Ahlgrens bilar - smakar olika färger olika och i så fall vad?

Startat av Andreas, 2007-04-05 22:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Klart de smakar olika! Enligt uppgift ska de vara särskilt utvalda för att passa bra ihop, det är alltså "meningen" att man ska ta en av varje färg samtidigt. Sen är det förstås upp till var och en. Jag är mest förtjust i de vita, tror jag. :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Jag har också för mig att de ska smaka olika, tog och Googlade lite men uppgifterna går isär:

Tittar man i Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Ahlgrens_bilar
Så står det "Godiset är format som en bil och finns i tre olika färger (vit, grön och rosa), med samma smak."

Tobbe Rapp http://www.tobberapp.com/ahlgrens.html däremot (som räknat innehållet i en påse och fann 42 vita, 23 gröna och 33 rosa!) skriver "Vi konstaterar nöjt att dom gröna med sin besynnerliga smak var i minoritet." - dvs. de smakar olika.

Och Susning.nu har en diskussion just om smakenhttp://susning.nu/Ahlgrens_bilar/diskussion, plockar några:

  • "Det är uppenbart att de smakar just päron, mint och jordgubb."

  • "Enligt en källa på MalacoLeaf i Malmö, är det ingen skillnad i smak-ämnena mellan de olika färgade bilarna, utan den enda skillnaden är just färgen. Det kanske är så att färg-ämnena i sig skulle kunna ge smaken?"

  • "...11 personer som gjorde blindtest med 21 bilar var (7 i varje färg). Tre av oss lyckades träffa hävdade att man känner skillnad och lyckades också visa detta (tror det var 21-21-20 i antal rätt), medan de andra hade väsentligt sämre resultat. Ganska kul faktiskt. Jag hävdar att det finns en skillnad (lukt eller smak), men att inte alla kan uppfatta den."



Hmm. Tycker det definitivt lutar åt att det finns en smakskillnad. Men vad smakar de? Nu var det visserligen ett bra tag sen jag åt en påse - päron och jordgubbe kanske, men mint..? Nä? Eller?
Den som inte frågar får inga svar.

Mattias

jag har aldrig funderat på det, men brukar å andra sidan mest trycka in en grabbnäve i munnen och nöja mig, heh. måste undersökas nästan på en gång tror jag.  :P

Andreas

Såg i en tidigare tråd att du är vegetarian - tänker du på det när du äter godis också - det finns inte gelatin i bilarna väl?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Såg i förrra veckan när jag var på ICA Maxi och handlade att dom sålde sorterade bilpåsar med endast en färg i per påse. En påse med gröna bilar, en med vita och en med rosa. Om dom nu smakar samma som vissa påstår.... Varför säljer dom då färgerna separat?. Vill tilllägga att det en "Limited Edition" kampanj.

Anne

Det är just en kampanj för att se "vilken som är godast". Rätt kul, tycker jag. Och de smakar verkligen inte likadant - de som påstår det måste ha riktigt rubbade smaklökar. :)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Imorgon ska jag köpa 1 av varje och göra doft och smakprov.. Kanske någon annan är villig att göra detsamma?... Sen kan vi göra en slags smakrecetion hur dom smakar induviduellt och gämföra med varann  :D.

Mattias

andreas - jag är inte vegan eller på nåt sätt religiös med min vegetarianism (?). det är mest en vana. mjölk och äggprodukter äter jag + det slinker ner en och annan firre osv. ;)

Andreas

Urban: Måste bestämt åka till Maxi själv idag och köpa både bilar och Lay's chips.

Glöm inte att göra blindtest med bilarna, för jag är rätt övertygad om att synintrycket av en färg i viss mån påverkar vad vi tror att saker samkar! Förbundna ögon alltså. Antingen att du har nån som matar dig med bilar och skriver upp dina rätt eller att du blundar när du tar en bil i munnen, tuggar på den, kollar upp vad det var för färg innan du sväljer och skriver upp det.  Rapportera sen hur många fel/rätt per färg du hade av låt oss säga 20 eller 30 bilar.

Och så måste vi reda ut vad de olika färgerna faktiskt smakar! Är det jordgubbe, päron, mint eller något annat?

Mattias: Jag förstår, vore toppen om du hade tid nån gång att skriva ner något eller några vegetariska favorit-recept i avdelningen för maträtter.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.


Urban

Ok!. Då var uppdrag biltest klart.
Och detta är mitt resultat.

Vita bilar:

Doft: Lite kemiskt, frukt,vanilj
Smak: inte så söt,Fruktig med Liten mentholsmak i bakgrunden.

Gröna bilar:

Doft: Som vita bilar
Smak: Lite sötare är vita bilar,ingen mentholton. Lite syrligare, lite fruktigare:

Röda bilar:

Doft: Angenämare doft är vita och gröna. Inte så kemisk doft, fyllig, vanilj, frukt, lite blommig.
Smak: Sötare än vita och gröna bilar, fylligare fruktsmak, mustigare

Jag kan inte säga vad bilarna smakar för något utom just bilar. Sinnet är alltför präglat av den bekanta bilsmaken så även om jag skulle vilja skriva att dom gröna smakar päron och dom röda smakar lite jordgubbe, så tror jag att jag mest påverkas av färgen i detta fall. Men smakskillnad är det defenetivt!.

Andreas

Javisst smakar de olika även om de har en gemensam grundsmak. Och ja, man plockar lätt ut de olika färgerna i ett blindtest. Vi är nog ganska överens!

Mest olikt smakar de vita som har en tydlig eftersmak av mint/menthol. Av dom gröna fick jag lite frukttuggummiförnimmelse, lite syrligt åt äpple/päronhållet. Dom rosa smakar syntetisk jordgubbe ungefär som den rosa-vit-gröna tresmaksglassen man åt förr.

Men efter att ha suttit och verkligen smakat vete katten om jag egentligen gillar bilar i några större doser, nyckelordet är verkligen syntetisk smak...
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag Kommer iaf. att äta lika mycket bilar i fortsättningen hehe ;D

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Kan inte du också testa dom olika sorterna o komma med din åsikt?. Det vore jättekul om vi var fler som testade..

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.


crlhrv

Jag satte frugan på inköpet då jag var en smula upptagen, hon kom hem med en påse skumsockerbitar med motiveringen "Men vaddå, skumgodis som skumgodis?"  ;D. Alla var av samma färg så det gick inte att göra något test där, även om de slank ner illa kvickt.

Ska göra ett nytt försök idag.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal