Hallwylska museet - skoj?

Startat av Krista, 2009-02-17 09:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Krista

Nån som varit där? Värt att åka dit och spana in tavlor och huset?

Filippa

Absolut ! Mycket samlingar och ett fantastiskt hus, just nu har ingen aning om vad de har för utsällning men det brukar vara mycket intressant.

Andreas

Tänkte fråga vem som står bakom Hallwylska museet http://hwy.lsh.se och vad man egentligen kan se där men jag hittade svaret.

"Myndigheten Livrustkammaren och Skoklosters slott med Stiftelsen Hallwylska museet" måste väl ändå vara sveriges längsta namn på en myndighet?

"Hallwylska museets samlingar visar ett förmöget hem, en familjs och deras tjänstefolks liv och villkor vid sekelskiftet 1900." http://www.lsh.se/Myndindex.htm

"När Hallwylska palatset 1920 donerades till svenska staten stannade tiden. Idag ser det fortfarande ut som när Walther och Wilhelmina von Hallwyl bodde här." http://hwy.lsh.se/default.asp?id=1037

Låter riktigt intressant. Undrar hur köket ser ut?
Den som inte frågar får inga svar.

Filippa

Det är stort och fantastiskt - nästan modern standard från början av 1900-talet. Och frun i huset samlade på allt så det finns tex kvitton på hushållsinköp kvar - för en nörd som mig - rena himmelriket.

GÅ DIT !

Krista

Låter ju jättebra! Ska dit i helgen :)

Krista

2009-02-23 14:13 #5 Last Edit: 2009-02-23 14:25 by Krista
Wow...tänk att det såg så annorlunda ut stilmässigt i en bostad för bara knappt hundra år sen. Pompösa möbler (visserligen var mycket av möblerna antika redan när grevinnan Hallwyl skaffade dem), vindlande gångar mellan de fyrtio rummet (jämfört med dagens öppna planlösningar) och ett eget rum för bara massa tavlor (istället för att sprida ut dem över hela bostaden).

Det var coolt det där muséet. Kan definitivt rekommendera den guidade visningen, tror det blir mer intressant när man får en berättelse och bakgrund till muséet, paret Hallwyl och prylarna. Kostade 70 spänn (50 utan guide) och huset underhöll oss i ca 2 timmar :)

Krista

Citat från: Andreas skrivet 2009-02-17 18:31Undrar hur köket ser ut?


Inte så pråligt som man skulle kunna tro. Eller det skulle nog inte paret Hallwyl hålla med om; de skulle nog påtala att de hade både elekriska lampor i köket och hela tre kranar (varmvatten, kallvatten, regnvatten). Men det var helkaklat dvs även kakel i taket och stora arbetsytor, vilket nog uppskattades av tjänstefolket som fixade käket.

Andreas

Tack för den rapporten Krista! Kakel i taket må jag säga lät tokigt, kakelplattor har ju en tendens att släppa ibland och sitter de i taket kan det nog göra rätt ont att få en på sig.

Vad användes regnvattenkranen till?
Den som inte frågar får inga svar.

Krista

Kaklet har i alla fall suttit på plats de senaste hundra åren :)

Det är mindre kalk i regnvatten, minns jag att guiden sa, och jag tror han menade att det var en fördel vid diskning (går åt mindre tvål/diskmedel ju mindre kalk?).

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal