Pudersalt - riktigt finmalet salt - finns det?

Startat av Hasse, 2007-08-18 18:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

"Pudersalt", finns det?

Om man t.ex. har rostat mandlar eller nötter och vill salta efteråt, så är det svårt att få vanligt salt att fästa. Då tänkte jag att ett mycket finmalet salt, nästan som puder, borde fästa bättre.

Urban

Om du äger en mortel så kan du nog uppnå ett slags pudersalt om du krossar grovsalt eller flingsalt kan jag tänka.

Anne

Jomen jag har helt klart sett extra fint salt.. men frågan är var. Får återkomma.
Anne's Food - min matblogg

Hasse

Urban, du är ett geni! Varför har jag inte kommit på det själv? Det går ju hur bra som helst att mortla flingsalt. Tyvärr blev mandlarna lite brända, eftersom jag läste Matforum istället för att se till stekpannan...

Men jag är fortfarande intresserad av mer information om riktigt finmalet salt. Anne, återkom gärna.

Kari

Jag gjorde pulver salt med kryddor till en laxsida som skulle rökas, 3msk havssalt, 1tsk socker, 10 rosépeppar och 10 korn vitpeppar med en Biltema Art.nr 80-004 med den del som till för kaffebönor. Resrultatet blev ett kanon skönt pulver som laxen älskade.

Minus kyddor till nöttrern men behåll sockrett?

Andreas

Nu blev jag ju nyfiken så jag provade söka på 80-004 hos http://www.biltema.se/ men inte hittade jag nåt där. Säker att du skrev rätt artiklenummer? Kan du inte posta en direktlänk till sidan så vi slipper sväva i ovisshet? ;)

(Vad betyder "Minus kyddor till nöttrern men behåll sockrett?" förresten?)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari


Hasse

Nu, flera år senare, har jag lärt mig hur man ska få saltet att fästa på de rostade mandlarna.

Lägg de rostade mandlarna i hastigt kokande, saltat vatten så att det precis täcker. Låt vattnet koka bort och därmed fäster saltet på mandlarnas yta.

När jag provade igår hade jag på tok för mycket salt i vattnet så mandlarna blev ettersalta, men det är bara att prova sig fram till rätt saltmängd.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal