Biff bearnaise - Weight watchers (1/5) - med 20 gram kött

Startat av Andreas, 2007-09-02 10:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Det första som händer när jag öppnar ytterkartongen är att det rinner ut grönsaker, plastfolien var skadad i ena hörnet.

Kartongen förresten, ja den pryds av en bild med kraftfulla färger - fylligt gul sås, gyllene potatis och mörkbrun biff. Min bild ser inte lika glad ut, rätten ser inte direkt rolig ut i verkligheten.

Att såsen och potatisen är mycket blekare må väl kanske vara hänt, men biffen har inte bara en annan färg, den har även en helt annan struktur på ytan, den jag får är extremt porös och ser närmast ut som ett månlandskap medan den på förpackningen är ganska jämn i strukturen. Det kan omöjligen vara samma typ av biff som är avbildad.

Föga överraskande har biffen även en ovanlig konsistens, detta är definitivt den mest gryniga, porösa och mjuka biff jag någonsin ätit. Rätten, som väger 400 gram, skall enligt innehållsförteckningen innehålla 12% biff dvs ynkliga 48 gram (jämför det med exempelvis över 100 gram för Dafgårds Biff kebab).

På något sätt har Weight watchers* lyckats få en biff i 120-gramsstorlek att bara väga 48 gram. Och ännu värre blir det om man orkar läsa den långa innehållsförteckningen ända till slutet: "Till denna portion har använts 5% kött", 48-gramsbiffen innehåller alltså 20 gram kött! God är den inte heller, den är tunn i smaken.

Potatisen är ganska OK men osalt. Grönsakerna smakar av någon anledning just ingenting.

Bearnaisesåsen är tunn och vattning med inslag av citron och dragon. Jag klarar faktiskt inte av att äta upp den.

Jag tackar högre makter för att jag inte är överviktig, för om detta är vad som krävs för att gå ner i vikt så väger jag hellre ett halvt ton.

¤ Utseende: 2/5
¤ Konsistens: 1/5
¤ Smak: 1/5
¤ Helhetsbetyg: 1/5

*) Det står "Produceras för Heinz frozen & chilled foods B.V. av Gunnar Dafgård AB" på förpackningen så vem som egentligen totat ihop denna smörja är osäkert.

Nån annan som ätit denna rätt? Är jag för hård eller är jag för snäll?

(Starta gärna en ny tråd om du har provat någon annan rätt!)
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag har också haft problem med att förpackningarna varit skadade just på WW-mat, faktiskt. Fast den där har jag inte testat, sist var det nog en lasagne.
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Till råga på allt skriker kartongen ut "Rejäla portitioner för dig som behöver lite mer - men ändå vill hålla igen". Det skulle vara intressant att se "köttbiten" från en normalstor portition!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Efter att ha stoppat i sig en del av dessa frysta rätter så kryper en högst olustig känsla kryper över mig av just denna rätt  :-X.
Om biffen vägde 48 gr, men den innehöll bara 20 gr kött.. Vad innehöll den mer då förrrutom kött?

Andreas

Anne: Nästa gång du äter WW så måste du lova att skriva om det i forumet!

Calle: det fanns rätt mycket av den "goda" såsen ska du veta.

Olustig känsla Urban? Och jag som tycker att just du borde smaka just detta själv.

Som svar på din fråga: vatten, nötfett, lök, sojaprotein, ägg, ströbröd, sojamjöl, potatisflingor, skummjölkspulver, jästextrakt, salt, glukossirap, kryddor, maltextrakt, senapspulver, muskotnöt, persilja.  Bara 17 ingredienser förutom nötkött! Få se nu, hur många delar var det Frankenstein hade till sitt monster?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Anne's Food - min matblogg

syntetica

hmm var det där en biff? tyckte det såg ut som köttfärs bara. dock väldigt roligt att se potatisen sådär. lite påhittigt så det ska dom ha ett pluss för tycker jag

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal