Salt, med eller utan jod ?

Startat av magnus, 2010-07-25 12:36

Föregående ämne - Nästa ämne

magnus

Varför finns det salt med eller utan jod ? Vad är jod bra/dåligt för?

Mvh Magnus

annamaria

Vi behöver jod för att vår ämnesomsättning (sköldkörteln) ska fungera. Just saltet binder jod och vi får i oss salt dagligen vilket då medför konstant jodtillförsel också. Jodbrist kan leda till struma och i ett längre perspektiv hjärnskador.

Andreas

Men om alla behöver jod och det alltså är bra med jod i saltet, varför finns det då salt utan jod?
Den som inte frågar får inga svar.

CII

Citat från: Andreas skrivet 2010-07-27 10:19
Men om alla behöver jod och det alltså är bra med jod i saltet, varför finns det då salt utan jod?
För att jod kan ge en viss bismak som man inte kanske vill ha alltid när man lagar mat.

Andreas

Några speciella maträtter/råvaror där eventuell jodbismak framträder mer tydligt och jodsalt därför passar illa?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Av gammal vana använder jag inte joderat salt när jag gravar fisk. Inte heller när jag gör saltlag till kött- o fiskprodukter som ska rökas.
Egentligen vet jag inte varför. För länge sedan gravade jag med vanligt joderat salt o jag tycker egentligen inte att det smakar annorlunda eller bättre nu ???

Hasse

Att jodsaltet kan ge en bismak har jag också läst men, med all respekt, så är jag lite tveksam till detta. Åtminstone jag kan inte känna någon smakskillnad på joderat respektive jodfritt salt.

Hur smakar jod?

David

Någon gång upptäckte man att Svenska foilket led av Jod-brist, för att lösa detta problem tillsatte man Jod till det som varje Svensk äter av varje dag, nämligen Salt. Idag är vår kost sammansatt av andra saker och vi behöver inte egentligen längre tillsatsen av Jod i saltet, men av gammal vana finns den ändå fortfarande kvar.

I ett hem med varierad kost kan man idag helt strunta i salt med tillsatt Jod, men jag tror knappast att man kan känna skillnaden vid en blindtest.

magnus

Citat från: David skrivet 2010-07-27 15:38
Någon gång upptäckte man att Svenska foilket led av Jod-brist, för att lösa detta problem tillsatte man Jod till det som varje Svensk äter av varje dag, nämligen Salt. Idag är vår kost sammansatt av andra saker och vi behöver inte egentligen längre tillsatsen av Jod i saltet, men av gammal vana finns den ändå fortfarande kvar.

I ett hem med varierad kost kan man idag helt strunta i salt med tillsatt Jod, men jag tror knappast att man kan känna skillnaden vid en blindtest.

Utanför ämnet, men ungefär samma sak som med mjölken (ej ekologisk) där man tillsätter vitamin A för att vi hade brist av det förut.

Läst på senast saltpaketet, från Seltin, och där står att hälften är natriumklorid, resten är magnesiumsalter, jod och  kaliumklorid.

Andreas

Använder du seltin som hushållssalt, har inte det en hel del bismak?

Citat från: David skrivet 2010-07-27 15:38
Idag är vår kost sammansatt av andra saker och vi behöver inte egentligen längre tillsatsen av Jod i saltet, men av gammal vana finns den ändå fortfarande kvar.


På vilket sätt har kosten ändrats så att vi inte längre behöver äta salt jodsalt, vad är det för råvaror vi äter nu för tiden som innehåller jod som man inte åt förr?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vild gissning; vi äter mer havsfisk o skaldjur. Förr kunde man väl inte frakta färsk fisk från kusten till inlandet o det var där struman var vanligast. Jönköping var väl t.ex en välkänd "strumatrakt"

Sari

Citat från: Andreas skrivet 2010-07-27 10:19
Men om alla behöver jod och det alltså är bra med jod i saltet, varför finns det då salt utan jod?

När jag var liten och upp till "vuxen ålder" använde jag salt utan jod för att jag inte tål/tålde jod... 

David

Citat från: magnus skrivet 2010-07-28 10:36Läst på senast saltpaketet, från Seltin, och där står att hälften är natriumklorid, resten är magnesiumsalter, jod och  kaliumklorid.

Seltin är ju inte "salt". Det är ju mer en krydda i stil med citronpeppar eller aromat. Bara hälften i det är ju salt - därför kan de hävda att det endast har hälften så mycket natrium som vanligt salt, för det är ju bara till hälften vanligt salt!

Seltin innehåller även kaliumklorid, vilket är ett kemiskt framställt ämne som smakar salt, dock utan saltens konserverande egenskaper. Det används också i giftinjektioner vid avrättningar.

annamaria

Citat från: David skrivet 2010-07-30 07:55
Det används också i giftinjektioner vid avrättningar.


Framförallt är kaliumklorid ett livsviktigt läkemedel som ges vid kaliumbrist, kaliumbrist leder också till allvarliga hjärtåkommor och kan leda till döden.

agnetasch

En överdos av kalium är inte heller kul. Det hände mig förra året när jag provade ett nytt läkemedel; fötterna blev som ballonger med stora sprutande (ja, faktiskt!) vattenblåsor. Det tog månader innan jag kunde ha vanliga skor på mig :'(

annamaria

Citat från: agnetasch skrivet 2010-07-30 18:00
En överdos av kalium är inte heller kul. Det hände mig förra året när jag provade ett nytt läkemedel; fötterna blev som ballonger med stora sprutande (ja, faktiskt!) vattenblåsor. Det tog månader innan jag kunde ha vanliga skor på mig :'(


Precis - samma grej där, det kan också bli hjärtpåverkan av för mycket. Vi klarar oss inte utan. Många tror dessutom att i denna värme som vi nu haft så räcker det med att dricka - det behövs salter också. Kalium är en av dem. Min mormor fick kaliumbrist nu i värmen, jag tvångsmatade henne med chips.

kurt

Jodbrist är fortfarande ett stor problem i många länder, och börjar åter bli ett problem i Sverige

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=17649

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal