden rekommenderas!   :)

Fröken Dill

2012-01-13 14:18 #32 Last Edit: 2012-01-13 17:02 by Hasse
(Hasse sammanfogade detta ämne med en befintlig tråd om pizzasallad.)



Jag efterlyser recept på den allra godaste pizzasalladen, finstrimlad vitkålssallad av vintervitkål. Ska de vara vinäger i och i så fall vilken sort eller är det bättre med ättika? Sockrets vara eller inte vara? Kryddning? Ska kålstrimlorna hettas upp eller vara råa? Ni sitter säkert inne med svaret!!!

Sara W

Jag har testat många varianter av pizzasallader genom åren och kommit fram till att min favorit görs på riktigt runt hyvlad vitkål som slakas av dressingen som kokats upp först. Dressingen görs på rapsolja, vitvinsvinäger, salt, svartpeppar, lite socker och italiensk salladskrydda. Jag tycker en liten gnutta socker balanserar dressingen.  Ingen paprika. Jag vill ha min sallad rejält syrlig så jag har i det närmaste 1:1-proportioner mellan olja och vinäger.

annamaria

Ja tänk vad pizzasallader man gjort av diverse - och inte vet jag vad som är bäst. Det jag vet är att Pizzeria Venezia i Växjö har den allra bästa. Jag har försökt få till deras sallad men det är omöjligt.

För någon vecka sedan så gjorde jag med slakad kål, inlagd paprika + burkens olja eller vad den nu innehåller, salt, socker, ättika, grovmalen svartpeppar och lite mer olja. Den blev god. Fast inte som Venezias.

Tänk så fantastiskt om det fanns någon där ute som vet vad deras innehåller?

Rolig tråd Fröken Dill!

Andreas

Jag har kommit fram till att det är viktigt att salta och krydda rejält om pizzasalladen skall bli riktigt god.

Inget vatten i dressingen, varför skall man ha vatten i dressing?

Vinäger skall doseras försiktigt men man får absolut inte snåla med olivoljan.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Smaken är som baken...   :)

Min filosofi bakom pizzasallad är att försöka göra "som på pizzerian". Där gäller det att hålla kostnaderna nere, och inte använder man den fina olivoljan och dyra vinägern till dressingen. Så min dressing består av neutral olja och enkel vinäger. Jag kan tänka mig att även prova med ättiksprit istället för vinäger.

Vattnet är för att öka volymen. Mycket dressing som inte är för skarp i smaken. På pizzerior där man själv hämtar salladen från en större skål, brukar det vara massor av vätska i botten.

Har du provat att slaka med salt?

Andreas

Inte för skarp i smaken, men olja är väl inte skarpt? Visst, väljer man neutral olja kan man kanske lika gärna använda en del vatten istället. Eller kan man, fett är smakbärare, blir det lika gott med mindre fett? Och olivolja tillför dessutom god olivsmak.

Jo har provat saltslaka, men har inte fastnat för det, jag gillar spänstiga grönsaker, ser man bara till att skära kålen tunt blir det bra. Föredrar på samma sätt färsk spänstig paprika framför inlagd.

Har jag berättat att jag blev matförgiftad av pizzeria-pizzasallad för några år sen? Det var inte vidare trevligt. Så att göra som på pizzerian... hmm. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag gillar oljan som den inlagda paprikan ligger i. Den ger god smak i salladen.

Vad innebär saltslakning? Hur blir kålen i förhållande till vattenslakning?

Hasse

Andreas, med skarp i smaken avsåg jag inte oljan, utan vinägern.

Matförgiftning är inte kul. Lyckligtvis har jag aldrig drabbats själv, men har förstått att det är en riktig pärs. Hygien är naturligtvis alltid A och O, och beror så klart inte på vilket recept man använder till dressingen.   ;)

Annamaria, saltslakning innebär att man saltar den råa kålen och så får den ligga så en stund. Det finns mer information tidigare i tråden.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal