Gummiskärbräda...

Startat av Rob, 2009-07-31 13:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Rob

Snål som jag var så blev det ingen skärbräda från The boardsmith (andra här shoppade loss) utan jag sökte en annan väg.

Jag inhandlade en 40*50cm stor gummi-skärbräda som heter "Sani-tuff".

I huvudsak är den som det låter. En platt skiva av ett blekt sandfärgat hårdgummi.
Den känns mycket snäll mot knivarna och är enkel att göra ren. Dock skall den handdiskas.
Då man skär på den ger den en skön, lite mjuk känsla vitt skild från plast och faktiskt bättre än de ändträbrädor jag testat.

Nackdelen är att den inte är snygg... Hemma anses den (av andra delar av familjen) så ful att den inte kan stå framme för normal användning.

http://www.nytimes.com/1999/08/04/dining/test-kitchen-a-cutting-board-with-the-right-stuff.html

http://www.instawares.com/sani-tuff-cutting-board.tea-159905.0.7.htm

dePaul

Intressant. Fastnar inte bladet i brädan? Blir det inte djupa skåror i den? Hur är det med hygienen? Vad var priset?

~Paul~

Rob

Bladet fastnar betydligt mindre än i poly-brädor och jag har inte sett några skåror som blir bestående.
Hygienmässigt så är den godkänd för restaurantbruk (NSF) i USA och har där använts som ett hygieniskt alternativ för yrkesbruk en massa år.
Tar inte åt sig färg, lukt, smak eller annat.

Jag handdiskar den med hett vatten och diskmedel.
Vill man vara extra noggrann finns ju metoder att döda det som finns kvar oxå.
Fast jag fuskar med det eftersom jag fortfarande fegar och har fågel, fisk och kött på separata brädor

Jag betalade typ $37 (280 sek) plus ytterligare en 50 sek i frakt (inom USA, bar hem den själv). Klart ok pris för en bra skärbräda tycker jag.

dePaul

Låter frestande. Har du kanske någon aning om huruvida det finns ännu större brädor än den du har?

~Paul~

Rob

2009-07-31 20:19 #4 Last Edit: 2009-07-31 21:33 by Rob
Det finns betydligt större och även tjockare.
Räcker 48*72 (tum)?

http://www.foodservicedirect.com/index.cfm/S/150/CLID/856/N/93257/Sani-Tuff-All-Rubber-Cutting-Boards.htm

Fast de är dyrare än där jag handlade min. Min kostar $43 här, men du måste köpa 3...

Jag handlade från Instawares med länk ovan. De tar dock inte utländska kort vilket gjorde det lite krångligt att handla, jag fixade en "bulvan" som fick betala...

dePaul

$1,862 ???? Jäklar vilka priser! Tack för länken!

~Paul~

Rob

2009-07-31 21:29 #6 Last Edit: 2009-07-31 21:41 by Rob
Fast du får endel gummi för det...
122 * 183 cm och 5 cm tjock.... Nu är jag ingen matematiker men min väger 3,5 kilo så denna väger väl drygt 160 kg...
Den sliter du inte ut i ett rapp.

förresten, har du en köksbänk som är så stor så har du nog råd med skärbräda ;-)

De är dyrare än där jag handlade (instawares). Men innan någon börjar handla så notera att instawares inte tar utländska kort och inte heller Paypal ed.

dePaul

Haha. Sant. Egentligen behöver jag en bräda som är ca 580 mm bred och 800 mm lång.

Har tjockleken någon betydelse? Eller är den så pass flexibel att den extra tjockleken gör den styvare?

Synd att det alltid skall vara sådana problem att betala till amerikanerna. De vill ganska ofta anlita Western Union och liknande. Va de inte inser är att det inte finns så många ställen i vårt land som har något utbyte med sådana firmor.

~Paul~

Rob

Det sägs att de kan bli lite vinda. Min har inte det problemet.
Annars antar jag att tjockleken är precis som med ett butcher-block, man slipar ju ytan för att förnya den. En tjock bräda räcker då längre.
Min är tillräckligt styv i sig själv och den är bara 12mm tjock

Mina problem med att betala är snart slut, för om 3 veckor bor jag i Philadelphia...

Andreas

Jösses Rob Philadelphia, flyttar du dit för alltid?

Citat från: dePaul skrivet 2009-07-31 22:55
Haha. Sant. Egentligen behöver jag en bräda som är ca 580 mm bred och 800 mm lång.


Nu blir jag nyfiken, vad använder du en sån jättebräda till, ska du täcka en hel köksbänk?

Blir det inte väldigt opraktiskt att rengöra en så stor bräda, hur gör du det?

Citat från: dePaul skrivet 2009-07-31 22:55
Synd att det alltid skall vara sådana problem att betala till amerikanerna. De vill ganska ofta anlita Western Union och liknande. Va de inte inser är att det inte finns så många ställen i vårt land som har något utbyte med sådana firmor.


Tycker du det är såna problem? Min erfarenhet är att ett kreditkort räcker väldigt långt (förutsatt att man vågar lämna ut sitt nummer förstås).
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-01 09:42
Jösses Rob Philadelphia, flyttar du dit för alltid?


Nope, men ett par år.... Vi får se lite granna. Det beror mycket på hur frugan kommer att trivas med livet som "housewife"


dePaul

Citat från: Rob skrivet 2009-07-31 23:33
Det sägs att de kan bli lite vinda. Min har inte det problemet.
Annars antar jag att tjockleken är precis som med ett butcher-block, man slipar ju ytan för att förnya den. En tjock bräda räcker då längre.
Min är tillräckligt styv i sig själv och den är bara 12mm tjock

Mina problem med att betala är snart slut, för om 3 veckor bor jag i Philadelphia...
OK, ingen större fara m a o. Lycka till i Philly!

~Paul~

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-01 09:42
Jösses Rob Philadelphia, flyttar du dit för alltid?

Nu blir jag nyfiken, vad använder du en sån jättebräda till, ska du täcka en hel köksbänk?

Blir det inte väldigt opraktiskt att rengöra en så stor bräda, hur gör du det?

Tycker du det är såna problem? Min erfarenhet är att ett kreditkort räcker väldigt långt (förutsatt att man vågar lämna ut sitt nummer förstås).
Haha, det är så att jag har väldigt liten arbetsyta i mitt kök. Varenda mm är därför av intresse. Jag inser dock att jag inte kommer ha råd att köpa de allra största brädorna.

Jag har hafgt varierande erf. av att handla från staterna. Oftast går det bra, men ibland är det ett rent he....e.

~Paul~

Andreas

Rob: Noterade att det stod att man skulle sandpappra skärbrädan för att jämna till den om den blir sliten, men är det inte svårt sandpappra en stor gummiyta och få det jämnt?

Det kommer säkert gå bra i Philadelphia, bara hon inte blir desperat så. :)

DePaul: Hmm det där får jag inte riktigt ihop, du har väldigt liten arbetsyta men vill ha en gigantisk skärbräda? ???
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Ärligt sagt så vet jag inte, jag har aldrig provat, men det kan ju inte vara större skillnad på att slipa en träbräda av samma storlek.

Vi tittade faktiskt på ett hus på "Wisteria Lane" (fick snabbt lära mig var det namnet figurerat) men det blev inte så.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-04 06:04
DePaul: Hmm det där får jag inte riktigt ihop, du har väldigt liten arbetsyta men vill ha en gigantisk skärbräda? ???
Visst låter det som en kontradiktion men förklaringen är enkel. Den enda yta som är fri är min diskbänk. Denna har precis de måtten som jag angivit  :).

~Paul~

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-04 06:04
men är det inte svårt sandpappra en stor gummiyta och få det jämnt?
Borde inte vara några större problem om man kör med en planslip.

~Paul~

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal