White guide 2009, snedfördelade nomineringar?

Startat av Andreas, 2009-02-16 15:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

9:e mars korar White Guide de bästa restaurangupplevelserna i olika kategorier.
http://www.newsdesk.se/pressroom/subito/pressrelease/view/white-guide-2009-presenteras-den-9-e-mars-se-alla-nominerade-272627

Jag har gjort en liten uppställning över hur många nomineringar det blivit i varje stad och för varje restaurang (vissa restauranger är nominerade i flera klasser) med antal nomineringar till vänster.

   Stockholm - 22 nomineringar
4   F12
4   Operakällaren
3   Lux
3   Mathias Dahlgren - Matsalen
2   Frantzén / Lindeberg
2   Pontus!
1   Esparanto
1   Leijontornet
1   Lydmar Hotell
1   Zink grill
   
   Göteborg - 6 nomineringar
3   Kock & vin
2   28+
1   Swedish taste
   
   Malmö - 4 nomineringar
3   Trio
1   Vendel at Sturehof
   
   Julita (25 km från Katrineholm) - 2 nomineringar
2   Julita Värdshus
   
   Tylösand
1   Restaurang Akvarell
   
   Dala Husby
1   Dala Husby Hotell & Restaurang
   
   Katthammarsvik
1   Krakas Krog
   
   Hölö
1   Oaxen Skärgårdskrog
   
   Växjö
1   PM & Vänner

Som synes dominerar Stockholm fullständigt, av totalt 39 nomineringar får Stockholm 22 st. Faktum är att de sex mest nominerade Stockholmskrogarna, F12, Operakällaren, Lux, Mathias Dahlgren - Matsalen, Frantzén / Lindeberg och Pontus! tillsammans har fler nomineringar än resten av hela Sverige tillsammans! Är dessa restauranger verkligen så bra och är verkligen fördelningen av bra restauranger mellan Stockholm och resten av Sverige så ojämn?
Den som inte frågar får inga svar.

Gordon

För att svara om sthlm är så pass mycket bättre är jag kluven. Tycker nog att Göteborg och Malmö har många bra ställen också men sen är ju Guiden mest i sthlm så det är kanske därför det ser ut som det gör. Sen ligger sthlm alltid i topp när det gäller krogar.
Tyvärr är det där det mesta händer med vissa undantag. Det är iaf min åsikt.
På tal om guider fick jag i dagarna sveriges bästa bord. Roligt att se att Sävargården, TC och Angelini är nya i årets upplaga. Roligt att några fler umeåkrogar kommer med på kartan :)

Shanta

Blörk, Uppsalas enda "stjärnkrog", guldkanten, finns ju inget mer :(

Sveriges fjärde största stad, suck suck.. För mycket snåla studenter

patrik.svensson

Konstigt att inte Sjömagasinet, Fond och Basement är nominerade från Göteborg. Det är ju ändå stjärnkrogar!

Filippa

Edsbacka är inte heller med ? Jo, visst har Christer gått vidare till annat men i alla fall ?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal